Ivan Čulo: Osim božićnice uveli smo nagradu od 1200 eura za poštare, vozače i dostavljače koji ostanu u tvrtki do kraja godine. Oni rade po vrućini, kiši i snijegu
Predsjednik uprave Hrvatske pošte: Božićnica od 500 € je radnicima zahvala za trud...
Rekordne božićnice, nagrade za poštare te povećanje plaća dijelovi su strategije Hrvatske pošte za nagrađivanje lojalnosti svojih zaposlenika. O svemu tome, ali i o izazovima tržišta, razgovarali smo s Ivanom Čulom, predsjednikom uprave Hrvatske pošte.
Radnici Hrvatske pošte dobit će najveću božićnicu među državnim tvrtkama. Zašto ste se odlučili na takav potez?
Zadržavanje radnika i privlačenje novih ključan je izazov za domaće gospodarstvo. Kvalitetni, odnosno zadovoljni radnici temelj su povećanja produktivnosti, profitabilnosti, kvalitetne usluge i zadovoljstva korisnika. U kontekstu Hrvatske pošte stvar je jednostavna - bez poštara nema ni e-trgovine. Svjesni smo da iza milijun pošiljki koje svakog dana uručimo stoje vrijedne kolegice i kolege. Zato u okviru mogućnosti koristimo svaku priliku kako bismo ih nagradili za njihov trud te ih potaknuli da nastave kvalitetno raditi svoj posao. Ove godine isplatit ćemo rekordnu božićnicu od 500 eura po radniku, što je 300 eura više nego što je propisano Kolektivnim ugovorom. Isplata većeg iznosa božićnice jedan je od načina na koje im zahvaljujemo što su temelj uspjeha Hrvatske pošte.
Mnogo ulažete u zadovoljstvo radnika. Što još imate u planu kad je riječ o nagrađivanju radnika te kad će ove naknade biti isplaćene radnicima?
Svjesni smo da su najbolji odgovori na izazove tržišta rada, i to pogotovo za operativna radna mjesta, veća materijalna prava radnika te poticanje ugodnog radnog okruženja kroz izgradnju pozitivne kompanijske kulture. Zato uvodimo sve više benefita za radnike kako bismo privukli nove i zadržali postojeće kadrove. Radnicima Hrvatske pošte godišnje isplaćujemo tri jednokratne prigodne nagrade, i to za Uskrs, Božić te u obliku regresa. Povećali smo i naknade za prijevoz i hranu, što također podiže primanja našim radnicima. Za tzv. terenska radna mjesta, odnosno za poštare, dostavljače i vozače, uveli smo nagradu za lojalnost, koja će biti isplaćena početkom 2025.
Kako nagrađujete lojalnost?
Uveli smo nagradu od 1200 eura za poštare, vozače i dostavljače koji ostanu u tvrtki do kraja godine. To su radnici koji svoje radno vrijeme provode izvan uredskih prostorija Hrvatske pošte, odnosno na terenu, po vrućini, hladnoći, kiši i snijegu, te ih na ovaj način želimo zadržati i dodatno nagraditi. Nagrada će radnicima biti isplaćena početkom 2025.
Kakve su vam povratne informacije o zadovoljstvu rada zaposlenika? Naime, jedna ste od rijetkih tvrtki koje su zaposlenicima podignule plaće za gotovo 78 posto u odnosu na 2017.
Ulaganja su ključ konkurentnosti na iznimno dinamičnom tržištu. Pritom ne mislim samo na novu tehnologiju i digitalizaciju nego i na radnike jer ljudi jesu, a i bit će, najveća snaga Hrvatske pošte. To je ključan razlog zbog kojeg od 2017. planski ulažemo u primanja naših radnika. Osim u značajno povećanje plaća, investiramo u poboljšanje radnih uvjeta kroz modernizaciju opreme i radnih procesa, što uključuje i uvođenje novih tehnologija koje olakšavaju rad operativnim radnicima. Najbolja povratna informacija o zadovoljstvu radnika i njihovu trudu su rekordi u broju isporučenih pošiljaka koje redovito obaramo.
Koliko ste puta već povećali plaće zaposlenicima?
Povećanje plaća u 2025. godini treće je u nizu koje provodi ova uprava, nakon 25% povećanja svim radnicima 2023. te 20% povećanja operativnim radnicima u 2022. Sve smo to uspjeli provesti zahvaljujući najvećem investicijskom ciklusu u povijesti, vrijednom 230 milijuna eura.
Planirate li dodatno povećanje plaća?
Planirano povećanje u 2025. godini, koje smo dogovorili s većinskim sindikatom - Hrvatskim sindikatom pošte, predstavlja dodatno ulaganje od 20 milijuna eura, što je značajan iznos koji tvrtka mora osigurati kroz svoje poslovanje. S obzirom na ove okolnosti, daljnja povećanja plaća moraju biti pažljivo planirana kako bi se osigurala dugoročna održivost poslovanja. Uprava Hrvatske pošte prepoznaje važnost otvorenog dijaloga sa sindikatima i radnicima te je posvećena kontinuiranom poboljšanju materijalnih prava zaposlenika.
Svaka odluka o povećanju plaća radnika temelji se na realnim i racionalnim financijskim mogućnostima te održivosti poslovanja, uzimanjem u obzir potrebe naših radnika.
Živimo u vremenu globalnih trendova digitalizacije i rasta e-trgovine. Kako je Hrvatska pošta dočekala spomenute promjene?
Rast e-trgovine i posljedično paketnog poslovanja dočekali smo spremni jer smo na vrijeme počeli promjene koje su uključivale 230 milijuna eura vrijedna ulaganja u novu infrastrukturu, digitalizaciju i radnike. Napredna tehnologija, automatizacija i umjetna inteligencija omogućili su nam da uspješno pratimo veliki rast e-trgovine i promjenu kupovnih navika koje nagovješćuju paketno poslovanje i logistiku kao budućnost izvora prihoda za poštanski sektor.
