Najbolje stvari u životu, pa tako i u poslu, događaju se slučajno. No morate biti znatiželjni, otvoreni za nova iskustva i odvažiti se kročiti nikad otkrivenim putevima
SoundScriber: Dubrovačka mobilna aplikacija za svijet
U sklopu poduzetničkog natječaja "Pametnom idejom do uspjeha" donosimo vam razgovor s Marjanom Žitnikom i Lukšom Jakobušićem, poduzetnicima iz Dubrovnika i tvorcima mobilne aplikacije SoundScriber.
U malom, ali svjetski poznatom „Gradu“, Dubrovniku, pronašli smo dvojicu upravo takvih, koji svojom životnom i poduzetničkom misijom dokazuju da poduzetnici mogu postati oni koji imaju istinsku želju da njihov poduzetnički pothvat uspije i rade na tome strasno i bez predaje. Njihova priča je neočekivana, ali ipak jednostavna: student sveučilišta u Dubrovniku, Marjan Žitnik (24) radio je na razvoju svojih aplikacija, a Lukša Jakobušić (38) bio je u razvojnoj fazi svoje aplikacije. Preko zajedničkih interesa lako su se povezali na LinkedIn-u, našli se na kavi, kliknuli i dogovorili se da dvije odvojene aplikacije spajaju u jednu zajedničku, ListenApp. U točno godinu dana svoje poslovne suradnje uspjeli su pokrenuti aplikaciju ListenApp koja je zabilježila 40.000 korisnika. Uskoro je ova aplikacija prerasla u nešto više – SoundScriber, a zatim su osnovali tvrtku Typing d.o.o. u kojoj zapošljavaju nove ljude i kreiraju nove projekte.
SoundScriber – što je to?
Marjan: SoundScriber je nova inačica naše prve aplikacije ListenApp, koja je sumirala i isporučivala korisnicima najpopularnije vijesti unutar jedne minute, glasovnim putem. SoundScriber je također glasovna aplikacija, koja ovoga puta svima koji to žele omogućava snimati zvuk pomoću smartphonea i objaviti ga na internetu. To mogu biti vijesti, intervjui, pjesme, priče, vicevi, zvukovi iz prirode, bilo što...
Lukša: Projekt je realiziran prije tri mjeseca i brojimo preko 2500 korisnika, a da još uvijek nismo ulagali u marketing projekta. Pripremamo nekoliko zanimljivih kampanja koje će motivirati korisnike da snimaju i slušaju glasovne zapise te privući nove korisnike. Potencijal aplikacije već su prepoznali korisnici poput KHL Medvešćaka (sportski intervjui), Vlada Republike Hrvatske (izjave članova Vlade), a tu je i 24sata, sa svojim kratkim vijestima.
Dubrovnik je turistički grad, a vi ste u jednoj potpuno drugoj industriji, zašto?
Marjan: To je urođena osobina. Znatiželja, želja za napretkom, učenjem i istraživanjem vlastitih mogućnosti puno više motiviraju od odabira očekivanih puteva, kao što je primjerice pokretanje turističkog posla u Dubrovniku. To za poduzetnika jest mnogo sigurnije, ali ni blizu nije popraćeno avanturom kao visokorizični biznis.
Kako je krenula cijela priča, što vas je motiviralo? Kako se nosite s problemima i razočaranjima u poslu?
Marjan: Počeci su uvijek teški, ali i popraćeni velikom dozom entuzijazma. Ubrzo naiđete na prve probleme i shvatite da nije baš sve tako jednostavno kako ste zamislili, ali napredujete i upoznajete mnogo ljudi koji vam daju mnoštvo korisnih savjeta.
Lukša: Proces razvoja uspješne aplikacije se vrti oko tri stvari - neuspjeli pokušaji, izvučene pouke i ponovni pokušaji. Što više puta ponavljate tu radnju bliže ste uspjehu.
Kako surađujete? Svaki poslovni izazov zahtijeva kvalitetne ljude, kako se vi snalazite u tome?
