Obavijesti

News

Komentari 27

Slavica Singer: 'Euro će olakšati protočnost kapitala, ali problem jačanja konkurentnosti ostaje'

Slavica Singer: 'Euro će olakšati protočnost kapitala, ali problem jačanja konkurentnosti ostaje'

Uvođenjem eura poduzeća će se pronaći na konkurentnom europskom tržištu. Bit će važno da tvrtke budu inovativne jer će o tome ovisiti uspjeh, a jedinstvena valuta olakšat će poslovanje izvoznicima

Slavica Singer jedan je od najvećih hrvatskih stručnjaka iz sfere poduzetničke ekonomije. Koje će promjene zateći sektor malog i srednjeg poduzetništva nakon uvođenja eura te koje je politike važno uskladiti da bi gospodarstvo uistinu krenulo naprijed, objašnjava voditeljica UNESCO-ove Katedre za poduzetničko obrazovanje i prof. emer. na Ekonomskom fakultetu u Osijeku uoči prve velike biznis konferencije 24sata i Kvaka24, koja će biti 27. listopada u Hrvatskoj obrtničkoj komori, koja je ujedno suorganizator događaja.

Koje će promjene zateći sektor malog i srednjeg poduzetništva kad se uvede euro? 

Mala i srednja poduzeća, kao i velika, ne bi smjela biti iznenađena. Bit će ‘zatečena’ samo ona poduzeća koja ne rade na svojoj konkurentnosti, ali to je problem koji je prisutan bez obzira na to djeluju li mala i srednja poduzeća u kunskoj ili euro Hrvatskoj. Hrvatska je mala zemlja, s malim tržištem, tako da ona poduzeća koja žele rasti moraju gledati sebe na vanjskim tržištima. A uspjeh na vanjskom tržištu ovisi o konkurentnosti, a konkurentnost o inovativnosti. Euro ne mijenja tu situaciju nego je popravlja upravo za izvoznike. Prema najvećem svjetskom istraživanju poduzetništva (Global Entrepreneurship Monitor – GEM), oko dvije trećine novih poduzeća (do tri godine starosti) ali i onih starijih od tri godine, još su dominantno orijentirane na domaće tržište.

Što je potrebno učiniti kako bi promjene u državi što manje utjecale na poduzetnike i građane?

Mislim kako bi bilo dobro da udruge poslodavaca organiziraju redovite tematske razgovore o tome što se događa s Mehanizmom za oporavak i otpornost, posebno s projektima koji su planirani za mala i srednja poduzeća. Vrlo je važno da vlasnici malih i srednjih poduzeća budu dobro upoznati s planiranim mjerama i projektima – i onda neće biti niti iznenađeni niti zatečeni. Za ‘opismenjivanje’ svih nas, građana, poduzetnika, aktivista, istraživača i drugih, bilo bi korisno kad bi, primjerice, Hrvatska narodna banka prezentirala u redovitim intervalima optimistični i pesimistični scenarij za neko kratko buduće razdoblje (2-3 godine). Stroga istraživačka podloga omogućila bi uvjerljivost, a razumljiv jezik prezentiranja trebao bi osigurati široku informiranost.

Hoće li euro potaknuti poduzetničko poslovanje?

Hrvatska je visoko euroizirana zemlja (velik dio štednje građana je u eurima, izvoz u zemlje Europske unije značajan je dio hrvatskoga gospodarstva, bankarski sektor dio je europskog bankarskog sektora itd.). Neće se ništa značajno promijeniti osim što će uvođenje eura olakšati protočnost roba i kapitala. Ali problem jačanja konkurentnosti malih i srednjih poduzeća ostaje i dalje. Ako se svi ne trgnemo i ne ostvarimo potrebnu suradnju između istraživačkog i poslovnog sektora, ako poslovni modeli poduzeća ne prepoznaju potrebu stimuliranja inovacijskog angažiranja zaposlenika, ako država ne prepozna svoju odgovornost za izgradnju stimulirajućeg, a ne ograničavajućeg, poduzetničkog ekosustava, onda će naša poduzeća grcati u konkurenciji unutar ‘crvenog’ oceana, umjesto da svojim inovativnim proizvodima izbjegnu konkurentsku borbu do krvi i uplivaju u 'plavi' ocean. I onda će pronaći svoje mjesto i na međunarodnim tržištima.

Što mislite, do kada će divljati cijene na tržištu?

