Agonija se nastavlja. Australski avion jučer je vidio tri objekta u Indijskom oceanu. Unatoč brojnim nadlijetanjima nisu ih uspjeli relocirati. Ni danas neće biti uspjeha
Potraga za nestalim avionom opet prekinuta zbog vremena
Loše vrijeme opet je prekinulo potragu za malezijskim avionom. Australski dužnosnici potvrdili su kako se svi avioni vraćaju u bazu, a brodovi u luku.
Malezijski ministar transporta Hišamudin Husein otkrio je u srijedu nove satelitske snimke koje pokazuju 122 objekta veličine od 1 do 23 metra. Neki od njih su svijetle boje i čvrstog materijala. Iako ne mogu potvrditi da je doista riječ o letu MH370, sada već imaju četiri satelitska dokaza da je avion pao u Indijski ocean oko 2550 km jugozapadno od Pertha.
Snimka od 23. ožujka prvi je dokaz da je avion pao upravo na to područje u Indijskom oceanu, a da se ne radi o izoliranim komadima. Stručnjaci su objasnili kako je taj dio oceana s najvećim morskim strujama. Objekti se mogu pomaknuti po stotinjak kilometara po danu i to ne u određenom pravcu, piše BBC.
Malezijski avion nestao je 8. ožujka na letu iz Kuala Lumpura s 239 ljudi. Nestao je s kontrole radara iznad Južnog kineskog mora. Uzrok pada i dalje je nepoznanica.
Do sada ni jedan komad aviona nije pronađen. Australci, koji vode potragu, izvijestili su kako je jedan njihov avion vidio tri komada u oceanu, ali nisu ih opet uspjeli locirati.
U četvrtak rano ujutro, poletjelo je šest vojnih, pet civilnih aviona i isplovilo pet brodova. Međutim, vrlo brzo morali su prekinuti potragu zbog lošeg vremena.
Malezijski avion: 10 pitanja koja još nisu odgovorena
1. Zašto je avion naglo skrenuo u lijevo?
Vojni radari pokazuju kako je let MH370 neočekivano promijenio smjer leta. Tada je već bio isključen prijemnik, a ACARS je poslao zadnji trag.
Nagle promjene smjera iznimno su rijetke. Jedini opravdani razlog za takav manevar je ozbiljni problem na avionu zbog kojeg je pilot odlučio što prije sletjeti na drugu destinaciju, objašnjava dr. Guy Gratton sa sveučilišta Brunel.
To može biti požar i nagla dekompresija, tvrdi Barry. Jedino drugo objašnjenje je zla namjera pilota ili uljeza.
Odgovor na ovo pitanje može dati samo crna kutija.
2. Može li se spekulirati da se pilot želio ubiti?
Na žalost, ne bi se prvi puta dogodilo. Avion zrakoplovne kompanije Egypt Air, 1999. i Silk Air 1997. namjerno su srušili piloti. Sa samoubojstvima pilota povezuje se ukupno osam nesreća.
Do sada nije pronađen ni jedan čvrsti dokaz koji bi potvrdio tu teoriju za let MH370. Pilotov prijatelj otkrio je kako je Šaha napuštala žena, ali ona se do sada nije obratila medijima niti postoji pouzdani izvor za njegovo mentalno stanje. Simulator leta koji je imao u kući još se istražuje.
3. Je li moguć scenarij o otmici?
Nakon terorističkog napada 11. rujna postrožene su sigurnosne mjere. Tako su i vrata kokpita sada neprobojna za metke, a ne može ih se razbiti ni sa sjekirom čak i ako bi netko to uspio unijeti u zrakoplov. Da je nekome to nekim čudom uspjelo, pilot bi stigao poslati poziv u pomoć.
Međutim, pilot koji je želio ostati neimenovan, tvrdi kako postoji način da se otvore vrata i uđe u kokpit. Koliko god vrata bila sigurna, uvijek postoje trenuci kada se otvaraju, a to je odlazak na toalet ili provjera nečega. Neke aviokompanije, kao npr. izraelska, imaju dupla vrata kako se ne bi dogodio ovakav scenarij.
Prošli mjesec je kopilot Ethiopian Airlinesa čekao da pilot ode u WC kako bi oteo avion.
Postoji mogućnost da je pilot pozvao putnika da uđe u kokpit. Tijekom jednog prethodnog leta to se i dogodilo. Pojavile su se slike turista s kopilotom u kokpitu.
4. Postoji li slučajni scenarij koji se treba istražiti?
Stručnjaci kažu kako je ipak moguće da se dogodio niz nesreća, odnosno da je jedna povlačila drugu. Požar je mogao zahvatiti dio aviona ili onesposobiti dio sustava, a ne oštetiti zrakoplov. To je moglo dovesti do dekompresije.
To se dogodilo na letu Aviokompanije Helios 2005. godine. Avion je udario u planinu u Grčkoj. Zbog pada tlaka u kokpitu, ostali su bez kisika. Posada je pala u nesvijest, a avionom je upravljao autopilot. Da se nisu zabili u planinu letjeli bi dok ne bi ostali vez goriva.
5. Zašto nitko na zemlji nije odmah reagirao kada je signal aviona nestao?
Let MH370 odjavio se od malezijske kontrole leta i trebao prijaviti vijetnamskoj dok su bili iznad Južnog kineskog mora, ali nije.
Tako nešto se u Europi ne bi moglo dogoditi. Netko bi to odmah primijetio i digao paniku. U Europi to ide glatko. Kontrola leta bi već obavijestila avione u blizini da uspostave direktni kontakt. Piloti često koriste TCAS kako bi registrirali avion u blizini.
Međutim, piloti su već upozoravali kako na ovim prostorima postoji rupa od deset minuta. Malezijska zračna kontrola leta možda je zaboravila da su predali avion. Ako se tako nešto dogodilo, teško da će to kontrola leta priznati.
6. Zašto se avioni ne mogu pratiti vojnim satelitom?
Satelitske snimke koje su otkrile navodne ostatke aviona su od komercijalnih tvrtki. Iako se slike skidaju samo nekoliko sati nakon snimanja, analiza gomile podataka traje nekoliko dana. Vojni sateliti traže balističke projektile koji imaju drugačiji kut kretanja. Podatke o padu avionu sustav bi automatski odbacio kao beskorisne.
7. Zašto avion nije sletio na more?
Čini se kako posljednji trenuci leta MH370 ovise o tome je li pilot upravljao avionom. Ako je bio pod njegovom kontrolom, to se trebalo dogoditi. Avion kojem su otkazala oba motora uspješno je sletio u rijeku Hudson.
8. Jesu li putnici mogli znati da nešto nije u redu?
Vjerojatno ne. Mogli su osjetili promjenu visine ako se avion doista popeo na 13.500 metara. Međutim, ako je nestalo kisika, pali su u nesvijest u tom trenutku ili već bili mrtvi. U svakom slučaju, bolje bi bilo da nisu znali kakva ih sudbina čeka.
9. Zašto putnici nisu koristili mobitele?
Teško da je itko imao signal iznad 9500 metara.
10. Zašto ne naprave da avioni automatski daju podatke satelitu?
Vjerojatno najčešće postavljano pitanje bilo je kako je tako velik avion nestao tako lako i to u vrijeme kada ljudi mogu locirati ukradeni mobitel. Najveći problem je što je teško ugraditi tako nešto retroaktivno. Boeing 777 počeo se proizvoditi 90-ih godina. Danas smo daleko ispred toga. Stručnjaci tvrde kako bi ACARS odradio posao da nije isključen.