No, Novi zakon povećava sigurnost, a ugovor o radu koji uključuje pitanja godišnjih odmora i bolovanja, plaćanja doprinosa te drugih prava i obveza, dostavljač sklapa s tvrtkom posrednikom koja mu isplaćuje plaću
Wolt: 'Nismo im smanjili plaće za 30 posto. Novi zakon o radu ograničava fleksibinost'
Takozvani 'Re-wolt', odnosno prosvjed dostavljača Wolta nakon 14. veljače, zakazan je i za sutra ispred njihovog sjedišta u Kuzminečkoj ulici u Zagrebu. Kako su tada rekli iz Inicijative, dostavljači su nezadovoljni novim Zakonom o radu koji je stupio na snagu 1. siječnja ove godine zbog čega bi mogli izgubiti do jedne trećine svojih primanja.
Naime, platformski rad omogućava plaćanje prema učinku, a ne prema fiksnom mjesečnom iznosu i dostavljač je dosad bio taj koji je odlučivao koliko će se od njegovog bruto iznosa isplaćivati za doprinose državi.
Novim zakonima se to mijenja i svaki partner dostavljač mora biti prijavljen na onoliki broj sati koje odradi, do maksimalnih 40 sati tjedno, što je ograničenje i za sve ostale zaposlenike u Hrvatskoj.
Ugovor o radu koji uključuje pitanja godišnjih odmora i bolovanja, plaćanja doprinosa te drugih prava i obveza, dostavljač sklapa s agregatorom koji mu kao posrednik isplaćuje plaću.
- Razumijemo nezadovoljstvo nekih dostavljača uslijed novih zakonskih odredbi budući da one značajno mijenjaju način na koji su do sada radili. No, zakonodavac se odlučio na ove promjene radi nedvosmislenog utvrđivanja njihovog radnog statusa i ostvarivanja prava specifičnih za ovaj oblik radnog odnosa. Iz sadašnje perspektive može izgledati kao gubitak, no s drugačijim pogledom to može biti ulaganje u budućnost s više godina staža i većom mirovinom- kaže generalni direktor Wolta za Hrvatsku Marin Šušnjar.
'Nismo im smanjili plaće'
Prema podacima koje su dobili od partner tvrtki, nakon davanja svih obaveza koje dostavljač sada mora podmiriti državi zbog prijave stvarnog broja efektivnog rada, uključujući i troškove goriva (ukoliko se radi o motornom vozilu), prosječna neto plaća dostavljača koji radi do maksimalno propisonih 40 sati tjedno je od 900 do 1100 eura mjesečno, bez napojnica. Prosječna bruto cijena sata je 7,5 eura.
- Stoga je netočna tvrdnja koja se posljednjih dana provlači kroz medije 'kako je Wolt smanjio dostavljačima plaćanja za 30 posto'. Manja neto primanja partnera dostavljača rezultat su inicijative državnih institucija da se zakonski uredi rad platformi, čime će Hrvatska biti prva zemlja u EU koja u svom radnom pravu ima zakonsku regulativu rada putem platformi - naveli su iz Wolta u srijedu na brifingu za medije u kojem su sudjelovali i predstavnici partnerskih firmi, odnosno poslodavci dostavljača te sami dostavljači.
Istaknuli su da Wolt Zagreb pozdravlja donošenje zakonskih izmjena jer će se njima suzbiti neprijavljeni rad te urediti minimalna razina prava i radni uvjeti dostavljača, no Wolt je u ovom odnosu pružatelj digitalne tehnologije koja omogućava obavljanje poslova na daljinu, a partneri dostavljači su ti koji preko platforme obavljaju usluge za naručitelja dok tvrtke posrednici koji mogu biti fizičke ili pravne osobe, zastupaju i posreduju kod zapošljavanja partnera dostavljača.
- Iako nismo njihovi poslodavci, Wolt je otvoren za sve izazove i sugestije kako dostavljača tako i tvrtki posrednika jer bez njih naša platforma ne funkcionira - kazali su.
I sami dotavljači koji su prisustvovali brifingu, kazali su nam da je jedini problem ograničenje radnog vremena na maksimalnih 40 sati tjedno, no to je do novog Zakona o radu, koji je već naišao na niz kritika.
- Ako radim u ponedjeljak i promet je neznatan, ne mogu se prijaviti za vikend jer sam 'ispucao' svoje sate - rekao je jedan od dostavljača.
Što će Wolt konkretno poduzeti za dostavljače?
