Tvrtke koje omogućavaju ožalošćenima da pokojne "sačuvaju" u obliku šalice za kavu, zdjele, svijećnjaka ili nakita od dijamanta postaju sve popularnije. Ljudi imaju jako podijeljena mišljenja...
Smrt je njihov veliki biznis: Od pokojnika rade šalice, zdjele...
Vatikan je neposredno prije blagdana Svih svetih objavio smjernice za katolike koji žele biti kremirani - pepeo ne može biti prosipan, dijeljen ili držan u kućama, nego na svetim mjestima koje odobri Crkva.
Katolička crkva je većim dijelom svoje povijesti samo dozvoljavala ukopavanje mrtvih, tvrdeći da je to najbolji način izražavanja kršćanske nade u uskrsnuće. Vatikan je, međutim, 1963. godine eksplicitno odobrio kremiranje sve dok one ne ukazuju na negiranje vjere u uskrsnuće. Novi dokumenti ponavljaju da su ukopi najpoželjniji način pogreba, ali također izlažu smjernice za očuvanje pepela za rastući broj katolika koji žele kremiranje.
No, pitanje je koliko se te smjernice slažu s onim što neki sve danas rade od ljudskog pepela...
Naime, da se ljudski pepeo može pretvoriti u posuđe, prošle godine je, u sklopu umjetničkog projekta, otkrio Justin Crowe iz Novog Meksika. Kasnije je jedan njegov prijatelj pitao može li i on naručiti da mu napravit nešto takvo. Justin je ubrzo od toga odlučio napraviti biznis, piše The Guardian.
Njegova tvrtka Chronicle Cremation Design omogućava ljudima da svoje voljene "sačuvaju" u obliku šalice za kavu, zdjele ili svijećnjaka.
- Htio sam napraviti set posuđa koji ulijeva osjećaj smrtnosti u svakodnevni život - kaže Crow. On je 2015. godine kupio 200 ljudskih kostiju iz nepoznatih izvora, zdrobio ih i zamiješao u glazuru za set funkcionalnog posuđa: tanjura, zdjela i šalica. Pozvao je goste na večeru i poslužio im je hranu u tom posuđu.
Postavio je i oglas na stranici Craiglist i rekao da traži dvije šalice ljudskog pepela za 35 dolara. Nevjerojatno, ali dobio je tri odgovora istog dana. Ipak, jedan je bio od žene koja je prijetila da će ga prijaviti i citirala mu Bibliju govoreći da će zasigurno ići u pakao.
- Ljudi me najčešće pitaju: 'Ako vam donesem pepeo mog oca, možete li mi napraviti urnu, šalicu za kavu ili zdjelu?' - rekao je Crow za The Guardian.
- Svako jutro možete započeti sa sjećanjem na vašu baku ili imati zdjelu punu uspomena na stolu tijekom obiteljskih večera - dodao je.
Jozsua pije kavu iz šalice napravljene od pepela pokojnog prijatelja
Jedan od njegovih prvih klijenata je bio Jozsua Martinez (24) koji je htio svog pokojnog prijatelja Gabriela "učiniti besmrtnim". Gabrielova majka je dala njemu i još nekoliko najbližih prijatelja dio pepela. Pepeo je bio podijeljen u plastične vrećice u ukrasnim kutijama. Jozsua je svoj dio dao Crowu kako bi od pepela napravio šalicu.
- Taj predmet simbolizira jako tužan dio mog života. Kad dobiješ tu šalicu, ona postane dio vaše svakodnevice. Mogli bismo reći da je Gabriel sad besmrtan u nekoj mjeri. Mislim da je to jako cool. Znao sam ga cijeloga života, bio je iznimno zabavan, energičan i kreativan. Zato ću ovu šalicu nositi svugdje sa sobom do kraja svog života kao podsjetnik na njega kako bi mu odao počast. I napunio šalicu s puno dobre kave! Tako se osjećam kao da još uvijek nešto dijelimo - rekao je Jozsua.
Ljudska bol za izgubljenom voljenom osobom se ne može mjeriti, a čini se da su neke osobe pronašle način kako na tome izvrsno zaraditi. Crowe naplaćuje svoju uslugu 399 dolara i još 159-649 dolara za predmet koji izrađuje.
"Je li ideja da možete doći kod nekoga, i piti iz takve šalice, previše jeziva?", upitali su Crowa, ali on je imao spreman odgovor: "Ne treba nitko znati".
- Mnogi su mi govorili kako će me prijaviti ili citirali Bibliju, ali isto tako imam i mnogo klijenata. Taj pepeo je ljudski. Svi smo napravljeni od prašine, iste one po kojoj hodamo, to je zaista divno - dodao je.
U Hrvatskoj je moguće od pepela dobiti dijamant
Ako vam se ovakva ideja čini primamljiva, Zoran Žic iz Velike Gorice i njegovo pogrebno poduzeće izrađuju dijamante raznih boja i oblika od ljudskog pepela. Zoran je za takvu vrstu ukopa prvi put saznao na kolegiju međunarodnih pogrebnika i povezao se s ljudima koji godinama rade taj posao.