Cijene su uvijek rezultat ponude i potražnje te očekivanja sudionika u oba dijela ove klackalice. Očekivanje loše berbe maslina smanjit će ponudu maslinova ulja (potencijalno povisiti cijenu maslinova ulja), a očekivanja pada kupovne moći stanovništva smanjit će potražnju (potencijalno sniziti cijenu ulja). Ti su procesi stalno prisutni, ali uvijek teže uspostavljanju neke podnošljive ravnoteže, pri čemu vlade mogu intervenirati u slučajevima jakog ‘iskakanja’.

Hoće li se uvođenjem eura povećati priljev novca iz EU fondova u mala i srednja poduzeća i tako potaknuti poslovanje, inovativnost? Hoće li biti više poduzeća? 

Ne vidim zašto bi se uvođenjem eura povećao priljev novca iz EU fondova. Ovo što je sad u toku u okviru Mehanizma za oporavak i otpornost za ublažavanje gospodarskih i socijalnih posljedica pandemije Covid-19 jest povijesna intervencija s ciljem da se europska gospodarstva učine održivijim, otpornijim i spremnijim za procese zelene i digitalne tranzicije. Hrvatska dobiva velik novac, koji upravo i treba biti upotrijebljen za jačanje inovativnosti postojećih poduzeća, ali i pokretanje novih poslovnih pothvata. To nikad nije samo pitanje novca nego je više pitanje usklađenih politika – npr. znanstvene i obrazovne politike, politike gospodarskog razvoja, politike prema tržištu rada...

Na što bi hrvatski poduzetnici trebali fokusirati poslovnu strategiju ili obratiti veću pozornost kako bi mogli planirati poslovanje prilikom i nakon uvođenja eura? 

Već godinama kroz GEM istraživanje posebno ističemo nedovoljnu razinu konkurentnosti malih i srednjih poduzeća. Jačanje konkurentnosti malih poduzeća zahtijeva i djelotvornu suradnju u više oblika: suradnju između malih i srednjih poduzeća, stvaranjem svojevrsnih klastera; suradnju malih i velikih poduzeća; suradnju poduzeća i istraživačkih institucija. Vladinim mjerama može se potaknuti takva suradnja, omogućiti korištenje određenih ekspertiza, kao npr. industrijskog dizajna za jačanje konkurentnosti. I opet, to vrijedi uvijek, ne samo prilikom i nakon uvođenja eura.

Na sva pitanja o uvođenju eura 27. listopada na najvećoj biznis konferenciji 24sata u Hrvatskoj obrtničkoj komori odgovarat će ministar financija Zdravko Marić, guverner HNB-a Boris Vujčić, hrvatski poduzetnici, obrtnici i ekonomski stručnjaci. Svi detalji dostupni su na kvaka24konferencija.24sata.hr te na društvenim mrežama. Organizatori projekta su 24sata, Kvaka24 i Hrvatska obrtnička komora. Partneri projekta su Mastercard Uplift, Pevex, Hrvatska udruga banaka, Aircash i Končar.  

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 27
'Hrvatsko gospodarstvo dobro je prošlo kroz izazove koji su nas zadesili zadnjih godina'
kvaka24

'Hrvatsko gospodarstvo dobro je prošlo kroz izazove koji su nas zadesili zadnjih godina'

Četvrtu biznis konferenciju 24sata 'Sigurnost poslovanja: Gospodarski, digitalni i ljudski faktor' organizirala su 24sata i Kvaka24, 7. lipnja u Hilton Garden Inn Hotelu u Zagrebu. Sudjelovali su mnogi stručnjaci
Prijavite se na konferenciju Kvaka24: Saznajte što nas očekuje u budućnosti biznisa
KONFERENCIJA KVAKA24 7. LIPNJA

Prijavite se na konferenciju Kvaka24: Saznajte što nas očekuje u budućnosti biznisa

Kako se hrvatsko gospodarstvo snalazi u situaciji rastuće nestabilnosti i velikih svjetskih kriza? Koji će makroekonomski pokazatelji obilježiti tekuću godinu? Koliko je sigurno poslovanje hrvatskih poduzetnika?
Prijavite se na četvrtu biznis konferenciju: 'Pravi je trenutak za izvozne iskorake naših tvrtki'
KONFERENCIJA KVAKA24 7. LIPNJA

Prijavite se na četvrtu biznis konferenciju: 'Pravi je trenutak za izvozne iskorake naših tvrtki'

Kako su se snašle hrvatske tvrtke u globalnim nestabilnostima te kakva su predviđanja u idućem periodu, doznajte na konferenciji 'Sigurnost poslovanja: Gospodarski, digitalni i ljudski faktor', u Hilton Garden Inn Hotelu u Zagrebu