Istraga je pokazala da su vizualni dokazi o prekomjernoj težini konstrukcije morali biti vidljivi prije nego što se dogodila tragedija u kojoj je poginulo 15 ljudi.
Vještaci otkrili: Nadstrešnica na kolodvoru u Novom Sadu je bila čak 23 tone teža od dozvoljenog
Tehnički fakultet u Novom Sadu i odsjek za građevinarstvo i geodeziju napravili su vještačenje Željezničkog kolodvora u Novom Sadu i otkrili da je u trenutku pada nadstrešnice, konstrukcija bila 23,11 tona teža od planiranog, piše N1 Srbija.
Istraga je pokazala da su vizualni dokazi o prekomjernoj težini konstrukcije morali biti vidljivi prije nego što se dogodila tragedija u kojoj je poginulo 15 ljudi.
- Zatege kao ključni konstruktivni element osiguravanja nosivosti i stabilnosti nadstrešnice su u trenutku rušenja bile u stanju smanjene nosivosti i povećanog opterećenja - stoji u analizi Tehničkog fakulteta.
- Smanjena nosivost je potvrđena rezultatima laboratorijskih ispitivanja Instituta IMS, prema kojima je, u trenutku neposredno pred rušenje, oko 40 posto žica u zategama bilo izvan funkcije. Uzrok ovakvog stanja je korozija koja se javila na spoju zatege i krovnog nosača. Ovaj nedostatak je mogao biti utvrđen putem pregleda konstrukcije tijekom kontrolnih pregleda propisanih u okviru redovnog održavanja objekta - piše u izvješću.
Istraga je pokazala da je do opterećenja i prekomjerne težine konstrukcije došlo u više navrata.
- Tijekom izgradnje objekta 1964. godine, umjesto sloja za pad, s gornje strane nadstrešnice je izveden sloj od nearmiranog betona. Ugrađeni sloj nearmiranog betona ima za oko 65 kg/m2 veću masu od mase projektiranog sloja za pad. Ovaj defekt nije imao presudan utjecaj na nosivost i stabilnost konstrukcije, ali je imao negativan utjecaj na smanjenje rezervne nosivosti izvedene konstrukcije - objasnili su vještaci.
Iako je rekonstrukcija počela 2021. godine, nikada nije uklonjen sloj nearmiranog betona.
- Uvidom na licu mjesta je utvrđeno da sloj nearmiranog betona nije uklonjen, ali nisu uklonjene ni postojeće pločice s donje strane nadstrešnice. Na ovaj način, opterećenje nadstrešnice je povećano za dodatnih 20 kg/m2 - stoji u izvješću vještaka.
Analiza je pokazala da je rekonstrukcija podrazumijevala ugradnju stakala s metalnim okvirima, s kojima je nadstrešnica dobila dodatnih 27 kg/m2.