Poznati hrvatski poduzetnici u razgovoru s Borisom Trupčevićem podijelili su savjete i trikove koji bi mogli pomoći budućim poduzetnicima u razvoju posla
U krizi se poznaju poduzetnici: Kreiraju nova rješenja i prilike
Poduzetnici Joe Bašić (MPG), Bernarda Cecelja (Bernarda) i Ana Lisak (Lisak Catering) gostovali su na konferenciji Poduzetnički mindset 2020. U razgovoru s moderatorom Borisom Trupčevićem, direktorom Styrije Hrvatska, podijelili su savjete i trikove koji bi mogli pomoći budućim poduzetnicima u razvoju posla i na kraju, sami su primjer korištenja krize kao prilike za razvoj poslovanja.
Poduzetnici su istakli kako je birokracija u Hrvatskoj veliki problem koji ih koči u poslovanju, međutim, smatraju kako je moć poduzetnika u tome da iskoristi najbolje od onoga što mu se nudi.
- U Hrvatskoj postoji trend jadikovanja i isticanja bezizlaznih situacija. No, mi u takvoj situaciji moramo pronaći rješenje koje će iznuditi likvidnost ili čak doći s novim rješenjem - rekla je Ana Lisak.
Joe Bašić, poduzetnik koji je odrastao u Kanadi, smatra kako je najbitnije uočavati i koristiti prilike.
- Hrvati često imaju mišljenje kako je drugdje bolje. Ja u Hrvatskoj vidim prilike u svakom kutku. Kanada ima mnogo pravilnika i regulativa, ni jedno tržište nije idealno za poduzetništvo, a čovjek treba biti pozitivan, imati viziju i uhvatiti priliku kada je uoči - rekao je. Bašić kaže kako je odustao od rada u brojnim velikim kanadskim tvrtkama, uvijek je razmišljao korak unaprijed.
Hrvatska je prilika sama po sebi
- Prepoznao sam priliku u poslijeratnoj Hrvatskoj koja je otvarala svoje tržište i to se pokazalo kao dobar potez. Ostvario sam sve snove. Da me netko pita bi li se vratio u Kanadu - ne bih. Nije samo kriza prilika, već je i Hrvatska sama po sebi prilika - zaključio je.
Ana Lisak je nekoliko puta mijenjala svoj poduzetnički put, a krajem devedesetih je gotovo završila na burzi rada.
- Otvaranje bistroa je uistinu bila ludost. Svi su mi savjetovali da radim nešto "normalno," ali ništa ne žalim. Nisam imala iskustva, ali sam išla po svojem osjećaju - htjela sam raditi nešto drugačije i kvalitetno. U mjesec dana smo imali takvu klijentelu koju netko ostvari kroz dugo vrijeme. No ni tu nisam stala. Rekla sam da ako ljudi i neće doći do mene ja ću do njih. Tako sam pokrenula catering - objasnila je.
Otkrili su kako ustvari nastaju inovacije. Slažu se da je stalno bitno ulagati i razvijati se. Inovacije donose mogućnost razvijanja u individualnom smislu što omogućava razgranavanje i širenje poslovanja, za što su potrebni kvalitetni radnici i suradnici.
- Ja sam ta koja imam inicijativu no bez ljudi koji me prate moja bi ideja ostala na papiru. Naša je snaga da sve prebacimo u stvarnost. Držimo se našeg, ali pratimo trendove i svjetske sajmove i to implementiramo - objasnila je Bernarda Cecelja s kojom se složio Bašić te rekao kako je obitelj njegova najveća podrška u poslu.
- Tim je jako bitan. Moj najveći izazov je bio postati lidericom, međutim, nema situacije niti jadikovanja koji bi nas ostavili na jednom mjestu, moramo ići dalje - rekla je Lisak.
- Volim ljude baciti u vatru, ljudi često misle da nisu za nešto sposobni. U Hrvatskoj svi misle da je netko drugi odgovoran za njihove neuspjehe, a mi smo ustvari odgovorni. Ne možemo ništa očekivati, moja je obaveza kao poduzetnika pronaći rješenje. Hrvati moraju vjerovati u sebe i ako misle da je negdje drugdje bolje onda neka odu pa probaju i vide gdje je ustvari bolje - objasnio je Bašić.
S novcem možemo svašta, ali bez ljudi ništa
- Ako želimo vrhunsku uslugu trebamo i vrhunske ljude, a vrhunski ljudi postaju odgovorni i čine zajednicu koja stvara motivirajuće okruženje, zajednički možemo puno više - smatra Ana Lisak.
Ističu kako vole raditi s mladim ljudima te vole vidjeti njihov napredak i razvoj.
- Na pragu pedesetih razmišljao sam "što je sljedeće". Shvatio sam da želim graditi ljude koji u zadnja dva desetljeća rade s nama, želim da nastave tim putem - istakao je Joe.
Panelisti se slažu kako je novac "tijek događaja". Poduzetnik koji ga postavi kao primarni cilj nikad ga neće imati dovoljno. Poanta poduzetništva je kreirati i stvarati, a istinski poduzetnici uče se preuzimanju rizika.
- Upornost, prilagodljivost, preuzimanje odgovornosti i rizika vrijednosti su koje žive ovi poduzetnici, međutim, u Hrvatskoj se ne promiču i ne cijene dovoljno. Zadatak svih nas je da se to promijeni - zaključio je Trupčević.