Cadillac s Brijuna: Bio je u vrlo lošem stanju, imao je oštećenu limariju, unutrašnjost je bila potrošena, a krov probušen. No uspješno su ga popravili. Slika Josipa Broza Tita i supruge Jovanke još stoji u vozilu
Radili u Krapini na njemu 1600 sati, a dijelove uvozili iz SAD-a
Nije to bio samo posao. Bila je čast restaurirati Cadillac koji je pripadao Josipu Brozu Titu. S Brijuna su tražili nas s obzirom na to da imamo iskustva s tim, rekao nam je Ivica Presečki.
On je jedan od radnika koji su u radionici autobusne tvrtke njegova oca Antuna radili danima na restauraciji impozantne limuzine Josipa Broza Tita. Riječ je o Cadillacu Eldorado iz 1953., koji je Tito dobio od kanadskih iseljenika. Automobil je bio jedan od najluksuznijih u svoje vrijeme i sa svojih 5,6 metara dužine imao je komfor kakav je bio dostupan samo velikim državnicima i bogatašima. Cadillac je nakon Titove smrti ostao na Brijunima, gdje ga Nacionalni park koristi u turističke svrhe. No vrijeme je uzelo svoje, pa je 64 godine star Cadillac počeo trunuti i raspadati se, iako je već nekoliko puta bio na restauraciji u Krapini.
- Kad su nam ga dovezli, snimili smo fotoelaborat. Bio je u zaista katastrofalnom stanju. Mehanika je popuštala, a limarija je bila loša. Imao je oštećenja, a unutrašnjost je bila potrošena. Platneni krov se raspao i bio je probušen - kaže Ivica. No dan po dan auto je kompletno restauriran. Ivica je inače inženjer prometa, ali je od oca naslijedio veliku ljubav prema, kako to oni kažu, starodobnim vozilima. Svake večeri nakon posla odlazi u radionicu i čisti dijelove koji se trenutačno restauriraju.
- Konkretno, ja sam zadužen za donji postroj i motor, tj. mehanički dio, a tu još imamo limare, tapetare, lakirere i automehaničare - dodaje Ivica. S njim su na Titovu Cadillacu radili Josip Dobrina, Ado Lončar, Mirko Sinković i Josip Špoljar - zaduženi za razne dijelove automobila koji se restaurira. Njih petorica znaju restaurirati jedan automobil i po tri godine.
- Veliki je problem s dijelovima. Malo je dijelova za takve aute, pa se neki restauriraju. One koji se ne mogu restaurirati nabavljamo. Mi najčešće kupujemo iz Njemačke, ali za Titov Cadillac morali smo čak u SAD po dijelove - priča Ivica te dodaje kako treba strpljenja i vremena.
- Ovo nije serijska masovna proizvodnja, ovdje treba vremena. Mi smo sad zadnju restauraciju na Cadillacu radili 1600 sati ukupno. Znači, to vam je 66 dana ako radite 24 sata dnevno, a ne radimo toliko. To je dug proces, koji, kad ga završite, izaziva veliko zadovoljstvo - s osmijehom govori Ivica i dodaje kako su iz Nacionalnog parka Brijuni, u čijem je vlasništvu Cadillac, svaki put zadovoljni restauracijom. Cijena ovakvoga Cadillaca Eldorado iz 1953., kaže Ivica, kreće se od 150.000 do 200.000 eura, a neki vrijede i više od 250.000. U javnosti se spominje kako Titov Cadillac vrijedi oko 600.000 kn, ali Ivica smatra da je cijena i viša.
- Teško je raspravljati o cijeni. Sve ovisi o tome kako je restauriran. Vjerujem da je cijena ovoga Cadillaca i viša jer ga je vozio Tito - kaže Ivica.
Njegov otac Antun već 25 godina bavi se restauracijom vozila, pa je tako i Ivica zaplovio tim vodama. Kaže kako je kroz njihovu radionicu prošlo puno impozantnih vozila.
- Prvi automobil koji smo restaurirali bio je Mercedes SL, pa onda Morgan i Mercedes 190 SL iz 1957. godine. Sve vrijedna i rijetka vozila. Imamo iskustva i zato nam vjeruju. To je samo jedna ljubav, ništa drugo - dodaje Ivica.