Nositelji nastave su i dalje nastavnici i učitelji, previše toga je prebačeno na roditelje. Učenike ne treba opterećivati dodatnim sadržajima, a treba pripaziti i na djecu s poteškoćama, poručuje Helenca Pirnat Dragičević
Pravobraniteljica ministrici: Smanjite pritisak na učenike
Ma ne baš, svaki dan mi učiteljica pošalje novu lekciju pa moram raditi, odgovor je sedmogodišnje Marte voditeljici u emisiji "Dobro jutro Hrvatska" na pitanje odmara li sada kad ne ide uškolu i nastavu prati "na daljinu".
O problemu preopterećenosti učenika proteklih dana upozorava toliko roditelja da je reagirala i pravobraniteljica za djecu Helenca Pirnat Dragičević, koja je u utorak uputila dopis Ministarstvu.
- Predložili smo da se naglasak u provedbi nastavnih sadržaja usmjeri na bitne činjenice, te da se sada učenike ne opterećuje dodatnim sadržajima. U tome pomoć profesori mogu zatražiti od stručnih savjetnika - stoji u dopisu pravobraniteljice koja ističe da profesori i učitelji u nastavi na daljinu moraju ostati nositelji nastavnog procesa.
Posebno se pravobraniteljica osvrnula na učenike s teškoćama u razvoju kojima do sada nisu prilagođeni sadržaji Škole na Trećem HRT-a.
- Svjesni smo da se u sustavu odgoja i obrazovanja često ne poštuju primjereni oblik školovanja učenika s teškoćama u razvoju - ističe pravobraniteljica, koja smatra i kako bi se u nadzor provedbe nastave na daljinu, te pružanja stručne pomoći nastavnicima trebala uključiti i Agencija za odgoj i obrazovanje.
Zašto su isključene agencije?
Naime, mnogi u obrazovnom sustavu sve glasnije postavljaju i pitanje zašto su brojne i neophodne institucije poput spomenute AZOO, Agencije za znanost i visoko obrazovanje, Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja te ostalih, praktički isključene iz organizacije škole na daljinu. Jednako kao i s eksperimentalnim programom "Škola za život", te kurikularnom reformom, kažu nam sugovornici iz sustava, doslovce svim tim poslovima bavi se uski krug ljudi oko ministrice Divjak, dok su svi ostali stručnjaci u potpunosti gurnuti u stranu.
Kako neslužbeno saznajemo, ministrica praktički sama sastavlja sve preporuke o odvijanju nastave na daljinu, vrednovanju, maturama, što svakako ne bi trebao biti njezin posao, te bi trebao uključiti i druge stručnjake kojih u Hrvatskoj zaista ima mnogo.
Od učitelja i stručnih suradnika s kojima smo razgovarali saznajemo kako se prvi tjedan TV nastava još i pratila, no kako je vrijeme odmicalo, zbog neprilagođenih sadržaja sve veći je broj učitelja odustao.
- Više od polovice kolega u cijeloj zemlji ne prati Školu na Trećem. Učitelji uglavnom nastavu vode prema svom rasporedu. Snalazimo se kako najbolje umijemo i znamo. Mi se u ovim uvjetima nastojimo maksimalno prilagoditi i djeci s teškoćama u razvoju. Prilagođavamo im zadatke, dajemo im više vremena za napisati zadaću, dakle radimo kako smo i dosad radili. Mi i dalje radimo na način kako smo i dosada radili. Pokušavamo, ali treba napomenuti da bi bilo puno bolje da su u MZO organizirali još prije ove situacije usavršavanje učitelja i profesora na Office 365 kojeg su u konačnici platili - kazala nam je učiteljica razredne nastave u područnoj školi u Splitsko-dalmatinskoj županiji.
'Kako ucjenjivati u ovim uvjetima?'
Kako ona ističe, ministrica očito nema stvarne perspektive o dijelovima Hrvatske, poglavito ruralnim, gdje potrebna tehnologija još uvijek nije dovoljno dostupna svakom učeniku. Internetske su linije slabe, sada dodatno opterećene. Dio roditelja radi i nema vremena u traženom obimu posvetiti se djeci. Pritom nema svako dijete tablet ili računalo, te se roditelji snalaze i nastavu prate preko mobitela.
I još za nekoliko dana kreće i vrednovanje učenika. I ponovno će Ministarstvo "spustiti" prema školama naputke, ali kako kvalitetno ocijeniti učenika u ovim uvjetima, pitaju se učitelji.
- Najvažnije je da svi nakon ovoga budemo normalni. Zar ne mislite da svatko od nas neće imati određenih problema kada sve ovo pođe. I zato u ovom trenutku ne bi trebalo inzistirati na detaljima samo da bi se zdovoljila forma - poručuju roditelji koje posebno ljuti kada im nastavnici djeci šalju materijale i vikendom.
- Djeca nam se nemaju vremena odmoriti. To što su u kući i ne izlaze vani ne znači da moraju dvadeset i četiri sata biti u virtualnim učionicama i rješavati more pristiglih materijala za koje je i osam sati rada premalo - ističu. Zato je iskreni odgovor učenice Marte najbolja poruka za sve koji u ovom trenutku odlučuju i rade u hrvatskim školama.