I budućnost i ovakva sadašnjost prije samo deset godina djelovali su nezamislivo. Tad smo mogli sortirati do 12.000 paketa na dan, a danas je taj broj narastao na više od 100.000. Iz ove usporedbe proizlaze dvije činjenice. E-trgovina je u deset godina postala katalizator tržišnih trendova, a tržišne trendove možemo slijediti, ali i diktirati, samo uz brzu i ozbiljnu transformaciju kako bismo osigurali kvalitetnu uslugu i bili konkurentni na dinamičnom tržištu.
Zahvaljujući ulaganjima i prepoznavanju trendova, Pošta je danas tržišni lider koji surađuje s mnogobrojnim domaćim i međunarodnim e-trgovinama.
Paketno poslovanje oblikuje i logistiku, zbog čega su čak i distribucijski centri postali važna karika za poboljšanje kvalitete usluge. Istodobno, na domaćem tržištu postoji velik potencijal zbog nedostatka specijaliziranih skladišta koja se bave isključivo brzim segmentom logistike. Zbog toga ćemo u 2025. snažno iskoračiti u smjeru logističkih usluga s ulaganjem u novo visokoregalno skladište i strojeve za automatsko sortiranje malih paketa. Uskoro ćemo prvi na domaćem tržištu ponuditi uslugu potpuno automatiziranog sustava za automatsko komisioniranje robe i tako proširiti spektar logističkih usluga koje nudimo partnerima i poslovnim korisnicima. Svjesni smo velikog potencijala za rast, pa ćemo logističke usluge izdvojiti iz Hrvatske pošte pod novu tvrtku kćer, Post Logistik, kako bismo taj potencijal iskoristili potpuno.
Što je s poštarima? Koliko je značenje njihova posla poraslo s promjenama trendova?
Promjena u strukturi pošiljaka utječe na sve u lancu, pa tako i na poštare, koji danas dostavljaju sve više paketa. Dostava je podijeljena na opću i paketnu, pa velik dio paketa dostavljamo putem naše usluge brze dostave Paket24. Tu su i paketomati, koje smo još 2021. prvi predstavili na tržištu. Paketomate danas prepoznaje sve više korisnika zbog jednostavnosti korištenja i praktičnosti, a zbog njihove popularnosti planiramo povećati broj paketomata u budućnosti.
Koliko trenutno imate poštara i općenito zaposlenih u tvrtki?
Na terenu je svakog dana oko 2000 poštara. Kad sam preuzeo tvrtku prije osam godina, bilo je 11.000 zaposlenih. Sad zapošljavamo oko 8800 radnika, što je rekordno nizak broj. Sad radimo više posla, imamo veći broj aktivnosti i ima nas više od 2000 manje. Podatak o 20% ljudi manje za više posla najbolje pokazuje koliki smo iskorak napravili i koliko je porasla naša produktivnost. I dalje tražimo prostor za rast produktivnosti i na tome ćemo nastaviti raditi.
Kako se borite na tržištu konkurencije s obzirom na to da su sve globalne kurirske tvrtke prisutne na našem tržištu?
Kad je o konkurenciji riječ, vratio bih se na kontekst povećanja primanja našim radnicima. Naime, novac za povećanja plaća moramo zaraditi boreći se na konkurentnom tržištu, na kojem su prisutni svi globalni igrači, a tržište poštanskog i logističkog sektora jedna je od najdinamičnijih branši u poslovnom svijetu. Faktori poput klimatskih promjena, intenzivnih tržišnih trendova i proboja novih tehnologija oblikuju krajolik poštanskog i logističkog sektora, no to ne vidimo kao problem nego kao priliku da budemo još bolji i pridonesemo našem gospodarstvu.
Zapošljavate li strane radnike i u kojem broju?
U Pošti radi stotinjak stranih radnika. Većina ih dolazi iz jugoistočne Azije, a dio je pristigao iz zemalja regije.
Hrvatska pošta nositelj je certifikata Poslodavac partner. Možete li reći nešto više o tome?
Certifikat Poslodavac partner samo je još jedan pokazatelj predanosti u provedbi Korporativne strategije Pošta 2025(30), u kojoj ključnu ulogu imaju naše vrijednosti: odgovornost, suradnja i povjerenje te razvoj znanja i kompetencija radnika. Primjenjujemo ponajbolje svjetske prakse i iskustva ne samo u temeljnom poslovanju nego i u odnosu prema radnicima. Zato ćemo nastaviti promovirati izvrsnost u upravljanju ljudskim resursima jer su ljudi ključ uspjeha svake kompanije.
Recite nam zašto bi se netko zaposlio u Hrvatskoj pošti? Koje su beneficije koje dobiva?
Mnogi radnici ističu zadovoljstvo zbog svakodnevnih interakcija s korisnicima. Poštari i operateri imaju važnu ulogu u svakodnevnom životu građana, osobito u manjim i ruralnim sredinama, gdje su često jedina veza s vanjskim svijetom, što ih čini cijenjenim članovima zajednice. Rad u Hrvatskoj pošti dinamičan je i zanimljiv, naši poštari imaju veliku odgovornost. Osim što bez njih ne može biti e-trgovine, oni su poveznica cijelog niza državnih i javnih institucija s građanima. Da bi mogli kvalitetno obavljati svoj posao, moraju znati velik broj propisa, jer mnogi zakoni definiraju dostavu pismena. Zato kontinuirano ulažemo u edukacije, što radnicima omogućuje usvajanje novih znanja i vještina, kao i prilagodbu modernim tehnologijama i poslovnim trendovima.