- Od klasičnog ukopa u lijesu pa sve do dijamantnog pogreba nastojim napraviti sve za pokojnikovo dostojanstvo - rekao je Žic.
Iako je ovo novost u Hrvatskoj, ovakav ukop se već radi u 22 zemlje, od Švicarske pa do SAD-a. Cijena dijamanta je od 23.000 do 150.000 kuna
- Smrt je uvijek iznenađenje, čak i ako se zna da je neizbježna. Emocije prevladavaju te uskoro posve razuman i racionalan čovjek smatra da svoju blisku osobu ne može poslati u krematorij. Mislim da bi se ocu svidjelo što je ostao među nama kao naša dragocjena uspomena, prije svega što nam se vratio simbolično, kao maleni dragulj - rekla je žena koja se odlučila na ovakav ukop oca.
Proces izrade traje od tri mjeseca do godinu dana
Pepeo se u urni šalje iz Hrvatske u švicarsku tvrtku na dijamantni pogreb. Sam proces traje od tri mjeseca pa do godinu dana. Nakon toga dobije se i poseban certifikat. Za jedan dijamant treba oko 500 grama pepela, a ostatak se u urni vraća obitelji, objasnio je Zoran Žic.
Pitali smo stručnjake: Koliko je ovakav proces moralan?
- Kada govorimo iz perspektive filozofije morala i etike, praksa pretvaranja ljudskog pepela u predmete je zanimljiv primjer sukoba tehnološkog napretka i ustaljenog poimanja morala - rekao je stručnjak za bioetiku Marko Kos.
- U suvremenim etičkim raspravama horizont moralnog obzira proširen je sa subjekta u užem smislu (osobe) na ne-ljudska živa bića, no nerijetko zahvaća i dalje, sva bića. Dobar primjer je filozofija norveškog etičara i ekozofa Arnea Næssa, gdje moralni obzir zahvaća i bića (sve ono za što možemo kazati da „jest“) kao što su stijene i planine. U tom kontekstu neživa priroda, kao što je pepeo, može postati predmetom našeg razmatranja - kaže Kos.
- Pepeo koji je nekada bio osoba podrazumijeva emotivnu investiciju poznanika pojedinca od kojeg je načinjen. Nadalje, u mnoge kulture baštine duboko je ukorijenjen tabu spram povezivanja posthumnih ostataka i prehrane - za što postoji niz znanstveno valjanih razloga, kao što je prenošenje bolesti i slično - dodaje.
- Vjerojatno bi praksa ove vrste naišla na odobravanje kada govorimo o predmetima koji ne krše tabu, pretvaranje pepela u osobne memorabilije. Pretvaranje urne za pepeo u urnu od pepela. Mnogima će i ekonomski faktor predstavljati problem, prvenstveno kada govorimo o prodaji ljudskih ostataka. Bez obzira na to u što su prerađeni... - rekao je Kos.
- Slučaj je znakovit za „anything goes“ društvo: objedinjuje narcisoidni odnos pojedinaca i kapitalističku racionalizaciju svega što se pod nebom nalazi; i ponovno na toj bazi, glumeći brigu o osjećajima, Amerikanci prodaju proizvod. Naročito posljednjih 10 godina, hrvatski društveni mentalitet ubrzano se počeo povoditi za takvim tipom lažnog življenja, pa uopće ne iznenađuje da bi netko naš pokušao na smrti dodatno kapitalizirati - rekao je stručnjak za etiku s Filozofskog fakulteta u Zagrebu Luka Perušić.
- Najbizarnije je što su takve stvari naši zapravo počeli i tražiti. No prije nego ovo postane još jedan trend idolopoklonstva, u najmanju ruku katolici moraju uzeti u obzir da je Vatikan propisao gdje se, zašto i kako posmrtni ostaci moraju spremati; u obliku šalica za kakao zasigurno ne - dodao je Perušić.
Engleska tvrtka nudi luksuznu pogrebnu odjeću
Osnivači tvrtke Lyst kažu da je inspiraciju za njihovu novu kolekciju "Over My Dead Body" bila anketa koja je pokazala da je barem 85% Britanaca nekad razmišljalo o svojoj "posljednjoj" odjeći. Iz Lysta kažu da je više od 50% žena reklo da se žele pokopati u dizajnerskoj haljini i štiklama dok je 31% ispitanika reklo da žele biti pokopani u omiljenom donjem rublju.
Čak 31% ispitanika je reklo da želi nositi kapu, a petina muškaraca da žele nositi japanke na nogama. Reklama za njihovu kolekciju uključuje jezive blijede modele koji leže u mrtvačkom sanduku.
Tvrtka nudi još nekoliko bizarnih opcija. Jedna od njih je "Try Before You Die" (Probaj prije nego umreš). Tako možete dobiti svu odjeću koja vam se sviđa i u roku dva tjedna se odlučiti koja vam je najbolja. Ako kupite "Death Threads" paket netko od zaposlenika će obavijestiti vašu rodbinu o izboru odjeće, za slučaj da vam se nešto dogodi i ne stignete ih sami obavijestiti.