Zbog slabijih rezultata na hrvatskom prošlih godina, ali i pravog "potopa" na eseju ovo ljeto, Upravno vijeće NCVVO-a odlučilo je uvesti neke promjene. Žele da maturanti imaju vremena posvetiti se svakoj knjizi
Smanjili broj lektira za esej: 'Čini se da kriteriji za pisanje djeci nisu bili dovoljno jasni'
Ne osam djela, već šest, nema više teškog Dostojevskog, ali niti jedne književnice. To su ključne karakteristike popisa lektirnih djela za esej iz hrvatskog jezika na državnoj maturi 2025.
Pristupnici će analizirati jedno od sljedećih djela: Franz Kafka - Preobražaj; Silvije Strahimir Kranjčević - izbor iz poezije; Ranko Marinković - Kiklop; Antun Gustav Matoš - izbor iz novela; Sofoklo - Antigona, August Šenoa - Prijan Lovro. Nakon prošlogodišnjeg potopa s dugim i zahtjevnim Dostojevskim, ova generacija maturanata treba pripremiti kraća djela.
Nije bilo jednoglasno
Odluku o popisu djela donosi Upravno vijeće NCVVO-a, a o odluci za 2025. razgovarali smo s predsjednicom Upravnog vijeća dr. sc. Jasnom Kudek Mirošević.
- Smatramo da je to pozitivna odluka s obzirom na rezultate koji su iz hrvatskog jezika kroz ovih nekoliko godina slabiji od drugih predmeta. Promišljali smo da je šest djela optimalan broj te da bi se učenici mogli malo detaljnije fokusirati na neke detalje koji su se pokazali problematičnima - rekla nam je.
Frapantnih 8000 maturanata koji su pali na eseju u prvome roku nikoga nije ostavila ravnodušnima. No kako neslužbeno doznajemo, odluka nije bila jednoglasna, neki od članova Upravnog vijeća smatrali su kako se smanjivanjem broja djela neće poboljšati kultura čitanja. No ipak je prihvaćen manji broj. Odlučeno je i da će se raditi na jasnijem definiranju kriterija, zbog kojih su stigle brojne žalbe pristupnika. Podsjetimo, ove godine prvi put su primijenjena nova pravila pisanja i vrednovanja eseja, što je vjerojatno bio i jedan od uzroka za loše rezultate.
Nastavnici su važni za razumijevanje
- Imali smo sastanak s radnom skupinom za hrvatski jezik i pokušavamo vidjeti što se da učiniti. Ovo je prvi korak koji smo donijeli zajednički. Čini nam se i da su kriteriji vidljivi i opisani, ali išli smo i u smjeru da ih je potrebno više opisati, pojasniti, da bi pristupnicima bilo jasnije. U načinima na koje nam pristupnici pišu i traže da im se uvaže radovi, vidljivo je da ili nisu oni detaljno pogledali kriterije, ili kriteriji nisu dovoljno jasni. Tu vidimo dovoljno prostora, gdje bi se ti kriteriji trebali više pojasniti i biti konkretniji - tumači dalje Jasna Kudek Mirošević.
Na naše pitanje trebaju li učenike na to uputiti njihovi nastavnici hrvatskog jezika, posebno gimnazijalce kojima je matura uvjet za završetak srednje škole, Jasna Kudek Mirošević odgovara:
- Praksa nam pokazuje da je sve do samog nastavnika, kako koji nastavnik pripremi učenike, točno znajući koje sve detalje treba obraditi. I čini se da oni nastavnici koji idu tim vodiljama uspiju stvoriti bolje razumijevanje što sve esej traži i da doista više obrate pažnju.
Stižu li i književnice na popis?
Vrlo je uočljivo da na popisu nema niti jedne jedine književnice, kao što ih nije bilo ni lani, ni godinu prije, čak ni za esej 2021., kad je na popisu bilo čak 14 djela.
- Nismo to dosad analizirali, ali potpuno se slažem da je to potrebno promijeniti - kazala je Jasna Kudek Mirošević koja je postala predsjednica Upravnog vijeća NCVVO-a prije dvije godine.
Kaže kako je svima stalo do toga da se učenici čim bolje pripreme za državnu maturu, zbog čega su spremni mijenjati pravila i odluke koji mogu biti problematični.
- Ovo Upravno vijeće jako dobro surađuje kao tim. Ponosim se time što smo već prve godine donijeli odluku da se automatski ne diskvalificiraju učenici koji se zbog stresa, treme ili drugih razloga potpišu, umjesto da stave samo šifru - zaključuje.