Dok je brodogradilište Uljanik propadalo, Uljanik plovidba, tvrtka bivših direktora je procvala jer je Uljanik za njih gradio brodove ispod cijene i gubio milijune. Osnovali još jednu tvrtku za slučaj daljnje privatizacije...
Ovo je spirala gubitka Uljanika: Menadžeri kumovali propasti...
Uljanik plovidba je privatna tvrtka koja je nekad bila u sastavu Uljanika, ali su je 90-ih preuzeli nekadašnji menadžeri. Veze Uljanika i Uljanik plovidbe su ostale neraskidive iako formalno vlasnički nisu povezane.
POGLEDAJTE VIDEO:
Pokretanje videa...
- Uljanik je pretrpio gubitak na svim brodovima koje je radio za Uljanik plovidbu. Uljanik plovidba uspješno posluje, isplaćuje i dividendu suvlasnicima, profit je otišao s Plovidbom, a gubici su ostali u Puli i sad na Markovu trgu - objašnjava nam upućeni sugovornik koji je imao priliku vidjeti i dokumente i upućen je u pregovore Vlade i uprave Uljanika.
Uljanik je lani završio s 1,8 milijardi kuna gubitaka. Ove godine tone i dalje i u prvih šest mjeseci ima 365 milijuna kuna gubitaka.
Pitali smo i upravu Uljanika je li točno da su sve brodove za Uljanik plovidbu izgradili s gubitkom i zašto. Odgovor nismo dobili.
Evo kako je funkcionirala spirala gubitka Uljanika:
1. Ugovore brod iako znaju da će napraviti gubitak
2. Država da jamstvo za kredit za gradnju broda
3. Kad novac potroše, ugovore gradnju drugog broda koji će isto napraviti gubitak
4. Uzmu avans za drugi brod i njima završe gradnju prvog broda
5. Tako se vrte u krug sve dok gubici ne pojedu sav kapital brodogradilišta
Klasična Ponzijeva shema
- Sve vam je u Uljaniku funkcioniralo kao klasična Ponzijeva shema, koja je sad pukla jer nema novca. Podbacila je i kontrola države koja je odobravala jamstva za brodove po cijenama, a da nikad nije provjerila koliko su one realne - objašnjava nam tako razloge propasti Uljanika, u čijem sastavu je i 3. maj, naš sugovornik.
Ponzijeva shema čuveni je način prevare u kojem varalica uzima novac od jednog obećavajući kamate, zatim uzima novac od drugih da isplati kamate onim prvima. Na tome on prilično dobro zarađuje, ali shema se prije ili poslije raspadne, a svi koji su mu vjerovali ostaju bez novca.
A u knjizi narudžbi je još 15 brodova - milijarda gubitka...
U knjizi narudžbi je 15 brodova, za koje revizija vjeruje da će donijeti barem milijardu kuna gubitaka, pa se postavlja pitanje zašto su ugovoreni...
- Uprava ih je ugovorila s takvim uvjetima produktivnosti i rokovima kakve nikad nisu imali. I normalno je da ih nisu ostvarili, pa sad imaju gubitke. Teško se oteti dojmu da to nije slučajno. U međuvremenu su mnogi kooperanti, od kojih su mnogi povezani i s menadžerima, vrlo dobro živjeli. DORH i država moraju sve to ispitati - smatra naš sugovornik.
No, nije sve ostalo samo na Uljanik plovidbi. Naime, 14 menadžera Uljanika, na čelu s Giannijem Rossandom, šefom Uprave, osnovalo je novu tvrtku, Arsenal Koncept, čija svrha nikad nije jasno obrazložena. Navodno je trebala poslužiti za preuzimanje Uljanika u daljnjoj dokapitalizaciji i privatizaciji.
Neslužbeno se doznaje da se slučajem Uljanika napokon počela baviti i lokalna policija i DORH. No, službene potvrde za to nema.
Mreža 20 menadžera koji su kumovali propasti Uljanika
Neizvjesna budućnost - otkazi za 600 radnika?
Vlada će vjerojatno osigurati s bankama i upravom novac za dvije plaće radnicima. Ali budućnost je neizvjesna. Ovisi hoće li EU odobriti plan restruktriranja i koliko će biti spreman uložiti strateški partner Danko Končar. Broj radnika će morati pasti...
Prema Programu restrukturiranja sastavljenog u svibnju ove godine na 50-ak stranica, čiji sažetak Novi list ima u posjedu, očekuju se otkazi za otprilike 600 zaposlenika. No taj bi broj mogao dodatno porasti sukladno s proizvodnim ugovorima s drugim brodogradilištima unutar grupe, ovisno o razini izdvajanja specifičnih aktivnosti. Iznos otpremnine za oko 600 zaposlenika koji postaju višak, prema Programu restrukturiranja, iznosi oko 70 milijuna kuna, uz predviđenu prosječnu otpremninu u iznosu od 115.500 kuna po zaposleniku. U Planu se ističe »da se očekuje da će troškovi otpremnina biti pokriveni«.
Šesti dan štrajka: Dajem bubreg za hranu da nahranim djecu
Inače, i šestog dana štrajka radnika Uljanika u Puli je u srijedu nastavljen i njihov prosvjed, kojemu se iz dana u dan priključuje sve više građana.
Veliki broj radnika i građana u povorci transparentima i povicima "Mi smo Puljani, Uljanik je naš" najprije su krenuli na Forum ponovno tražeći isplatu plaće za srpanj koja im još nije sjela na račun, a zatražili su i hitnu ostavku kompletne Uprave Uljanika.
"Mrtav Uljanik, mrtva Pula", "Uskok u Uljanik", "Dajem bubreg za hranu da nahranim djecu", samo se neki od transparenata koje su radnici ponijeli gradom, a na Forumu se kao i u utorak prosvjednicima obratio zamjenik gradonačelnika Pule Robert Cvek, koji je ponovio da je Gradu Puli u interesu očuvanje radnih mjesta te održivost brodogradnje i proizvodnje u Puli.
Podsjetio je da su gradonačelnik Boris Miletić i istarski župan Valter Flego danas u Bruxellesu, naglasivši da bi tamo trebali biti i članovi Vlade.
Predsjednik Štrajkaškog odbora Đino Šverko rekao je kako su se dosad razne vlade izmjenjivale, no da nitko još nije dozvolio da radnici ovako dugo budu gladni.
"Sram ih bilo!", poručio je Šverko i zatražio hitno osnivanje jamstvenog fonda.
Prosvjednici su potom ponovno prošetali ulicama grada, a zatim su se vratili u krug brodogradilišta.