Damir Zdaček (56) šleperom je u studenom 2020. na autocesti A1 kod Desinca usmrtio četvero radnika u kombiju. Na sudu se brani apnejom, poremećajem disanja u snu
Sud naložio vještacima da kažu mogu li iz tragova zaključiti je li vozač šlepera zaspao u vožnji?
Prometni vještak Andrija Repušić i vještakinja sudske medicine dr. Anita Galić nisu se mogli na jučer očitovati je li vozač šlepera Damir Zdaček (56) zbog dijagnoze apneje (poremećaj disanja tijekom spavanja), koja mu je naknadno postavljena, zaspao tijekom vožnje i zato u studenom 2020. na autocesti A1 kod Desinca usmrtio četvero ljudi u kombiju.
Vještak Repušić kazao je da iz tragova i dinamike nesreće ne može utvrditi je li Zdaček zaspao ili nije jer se u dinamiku nesreće uklapaju obje opcije dok je vještakinja Galić rekla da mora proučiti dokumentaciju o njegovu zdravstvenom stanju neposredno nakon nesreće kako bi se o tome mogla izjasniti. Sud je stoga naložio da naprave kombinirano vještačenje u kojemu će reći kako je apneja mogla utjecati na vožnju u konkretnom događaju te je li Zdaček zaspao tijekom vožnje i tako prouzročio nesreću.
Podsjetimo, terete ga da je u studenom 2020., iz nehaja, brzinom od 84 km/h skrivio tešku prometnu nesreću u kojoj je poginulo četvero radnika tvrtke Šuma-promet iz Velike Ludine. Tvrdi da nije kriv i ne sjeća se same nesreće.
Zdačekova liječnica opće prakse u njegovom kartonu je u listopadu 2019. navela da je prva dijagnoza apneje u snu bila tada, a u prosincu 2020. godine, nakon nesreće, upućen je na neurološki pregled. U ožujku 2021. godine specijalističkim pregledom dijagnosticiran mu je teški oblik apneje. Zdaček je, također, 27. travnja 2020. obavio redovni zdravstveni pregled kao profesionalni vozač kamiona, kojim je utvrđeno da je sposoban za daljnji rad.
Njegovu medicinsku dokumentaciju i probleme s apnejom već je vještačio neurolog dr. Miroslav Malić, na koje vještačenje su tužitelj i opunomoćenici oštećenika imali niz prigovora, između ostalog, jer nije pregledao ni osobno razgovarao s Zdačekom.
- Imajući u vidu pregled zdravstvenog kartona utvrdio sam sve njegove zdravstvene probleme koje sam i precizirao u svom nalazu uz napomenu da je okrivljenik kao vozač vršio i redovne zdravstvene preglede. U kakvom je on općenitom zdravstvenom stanju bio prije nesreće, ja ne mogu tvrditi jer ga nisam tad pregledao, a nisam ga pregledao ni nakon nesreće - dodao je vještak.
Navodi da je u njegovom zdravstvenom kartonu prije prometne nesreće doktorica opće prakse navela dijagnozu G47.3, što znači teška apneja, ali Zdačeka nije tada uputila na daljnje pretrage.
- Okrivljeni je vrlo vjerojatno bolovao od teškog oblika apneje jer je to poremećaj koji traje dugo vremena, a uspostavljena je i prva dijagnoza kod liječnice opće prakse. A zašto je medicina rada utvrdila da je okrivljeni vozač sposoban za rad treba pitati njih - objasnio je neurolog Malić.
Opunomoćenik oštećenika pitao je vještaka Malića da pojasni kako se simptomi apneje manifestiraju u budnom stanju, odnosno mogu li ti simptomi utjecati na svijest vozača te je li vozač mogao prepoznati simptome i na vrijeme intervenirati.
Malić je pojasnio da u budnom stanju oboljeli od apneje osjećaju pospanost i veliki umor te da bi svatko prije polaska na putovanje trebao sebe preispitati je li sposoban voziti.