Zamislite svijet u kojem je sve što vam treba u vašem pametnom telefonu. Jeste li zamislili? Dobro, a sada prestanite zamišljati jer to je stvarnost.
Google wallet – novčanik u vašem telefonu
Moj prvi mobitel je trenutno na dnu mora negdje između Hvara i Visa. Naučio me je zašto je pametno vezati mobitel oko vrata ako živiš na jedrilici. Bio je to prilično 'glup' mobitel koji osim telefoniranja i spremanja telefonskih brojeva nije znao puno. Ustvari, to je zadnji telefon koji je bio...pravi telefon. Svi mobiteli koje sam imao nakon njega bili su na neki način 'pametni telefoni'. Samsung SGH 600 mi je služio čak i kao video koji sam mogao spojiti na TV i gledati film koji sam snimio na njegovu memorijsku karticu.
Bili su tu (i još su u ladici) i Sony Ericsson P1i, Balckberry Bold pa sam testirao prvi iPhone pa drugi pa treći i tako redom sve do danas kada koristim HTC Desire. Telefoni su postajali sve pametniji, a meni je uvijek nedostajala još jedna funkcija do potpune sreće. Eto, danas mi na HTC-u nedostaje mogućnost spajanja na 4G (LTE) superbrzi internet i NFC (komunikacija na blizinu). Tko bi rekao da će jedna telekomunikacijska spravica (tele-komunikacije = komuniciranje na daljinu) trebati nešto što će joj omogućiti komunikaciju ... na blizinu.
Upravo je taj famozni NFC (Near Field Communication – Komuniciranje Bliskih Polja) čip ono što mobitelu daje mogućnost komunikacije s nekim od uređaja za plaćanje na udaljenosti od nekoliko centimetara. I upravo tako funkcionira Google Wallet. Teoretski, sve podatke sa svih vaših kreditnih i debitnih kartica pospremit ćete u ovaj virtualni novčanik. Sam virtualni novčanik je aplikacija na vašem mobitelu (Google Wallet) koja sprema sve te podatke i kod plaćanja jednostavnim 'mahanjem' centimetar od uređaja, svi potrebni podaci za plaćanje su preneseni i račun je plaćen.
Ovako je to doživio George Constanza i moram priznati da me jako podsjeća na mene i moj novčanik... Osim samog plaćanja vaš novčanik će dobiti mogućnost zbrajanja onih silnih bonova koje vam poklanjaju razni trgovački lanci u nekom od svojih loyalty programa unutar kojih sakupljate bodove. U njega ćete moći spremiti i sve 'nagradne' kupone ili promotivne popuste pa vam se neće dogoditi kao meni upravo danas da ne znam gdje sam stavio taj kupon s 50 kuna popusta, a sjećam se da ističe... preksutra. Ako ga ne nađem, dođe mi na isto kao da sam izgubio novčanicu od 50 kn jer ću narudžbu zaključiti bez tog kupona... grrrr...
Bolja budućnost ili...?
Sve to zvuči lijepo, zar ne? Prava revolucija u načinu plaćanja i vođenja brige o karticama za koje bankari kažu da ih u Hrvatskoj ima oko 9 milijuna, što debitnih i kreditnih. Sve ćemo staviti u svoj pametni telefon i njime mahati po dućanu kako bi skenirali bar kodove i provjeravali cijene. Gledat ćemo proizvode kroz mobitel jer će sami proizvodi na sebi imati AR kodove pa kada taj proizvod pogledamo kroz aplikaciju koja podržava AR kodove u proširenoj stvarnosti na ekranu našeg telefona, pojavit će se neki dinosaurus iz životinjskog carstva ili možda neka 3D hostesa koja će nam ponuditi neki popust i hvaliti sam proizvod.
Mahat ćemo mobitelom po cesti jer kada kroz njega pogledamo oko sebe na ekranu će se pojavljivati reklame kao putokazi u smjeru u kojem već okrenemo telefon. Sam telefon će nas veselo upozoravati na to da se upravo nalazimo jako blizu nekog restorana, a iz samog restorana će nam poslati neki kod za besplatno piće ili popust kako bi nas nagovorili da svratimo do njih. Ustvari, gledat ćemo svijet i komunicirati s njim kroz kameru pametnog telefona barem dok ne naprave naočale koje će se spojiti na pametni telefon.
Teorija i praksa
Jedini problem u toj lijepoj priči je što skoro nitko od nas u stvari nema pametni telefon s tim famoznim NFC čipom, a aktivnih korisnika mobilne telefonije u Hrvatskoj ima preko 5 milijuna, mobilnih telefona i upotrebi i izvan nje ima vjerojatno i dvostruko više (samo ja imam u ladici 6 mobitela koje ne koristim). Relativno mali broj ljudi ima i koristi svoje pametne telefone na taj način i trebat će neko vrijeme da to postane raširenija pojava.
No, ako je to za nas problem, za operatore je to odlična prilika da ponude nove pametne telefone uz nove ugovore na godinu ili dvije. Za Google je to odlična prilika da prati što kupujemo i kako kupujemo i da nam pošalje ciljane reklame. Za trgovce i bankare, to je odlična prilika da nam ponude novi 'proizvod'. Kada se udruže zajednički interesi bankara, trgovaca, Googlea i mobilnih operatora mislim da nećemo dugo čekati na 'revoluciju' koja dolazi. Hoće li nam se sviđati to što vidimo u proširenoj stvarnosti ovisit će uglavnom o tome kakva će biti stvarnost oko nas i koliko ćemo uopće novaca moći staviti u naš virtualni novčanik. :)