Obavijesti

News

Komentari 11

U školi za djecu s autizmom je tijesno i opasno, ugurani su u male učionice s krovnim oknima

U školi za djecu s autizmom je tijesno i opasno, ugurani su u male učionice s krovnim oknima
7

Roditelji za 24sata kažu kako je škola "tragedija u nastajanju", koju žele spriječiti na vrijeme. Ravnateljica nam je pokazala kako to izgleda - nema dovoljno učionica niti zahoda, nema ni dovoljno kadra. Grad ništa ne čini.

Ovo je škola za djecu s autizmom i za djecu s intelektualnim teškoćama, to su njihove učionice u školi Centra za autizam u zagrebačkoj Dubravi. U tim klaustrofobičnim izbicama svakodnevno borave djeca koja su posebno osjetljiva na gužvu, na zvukove, i kojoj treba prostora za osamu i odmor. Taj "prostor" je kauč, jedva uguran u svaku tu prostorijicu, uz minijaturne radne stolove i ostalu opremu.

U ovako malim učionicama, istima već četrdeset godina, boravi i po pet učenika i nastavnik, u nekima još i asistent, pri čemu su mnogi učenici već i odrasli ljudi, jer polaznici imaju od sedam, do 21 godine. Unutra se guraju već odrasli dečki, nekima je i preko sto kilograma. Nema ni dovoljno sanitarnih čvorova - po tri zahoda na tridesetak učenika i njihove nastavnike. Dio učenika, pritom, treba asistenciju u obavljanju nužde, što znači da se onda dulje i čeka. Dva zahoda u potkrovlju uska su doslovno koliko i školjka, i nemaju vrata. Namijenjena su primarno djeci koja trebaju asistenta pa druga, samostalna djeca radije trpe nego da nuždu obavljaju bez vrata.

Čitav je tavan pretvoren u učionice, jednako tako zbornica, knjižnica, spremište, čak i glavni ulaz u zgradu. Svake je godine sve više djece s autizmom, i Centar, koji vodi školu, vrtić i program za odrasle s autizmom, što većem broju djece želi omogućiti da u vrtić i školu idu. Prostor postaje sve manji, a Grad Zagreb i država ne čine ništa da se to promijeni.

KROVNI PROZORI OPASNI

- Društvo od naše djece očekuje da funkcioniraju, a ne daje im osnovu za to. Ova škola nije samo pretijesna za našu djecu, ona je i opasna za njih. Ta je škola tragedija u nastajanju, upozorava Daniela Tomašković, predsjednica Vijeća roditelja škole i majka desetogodišnjeg polaznika, dječaka s autizmom.

- Što se napredovanja tiče, on se u toj školi preporodio, ali je prostor užasan i opasan. U potkrovlju su krovni prozori, djeca se, ako ostanu bez nadzora, mogu popeti na stol i prozor dokučiti, upozorava majka. Jednom se to, prije petnaestak godina, i dogodilo, srećom je sve dobro završilo. Tu su, međutim, i stepenice do prvog kata i potkrovlja.

- Neki su spori, neki brzi, neki imaju teškoće u kretanju, jedan pogrešan korak, i netko će stradati na tom stubištu, nadovezuje se i majka Irena Filipović. Pridružuje im se i Lidija Blažević iz udruge Sjena, i sama majka dvoje djece s autizmom.

Još neke majke s kojima smo razgovarali potvrđuju da su uvjeti u školi užasni. Navode kako, kad netko od učenika počne vrištati ili vikati, uslijedi lančana reakcija jer je zvučna izolacija među učionicama - nikakva. "Meltdown" nastaje i na izlasku, kad se spremaju kući, u uskim hodnicima. "To nisu uvjeti za našu, visokosenzibiliziranu djecu", zaključuju majke.

Ovo je jedina škola za djecu s autizmom u Zagrebu pa neka do nje putuju i preko sat vremena u jednome pravcu. Da bi u podne došla po sina, mama Daniela, primjerice, od kuće treba krenuti u pola deset, i promijeniti dva tramvaja i autobus.

Zagreb: Centar za autizam u Dubravi

Dugogodišnja ravnateljica Centra za autizam Zagreb Žarka Klopotan provela nas je kroz školu, ne krije da je prostor premalen i neadekvatan, dapače. Što god su mogli, pretvorili su u učionice, uključujući i glavni ulaz u zgradu, pa se ulazi na sporedni. I zbornnica je pretvorena u učionicu, nema više ni praktikuma za domaćinstvo, informatičke učionice, knjižnice, nema tihe sobe nužne djeci za odmor i opuštanje. I dalje, međutim, nema dovoljnog broja učionica. Umjesto po najviše tri, u učionicama ima i po pet učenika. Oko škole nema ni ograde, osim na jednome, manjem dijelu.