Lukša i Marjan: Zajednički smo prije godinu dana pokrenuli ListenApp, a sada i SoundScriber, koji su objedinjeni u našoj zajedničkoj tvrtki "Typing d.o.o.". Za uspjeh i dobru suradnju bitno je biti potpuno predan i iskren, prolaziti kroz mnogo rasprava i konstruktivnih svađa, a na kraju stvari posložiti tako da su svi zadovoljni. To je jako teško i zahtjeva mnogo strpljenja. Sa Typingom imamo velike ambicije i okružujemo se samo najboljima – ne nužno po znanju, jer vjerujemo da će u tom okruženju svaka osoba vrlo brzo napredovati, već po toj startup "ludosti" u očima koju smo obojica imali kad smo pokrenuli cijelu priču. Vrlo značajno je što smo jedina firma u Dubrovniku, a i šire, koja pokriva potpuni razvojni proces unutar tima – dizajn i razvoj na svim mobilnim i desktop platformama. Imamo jasnu viziju i živimo je svakodnevno.
Zašto i kako baš Typing d.o.o.?
Lukša: Hahaha, da...tvrtki smo dali ime Typing jer je to toliko uvriježena riječ u današnje doba digitalne komunikacije da se nalazi ispod svačijeg imena, primjerice, kod korištenja Vibera, WhatsApp-a...
Marjan: Ja ovdje nemam što dodati, upravo je tako bilo. Naime, ja koristim sve moguće društvene mreže, dok Lukša nema otvoren profil niti na jednoj. To ga ne sprečava da non stop koristi moje profile. Toliko smo različiti da smo savršeno kompatibilni.
Sa svojom prvom aplikacijom bili ste predstavljeni i na jednom od najznačajnijih svjetskih evenata za startupove?
Marjan: U Londonu smo prošle godine s ListenApp-om bili pozvani na Seedcamp Week. To je natjecanje 20 najperspektivnijih projekata iz cijelog svijeta. U tom krugu bilo je oko 600 prijavljenih projekata. Cijeli događaj odvijao se u Googleovom akceleratoru u Londonu, gdje smo razgovarali s više od 1000 mentora i investitora čiji savjeti ostaju za cijeli život i za sve buduće projekte. Iako nismo pobijedili, cijelo iskustvo ubrzalo je naše planove s aplikacijama za oko 6 do 8 mjeseci. Nezaboravno iskustvo.
Lukša: Iako nismo osvojili nagradu, u praksi smo potvrdili slavnu Einsteinovu izreku: „I noga u guzicu je korak naprijed.“
Što vas općenito motivira za posao, kako zapravo proživljavate taj poduzetnički život?
Marjan: Motivira nas ideja da naše aplikacije iduće sekunde može preuzeti bilo koja osoba na svijetu i u njoj pronaći vrijednost za sebe i ljude oko sebe. Vrlo je dobar osjećaj dobiti e-mail od radio postaje iz Amerike kojoj je SoundScriber omiljena aplikacija i koja doprinosi njihovoj popularnosti. Najveća motivacija je Typing, koji postaje sve bolja priča iz dana u dan, kao i svi budući projekti koji će izaći iz te tvornice aplikacija.
Lukša: Želimo raditi business drugačije. Pokreću nas stvari koje su na prvi pogled nemoguće, a najviše od svega nas motivira podcjenjivanje i kada nas žele staviti u okvire koji su predvidivi i stereotipni.
Mislite li da natječaj Pametnom idejom do uspjeha može pomoći mladim poduzetničkim naraštajima?
Marjan: Par puta sam naletio na web stranicu projekta i mislim da je fantastična svaka inicijativa koja pomaže mladim poduzetnicima.
Lukša: Pametnom idejom do uspjeha smatramo vrhunskim projektom jer mentori i žiri mladim poduzetnicima volonterski stavljaju na raspolaganje nešto što je najdragocjenije: svoje iskustvo i slobodno vrijeme. To je velika pomoć da se odvaže krenuti, što je nekad najteže. Napraviti prvi korak.
Savjet početnicima, onima koji tek imaju neku poslovnu ideju: kako krenuti, što je najvažnije?
Lukša & Marjan, jednoglasno: Počnite sad!