Neradna nedjelja će donijeti nove probleme i pad prihoda ne samo za trgovce, nego i za male poljoprivrednike, ugostitelje i mnoge povezane uslužne djelatnosti, upozorili su iz Udruge Glas poduzetnika
Zbog neradne nedjelje OPG-ovi i ugostitelji će imati teškoća
Povodom prve neradne nedjelje za trgovce u procesu otvaranja gospodarstva nakon korona krize, zajednički stav su zauzele Hrvatska Udruga Poljoprivrednika (HOP) koja predstavlja 4.800 OPG-ova, Nacionalna Udruga Ugostitelja (NUU) koja predstavlja 1.000 ugostitelja i Udruga Glas Poduzetnika (UGP) koja predstavlja preko 10.000 mikro, malih i srednjih poduzetnika.
Njhovo priopćenje prenosimo u nastavku.
Opskrbni lanac trgovina maloprodaje i ugostiteljskih objekata u cijeloj Hrvatskoj jako ovisi o proizvodima hrvatskih poljoprivrednika i OPG-ova. Mali poljoprivredni proizvođači su tijekom krize doživjeli velik udar, budući da su restorani kao njihovi veliki kupci bili mahom zatvoreni, kao i tržnice. Neradna nedjelja za njih predstavlja dodatni udarac na prihode.
- Smatramo da nedjelja kao radni dan mora biti regulirana ali nikako zabranjena. Štetu će imati mnogi OPG-ovi a prema našim procjenama takvih je preko 1.000 koji prodaju svoje proizvode kako na gradskim tržnicama gdje je nedjelja jedan od tri radna dana u tjednu kada tržnice imaju najveću posjećenost. Također nije reguliran niti rad prodaje poljoprivrednih proizvoda na kućnom pragu. Posljedice ćemo sigurno osjetiti i na prodaji poljoprivrednih proizvoda u trgovinama i u voćarnama gdje se prodaju poljoprivredni proizvodi. Također ovim putem dajemo jasnu podršku ugostiteljima u ostvarivanju njihovih prava za normalnim radom jer mnogi OPG-ovci surađuju s restoranima i osjećaju gubitke zbog nemogućnosti rada istih - izjavio je Tihomir Jaić, Predsjednik HUP-a
"Dajemo nedvosmislenu i apsolutnu podršku udruzi Glas poduzetnika jer mnogi problemi koje osjećaju poduzetnici osjećaju i OPG-ovi te najavljujemo da ćemo od sada zajedno surađivati na prijedlozima u poljoprivredi i prehrambenoj industriji.“
Ugostiteljski objekti i restorani još nisu otvoreni, a početak njihovog rada planiran je za 11.5. za objekte s terasom, ali uz vrlo restriktivne mjere koje uključuju minimalni razmak između stolova od dva metra i pregrade od pleksiglasa. Uz takve uvjete, vjerojatno se mnogi restorani neće niti otvoriti, a oni koji će otvoriti, raditi će puno manji obim posla.
- Iako je nominalno za ugostitelje bolje da jedini ostanemo dostupni kupcima u nedjelju, smatramo da takovom odlukom zadiremo u temeljne ekonomske i ljudske slobode te dodajemo novi sloj kompleksnosti našem društvu. Pad BDP-a koji će to donijeti povrh ovog užasa s korona krizom svi ćemo osjetiti. Osim dućana u Trstu i Sloveniji. Blaženi mi, uvijek se vraćamo u neka stara vremena- izjavio je Vedran Jakominić, Potpredsjednik NUU.
U dva mjeseca krize poduzetnici koji se bave trgovinom neprehrambenim proizvodima nisu imali priliku raditi i privređivati. S uvođenjem neradne nedjelje izgubiti će još trideset radnih dana ove godine, ako ovakve mjere potraju. Dok Austrija, u kojoj je inače nedjelja neradan dan, mijenja propise kako bi omogućila rad nedjeljom, u Hrvatskoj na žalost idemo u potpuno suprotnom smjeru. Prema nekim procjenama, samo u maloprodaji koja sada zapošljava 90.000 ljudi moglo bi zbog neradne nedjelje i manjeg fonda potrebnih radnih sati bez posla ostati između 10 i 15% zaposlenih, a broj izgubljenih mjesta u ugostiteljstvu, poljoprivredi i drugim vezanim industrijama mogao bi biti puno veći.
- U ovom trenutku kada je svaka kuna prihoda bitna za svakog poduzetnika, a svaki fiskalizirani račun koji donosi prohode od PDV-a u državnu blagajnu je dragocjen, jednostavno ne vidimo smisla u ograničavanju rada trgovine nedjeljom - rekao je Dražen Oreščanin, izvršni direktor Udruge Glas Poduzetnika.
- Neće se samo prihodi maloprodaje smanjiti, treba imati u vidu da se u trgovačkim centrima nalaze i restorani, kafići i kino-dvorane, koje će nedjeljom također biti zatvoreni. Nije realno očekivati da će se sav promet koji se u maloprodaji ostvari nedjeljom preliti na druge dane, ovisno o vrsti maloprodaje pad će biti između 5 i 15%, a također će se osjetiti pad uzrokovan lošijom turističkom sezonom. Mi ćemo sljedeći tjedan izaći s projekcijom gubitaka radnih mjesta do kraja lipnja, ali za sada brojevi ne izgledaju nimalo dobro - rekao je.