SVJETSKA ISKUSTVA U Izraelu hiperaktivna djeca uče u prostorima koji su ograđeni pregradama u boji i nemaju stolce. Takve sobe trebaju i našim školama
Učenici s ADHD-om uče puno lakše kad sjede na loptama
Svakog dana u tiskanom izdanju 24sata stručnjaci, profesori i učitelji, roditelji i djeca, obični ljudi i znanstvenici upozoravat će na probleme, otkrivati rješenja i objašnjavati slučajeve koji mogu pomoći da imamo bolje obrazovanje za bolju Hrvatsku.
Srednja škola Darca u Kiryat Makachi u Izraelu jednu od svojih učionica potpuno je prilagodila svojim učenicima kojima je dijagnosticiran ADHD. U učionici naziva “Da, ja to mogu” nema oglasnih ploča, plakata niti ukrasa koji inače takvoj djeci odvraćaju pozornost s nastave.
Učenici bez ikakvih smetnji mogu pratiti nastavu i učiti. Djeci s ADHD- om teško je i sjediti na klasičnim stolcima i koncentrirati se na nastavu. Stoga su sve stolce izbacili, a uveli lopte za jogu ili pilates. U učionici veličine 60 četvornih metara su i tri radne stanice koje su jedna od druge ograđene poluprozirnim materijalom.
Ukloniti sve što im smeta
Namijenjene su za individualno učenje koje smanjuje buku kolega.
- Ovo mi se čini kao jako dobra ideja. U samoj riječi te dijagnoze se govori da su ta djeca distraktibilna. Stoga je pametno ukloniti sve što im pažnju odvraća, a što nije nužno potrebno. Sviđaju mi se ovi ograđeni ‘boksevi’, pogotovo što su od poluprozirnog materijala. Tako se mogu vidjeti, ali im je buka smanjena. Kod većine takve djece intenzivnija je potreba za kretanjem, za motornim nemirom. Ako im se zadovolji potreba za motornom slobodom, izvjesnije je da će ih to smiriti. Takva djeca stalno se dižu i idu na toalet, ispadaju im stvari pa ih oni podižu, na razne načine se dovijaju što bi radili. A kod tih lopti je zgodno što se cijelo tijelo može ljuljuškati. A to mi je primjerenije za djecu mlađe dobi. Ideja je super, ali takva metoda bi se trebala primjenjivati već od mlađeg uzrasta - kaže dječja psihologinja Radojka Sućeska Ligutić.
Cijeli projekt pokrenuo je ravnatelj škole Michal Hazan s ciljem da djeca s ADHD-om, čije ponašanje većina i ne razumije pa često bivaju odbačeni od okoline, dobiju što bolje uvjete za provođenje nastave. Ovaj inovativan projekt pomaže stvaranju mirnog ugođaja.
Jednostavni geometrijski oblici
- Ovo je super. Stvarno za svaku pohvalu. Kod takve djece treba sve maknuti što im odvraća pozornost kako bi se oni mogli koncentrirati na zadatak. U našoj udruzi, u prostoriji naše psihologinje također je sve minimalizirano. Didaktičke igračke su u ladici i vade se prema potrebi. Lopta je genijalna za djecu s ADHD-om. Tako se koncentriraju na to kako sjede i da mogu pasti pa se ljuljaju i to ih smiruje. Njima treba dati malo slobode, da prošetaju jer nakon nekog vremena to im dosadi jer su sami u tome. Kad bi ovako nešto i kod nas zaživjelo, to bi bilo idealno, ali treba imati i novca - kaže Sandra Geri predsjednica udruge ADHD I JA.
Trebaju biti opušteni
U ostvarenju projekta sudjelovao je i arhitekt Lior Ben Sheetrit. Promatrao je djecu kako igraju popularnu videoigru “Minecraft” u kojoj igrači razbijaju i grade blokove za stvaranje maštovitih struktura te dobio inspiraciju za uređenje učionice. U učionicu je stavio jednostavne geometrijske oblike i “zeleni zid” vegetacije koji nalikuje na onaj iz igre. Promatrao je 55 učenika, razgovarao s njima i njihovim nastavnicima o teškoćama koje ta djeca svakodnevno proživljavaju.
- Ta ideja s loptama je vrlo primamljiva. Sviđa mi se jako. Zna se koliko sjedenje na klasičnim stolcima djeci nije ugodno, a ovo na njih djeluje vrlo opuštajuće - kaže pedagoginja Jasminka Zloković.
Ravnatelj Hazan otkrio je kako su roditelji djece s ADHD-om i teškoćama u učenju odmah pozitivno prihvatila ideju o stvaranju posebnog razreda i radovali su se uspješnoj realizaciji tog ambicioznog projekta. A najviše su uzbuđeni sami učenici.
- Učenici uvelike cijene napor koji se uloži u njihovu korist i osjećaju kako je koncept razvijen s mnogo poštovanja za njihove potrebe i želje s ciljem stvaranja dobrodošlice i estetskog okruženja koje će im pomoći u ostvarivanju akademskih i obrazovnih zadataka - izjavio je Hazan za online magazin ISRAEL21c.
Broj djece s ADHD-om raste svake godine
Kod nas dijagnosticiranje ADHD-a obavlja tim u kojem su logoped, defektolog, psiholog, psihijatar i neurolog, kaže Sandra Geri, predsjednica udruge ADHD i JA. U Americi je ADHD dijagnosticiran kod 11 posto djece i četiri posto odraslih, što je čak 40 posto više nego prije deset godina. S porastom dijagnoze uvelike je povećana i potrošnja stimulansa koji se koriste u liječenju ADHD-a. Oko 30 posto djece s dijagnozom ADHD-a ima probleme u učenju.
Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku.
Pročitajte više o temi na stranici Bolje obrazovanje.
Pročitajte više o temi na stranici Bolje obrazovanje.