Jedan oštećeni kabel bi još mogao biti slučajnost, ali dva? Tim više što je točno iznad oba oštećena kabela prošao isti kineski teretni brod s ruskim kapetanom
Stručnjak za sigurnost na moru: 'Oštećenje kabela u Baltiku je primjer Hibridnog rata'
Priča oko oštećenja podmorskog komunikacijskog kabela Cinia C-Lion 1 koji povezuje Helsinki u Finskoj s oko 1200 kilometara udaljenim Rostockom u Njemačkoj po dnu Baltičkog mora je postala sve čudnija, piše DW. I dalje nije jasno kako je brod oštetio kabel koji je zaštićen čelikom i nalazi se u brazdi koju je zaorao brod prije nego što je kabel stavljen na morsko dno.
Iako je zaštićen čelikom i nalazi se u posebno zaoranoj brazdi, kabel je svejedno oštećen u noći 18. studenog kod otoka Öland. Prije toga je oštećen i drugi kabel između Švedske i Litve pred obalom Gotlanda.
- Jedan oštećeni kabel bi još mogao biti slučajnost, ali dva? Tim više što je točno iznad oba oštećena kabela prošao isti kineski
teretni brod s ruskim kapetanom - pitaju se švedski mediji.
Dodatnu sumnju je izazvala činjenica da taj kineski brod nije imao uključen uređaj koji javlja položaj, brzinu i kurs. Kineski brod je još uvijek na Baltiku i promatra ga Danska mornarica.
- Ovo nije prvi ovakav incident na Baltičkom moru. Sedmog listopada prošle godine, kontejnerski brod je oštetio dva komunikacijska kabla i podmorski plinovod Baltic Connector - rekao je stručnjak za pomorsku sigurnost Moritz Brake sa Sveučilišta u Bonnu.
- Ne vjerujem da je brod 'slučajno' vukao sidro po morskom dnu 180 kilometara. Isto tako ne vjerujem da je brod slučajno bio u pratnji ruskog istraživačkog broda - rekao je Brake i naglasio da se uništavanje kabela prošle godine dogodilo na rođendan predsjednika Putina.
Zapadne tajne službe su zabrinute zbog ruskih 'istraživačkih' brodova i rekle su da se ovdje zapravo radi o hibridnom ratovanju.
Zapadu nije jasno zašto ruski istraživački brodovi često plove Baltikom o kojem se sve zna i zašto se uvijek nalaze u blizini podvodne infrastrukture.
Što se tiče kabla C-Lion 1, njegova lokacija je svima poznata i dostupna na internetu zato što je ležao paralelno s uništenim plinovod Sjeverni tok. Brake je rekao da oštećenja podmorskih komunikacijskih kabela nisu rijetka, ali su opasna ako se nastave.
- To je kritična infrastruktura i više od 90 posto komunikacijske se odvija podmorskim kablovima. Ako namjerno ciljaju čvorišta kao što je bio slučaj ovdje kad su u kratkom vremenu oštetili dva kabla, sljedeći put će stradati još više kablova, i tada ćemo imati velike probleme - upozorio je Brake.
Brake je rekao da će takve sabotaže utjecati na ekonomiju.
- Švedska vlada je već otkazala nekoliko vjetroelektrana jer nije mogla garantirati njihovu sigurnost - rekao je Brake. Iako šteta nije
velika, važna je poruka koju su ova oštećenja poslala Zapadu.
- Vidjeli smo sve bližu suradnju Kine, Rusije, ali i Irana i Sjeverne Koreje. Oni već odavno djeluju protiv interesa Zapada -
prokomentirao je novi multipolarni svijet Moritz Brake i upozorio je da se Zapad previše naviknuo na mirna vremena.
Više od 500 najvećih komunikacijskih kabela, plinovoda i naftovoda se nalazi na dnu mora i oceana diljem svijeta. Problem je što
neprijatelj može odabrati samo jedno mjesto gdje će napasti, a mi moramo braniti cijelu mrežu - izjavio je stručnjak za pomorsku sigurnost.
- Moramo očekivati ovakve napade i u budućnosti i biti spremni. Možemo pojačati nadzor i kontrolu mora tako da nismo u potpunosti bespomoćni - zaključio je Brake.