- Broj učenika s autizmom povećava se iz godine u godinu, a površina škole je ista. Ovu školsku godinu završilo je 150 učenika. Prosječno jedan učitelj, uključujući i stručne suradnike, poučava četiri učenika. S obzirom na to da se radi o učenicima sa složenim komunikacijskim potrebama, i nerijetko izazovnim ponašanjima koja zahtijevaju individualni i individualizirani pristup i podršku, za siguran i kvalitetan rad, omjer nije povoljan. U pojedinim razrednim odjelima ili odgojno-obrazovnim skupinama ima i petero učenika s autizmom, napominje ravnateljica.

PROSTOR PUN VIKE I BUKE

- Provođenje nastave u potkrovnim prostorima može biti rizično i potencijalno opasno jer uvijek postoji mogućnost da neki učenik otvori potkrovni prozor i impulzivno reagira. Zbog toga, a i iz drugih razloga, učenici u Centru za autizam niti trenutak nisu bez nadzora. Boravak u prostorima u kojima se teško postiže jasna struktura, u kojima je nedovoljno osobnog prostora za učenike s autizmom, gdje nema mogućnosti za osamljivanje koje je ponekad učenicima potrebno, gdje učenik može biti preplavljen zvukovima, kretanjem mnogih drugih, mirisima nije dobro okruženje za djecu s poremećajem iz spektra autizma, zaključuje.

Zagreb: Centar za autizam u Dubravi

Njihovi učenici trebaju dobro strukturirano, poticajno i sigurno okruženje. Kretanje im mora biti jednostavno, ne smiju ih ometati zvukovi izvana ili iznutra, sve kako ne bi došlo do tzv "meltdowna", senzorne preplavljenosti - stanja u kojem osoba gubi kontrolu i više ne može regulirati svoje ponašanje.

Zagreb: Centar za autizam u Dubravi

Ravnateljica dodaje kako je Grad Zagreb kao osnivač Centra za autizam rješavanje problema postavio u prioritete, no to bi moglo potrajati još dugo. Kad škola čak i dobije odobrenje za novo zapošljavanje, dogodi se da na tržištu rada takvog zanimanja više niti nema. Premalo je i njegovatelja, pomoćnicima u nastavi pak treba osigurati bolji status. Nedostaje im i po jedan logoped i psiholog, kao i socijalni radnik.

Po ustanovama za našu djecu kadra nema, svi su preselili u privatni sektor, u kojem mi roditelji skupo plaćamo usluge, paradoks je na koji upozorava mama Lidija Blažević.

 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 11
Ovo su poruke koje su dovele do uhićenja Beroša: 'J… sebe, neka radi više svoj deo'
ZOVU GA 'MALI'?

Ovo su poruke koje su dovele do uhićenja Beroša: 'J… sebe, neka radi više svoj deo'

Inače, EPPO tvrdi da je Beroš dobio mito kako bi osigurao da Pozderova firma, iza koje je zapravo stajao Petrač, proda nekolicini hrvatskih bolnica robotske uređaje koji su plaćani između 450 i 480 tisuća eura
'Ludi Dalmoš' je odbio 100.000 € mita, a Petrač poručio: 'Treba oštrije s njim. Mora s nama ili...'
NOVE WHATSAPP PORUKE

'Ludi Dalmoš' je odbio 100.000 € mita, a Petrač poručio: 'Treba oštrije s njim. Mora s nama ili...'

Sve je počelo kada je bolnica trebala medicinskog robota za kirurške operacije. Ravnatelj je bio Julije Meštrović, koji je prošle godine iznenada dao ostavku
Robotski uređaj je KBC Osijek platio 200 posto više. Vili Beroš dobio je za to 25.000 eura?
ISTRAŽITELJI IMAJU RAČUNE

Robotski uređaj je KBC Osijek platio 200 posto više. Vili Beroš dobio je za to 25.000 eura?

Tvrtka Saše Pozdera neurokirurški robotski operacijski mikroskop od austrijskog proizvođača nabavila je za 135.000 eura. Prodali su ga KBC Osijek za oko 330.000 eura