Je li moguće da je za strašnu nesreću kod Novske, gdje se kamion zaletio na putnike koji su upravo izašli iz autobusa i usmrtio dvoje djece, kriv kvar na tempomatu, kao što govore prve neslužbene informacije?
Što je uzrok? Kočnice i mogu otkazati, ali tempomat - teško
Pod kojim je okolnostima točno kamion jutros u 9.40 sati u punoj brzini protutnjao odmorištem na autocesti A3 kod Novske i naletio na putnike koji su taman izašli iz autobusa, i dalje je nejasno.
Na odmorištu sjever kamion izvan kontrole uletio je na parking, projurio prema svemu sudeći bez kočenja i pritom je smrtno stradalo dvoje djece, ozlijeđene su i dvije mlađe žene.
Riječ je o učenicima sedmih i osmih razreda iz osnovne škole u Dalju koji su putovali u Zadar na ekskurziju.
Prema neslužbenim informacijama, vozač se vatrogascima žalio da nije mogao zakočiti - navodno je problem bio u tempomatu koji se zablokirao.
Pritisak kočnice isključuje tempomat
Tempomati, odnosno uređaji koji služe za održavanje određene brzine vozila bez da vozač pritišće papučicu gasa prisutni su u mnogim novijim automobilima, no u kamionima su oni uglavnom dio standardne opreme. Vozači kamion ih konstantno koriste kako bi se manje zamarali tijekom puta.
Noviji kamioni često su opremljeni i takozvanim adaptivnim tempomatom koji uz pomoć radara i kamera automatski prilagođava brzinu okolnom prometu te kamion automatski usporava i ubrzava s obzirom na promet ispred njega. Svi tempomati su računalno upravljani i zbog kvara računala teoretski se mogu 'zaglaviti' na određenoj brzini no pritisak kočnice bi ih automatski trebao isključiti.
Ako se to ne dogodi vozač bi mijenjanjem brzina, uključivanjem retardera (motorne kočnice) i kočenjem trebao bez problema moći zaustaviti kamion iako se njegov pokvareni tempomat 'trudi' održati zadanu brzinu.
I dok je 'zaglavljivanje' tempomata gotovo nemoguće i u povijesti zabilježeno nekoliko puta, otkazivanje kočnica na kamionu mnogo je češća (iako još uvijek vrlo rijetka) pojava.
Kočnice na kamionu su zračne i ako nestane pritiska u sustavu mogu potpuno otkazati, no vozač bi na to trebao biti upozoren signalnom lampicom na ploči s instrumentima. Kada kočnice otkažu vozač ima još mnogo opcija za zaustavljanje kamiona.
Naime, većina kočenja na kamionu izvodi se retarderom (motornom kočnicom), te prebacivanjem u niže stupnjeve prijenosa. Papučica kočnice, odnosno klasična zračna kočnica zapravo služi za ono finalno usporavanje prilikom zaustavljanja ili za kočenje u nuždi. Kočnice na kamionu koji je skrivio tragičnu nezgodu mogle su otkazati neposredno prije skretanja, što je jedno moguće objašnjenje tragedije.
- Bilo je strašno! Uopće nije usporio - rekli su očevici.
Vozač je kamionom prema svemu sudeći u punoj brzini skrenuo na odmorište odmah nakon što su na njega stali nekoliko auta, minibus i autobus. No iz neutvrđenih razloga nije usporio niti najmanje, udario je u minibus i nekoliko automobila, teško ozlijedio nekoliko putnika, izletio s parkinga i zaustavio se na travnjaku.
Pokretanje videa...