Brojne kompanije diljem svijeta, uključujući zračne luke, banke, medijske kuće i zrakoplovne tvrtke prijavljuju tehnološki kvar zbog kojih im ne rade računala, a brojne usluge su im obustavljene
Globalni IT raspad: Kvarovi su pogodili i Hrvatsku. Gužve su u zagrebačkoj zračnoj luci
"Globalni kvar" nije značajnije utjecao na rad banaka u Hrvatskoj
Veliki globalni računalni kvar nije značajnije utjecao na rad kompjuterskih sustava te pružanje usluge banaka u Hrvatskoj, izvijestila je u petak Hrvatska udruga banaka (HUB).
"Prema trenutno dostupnim informacijama poteškoće na svjetskoj razini nisu značajnije utjecale na rad kompjuterskih sustava te pružanje usluge banaka u Republici Hrvatskoj. O mogućim zastojima u redovitom pružanju određenih usluga HUB i banke će pravovremeno te ažurno informirati svoje korisnike i čitavu javnost", odgovor je HUB-a na upit Hine.
Od većih hrvatskih banaka, određene tehničke poteškoće detektirale su Erste banka i Addiko banka. Ostale veće banke se nisu suočile s globalnim problemom, dok Zagrebačka banka (Zaba) nije odgovorila na Hinin upit.
Hrvatska poštanska banka (HPB), nakon provjere svih svojih aplikacija i servisa, potvrđuje kako nije zahvaćena ovim globalnim problemom. HPB pomno prati situaciju te će obavijestiti javnost u slučaju promjena, odgovorili su Hini iz najveće hrvatske banke u državnom vlasništvu.
Zašto je CrowdStrike srušio informatičke sustave u cijelom svijetu?
Američka tvrtka za kibernetičku sigurnost CrowdStrike ima više od 20 tisuća klijenata širom svijeta i ogroman tržišni udio. Problematično ažuriranje njezinog softvera na operativnom sustavu Windows bilo je zato recept za globalne nevolje, rušeći IT sustave na potezu od Australije do Britanije, od bolnica, preko zračnih luka i medija do banaka.
U petak ujutro, malo iza sedam sati po srednjoeuropskom vremenu, CrowdStrike je klijentima poslao upozorenje da njegov program „Falcon Sensor” 'ruši' Windowse, što se na računalima očituje 'plavim ekranom smrti'.
Kompanija je u upozorenju objasnila kako korisnici mogu 'pješke' riješiti problem, navodi Reuters, pozivajući se na uvid u CrowdStrikeovu obavijest.
Izvršni direktor Crowdstrikea rekao je u petak iza podneva da su riješili problem.
"Posrijedi nije sigurnosni incident ni kibernetički napad. Problem je identificiran i izoliran i aktivirali smo rješenje", ustvrdio je George Kurtz u objavi na društvenoj platformi X.
Microsoft je odvojeno objavio je da riješio problem koji je blokirao 365 njegovih aplikacija i usluga, uključujući Teams i OneDrive. Neke usluge još nisu posve normalizirane, dodali su.
"Sustav po sustav"
Sustavi su pali zbog ažuriranja CrowdStrikeovog softvera za zaštitu od hakerskih napada, tvrdi glavni informacijski direktor tvrtke za zaštitu identiteta CyberArk Omer Grossman.
Tvrtke za kibernetičku sigurnost koriste softver EDR (Endpoint Detection and Response) kako bi identificirale eventualne naznake napada na mreže klijenata.
„Ispostavilo se da srušene sustave, 'plave ekrane smrti', nije moguće ažurirati na daljinu pa problem treba rješavati 'pješke', sustav po sustav", objašnjava direktor CyberArka.
Očekuje se da će taj postupak trajati danima, dodaje.
Razmjere problema dodatno su potencirali selidba na 'oblak' i ogromni tržišni udjeli CrowdStrikea i Microsofta.
"Šteta za poslovne procese na globalnoj razini dramatična je", zaključuje Grossman.
FOTO Na Twitteru zbijaju šale o golemom IT kvaru. Ove su naj!
Svjetske aviokompanije, zračne luke na najmanje četiri kontinenta, zdravstveni sustavi, banke, telekomi, mediji i druge tvrtke, institucije i organizacije u petak imaju poteškoća u svom radu zbog velikog računalnog kvara koji im ruši sustave...
Ljudi se zaista trude, ali nastale su velike gužve. Problem je što se ljudi moraju ponovno prijaviti na let pa stoga sve duže traje. Koliko smo čuli prijašnje prijave na let, odnosno online prijave vrijede samo od Croatia Airlinesa i British Airwaysa, ostali moraju opet prolaziti cijeli postupak. Ali nismo vidjeli da su letovi otkazani, ja na svoj upravo ulazim, rekao nam je poduzetnik Saša Cvetojević, koji se u petak našao na zagrebačkom aerodromu.
Microsoft je u petak objavio da je riješen problem koji stoji iza pada 365 njegovih aplikacija i usluga, no da će posljedice kvara koji je poremetio svjetsko poslovanje i promet i dalje utjecati na neke korisnike.
Ažuriranje softvera u petak je izazvalo kaos u računalnim sustavima diljem svijeta. Otkazivani su letovi, neki mediji su morali prekinuti emitiranje, a korisnici nisu mogli pristupiti nizu usluga, od bankarstva do zdravstva.
Kvar se dogodio zbog ažuriranja proizvoda globalne tvrtke za kibernetsku sigurnost CrowdStrike, zbog čega je diljem svijeta padao Microsoftov operativni sustav Windows. Microsoft je u kasnije u petak objavio da je riješen problem povezan s njegovim aplikacijama i uslugama.
Direktor CrowdStrikea George Kurtz na platformi X napisao je kako tvrtka „aktivno surađuje s korisnicima pogođenima greškom pronađenom u jednom ažuriranju sadržaja za Windows host datoteke”.
„Ovo nije sigurnosni incident ili kibernetski napad”, naglasio je.
Rad su zbog tog računalnog kvara prekidale svjetske aviokompanije, zračne luke na najmanje četiri kontinenta, zdravstveni sustavi, banke, telekomi, mediji i druge tvrtke, institucije i organizacije, pa i neke u Hrvatskoj.
„Imamo 'majku' svih globalnih padova tržišta”, komentirao je jedan trgovac s burze koja je također bila pogođena.