- S obzirom da je platforma partnerima dostavljačima najvažniji alat u pružanju usluge, kontinuirano uvodimo poboljšanja na aplikaciji kako bi im rad bio sigurniji, jednostavniji i isplativiji. Jedna od takvih promjena je novi način plaćanja prema prijeđenoj cestovnoj umjesto zračnoj udaljenosti što se uvodi u svim zemljama u kojima Wolt posluje u posljednjih mjesec dana - S novim Zakonom koji je limitirao njihovo radno vrijeme. Mi konkretno možemo pomoći dostavljačima na način da ćemo raditi na tome da se vrijeme čekanja u restoranima na hranu maksimalno smanji kako dostavljači ne bi izgubili previše vremena - ističu iz Wolta pa dodaju.
- S obzirom da sad imaju limitiran broj radnih sati, radimo na tome da se vrijeme čekanja u restoranima na hranu maksimalno smanji kako dostavljači ne bi izgubili previše vremena. Konstantno radimo i na poboljšanju aplikacije te na korisničkoj podršci - dodali su.
Kako bi javnost bolje razumjela funkcioniranje nove gig ekonomije i koliki profit Wolt ostvari od jedne dostave iz Wolta su nam ustupili i primjer prihoda te troškova prilikom jedne narudžbe iz restorana.
Pa se tako na dostavi pizze od 10 eura, ispostavilo da Wolt ostvari tek 0.99 eura profita
- Pizzeria XY ima ugovorenu suradnju sa Woltom preko čije aplikacije korisnik naručuje dostavu pizze čija je cijena u restoranu 10 eura. Korisnik plaća 11.10 eura gdje je uračunata usluga dostave od 1.1 eura. Kako provizija koju Wolt naplaćuje Pizzeriji XY iznosi 28 posto, Wolt svom partneru naplaćuje 2.8€ za izvršenu uslugu. Tih 2.8€ uz 1.1€ od naplate usluge dostave zajedno čine prihod od ove narudžbe u iznosu od 3.9€. S troškovne strane, Wolt će od ovog prihoda platiti transakcijski trošak u iznosu od 0.11€, a tu je i trošak dostave obzirom da su partneri dostavljači plaćeni po učinku i ta stavka može iznositi 2.8€ - istaknuli su iz Wolta pa dodali.
- Time ukupni trošak ove dostave za Wolt iznosi 2.91€ pa je profit koji je Wolt ostvario na ovoj narudžbi 0.99€ (3.9€ - 2.91€). Od toga platforma pokriva ostale troškove kao što su korisnička podrška, marketing, troškovi ureda te plaće zaposlenika - naveli su.
- Wolt lokalno i globalno posluje u skladu sa zakonom te ćemo i dalje nastojati svoja prava i obveze regulirati kroz otvoreni dijalog sa svima koji su uključeni u platformski rad - dodali su.
Između ostalog, komentirali su sporni 'screenshot' dopisivanja između dostavljača i agenta Wolta koji je podijelila saborska zastupnica Katarina Peović.
- Ta prepiska stara je dvije godine i potpuno je izvađena iz konteksta cijelog razgovora. To je samo dio koji se dalje nastavlja upitima 'jesi li dobro', i još nekoliko poruka te na koncu razgovor završava upitom agenta je li dostavljač sretno stigao doma. Agent također radi nekolik stvari odjednom. Istina, mogao ga je prvo pitati je li dobro, no nespretno je sve ispalo. Poanta je da se zaista trudimo pobošljati uvjete naših dostavljača i vodimo brigu o njima - rekli su iz Wolta.
Prisjetimo se, dostavljači Wolta prosvjedovali su prvi put 14. veljače, tražeći pregovore s upravom, tvrdeći da im je zarada smanjena, trpe diskriminaciju i imaju dojam da ih se želi zamijeniti jeftinijom stranom radnom snagom, a istovremeno je Wolt povećao cijenu dostave. Zatražili su povećanje naknade za dostavu, veća prava, mogućnost rada preko vlastitog obrta ili tvrtke, regulaciju rada stranih državljana, te izradu crne liste tvrtki posrednika.
Nezadovoljni su i novim Zakonom o radu jer, kako su rekli, nije definirao prava platformskih radnika jednako kao i onih iz drugih djelatnosti. Ustvrdili su i da će izgubiti do trećine svojih primanja, jer se uvodi obavezna prijava na 40 sati tjedno za sve platformske radnike, što im ograničava vrijeme rada i onemogućuje veće prihode, također, i da nakon prelaska na euro primaju manje naknade od Wolta, čime su na tjednoj razini uskraćeni za minimalno 10 posto dotadašnje zarade.
Iz Wolta tvrde da dostavljači koji su nedavno prosvjedovali ne čini ni tri posto dostavljača.