Varaždinski srednjoškolci vole prirodne predmete jer su trećinu teoretskoga gradiva zamijenili praktičnom nastavom na kojoj rade razne eksperimente
Pokusi na nastavi: Kemiju uče pomoću krumpira i cvijeća
Učenicima varaždinske Srednje strukovne škole kemija i biologija su najzanimljiviji predmeti.
Đaci 1G razreda, koji se školuju za zanimanja modni tehničar i modelar obuće te kožne galanterije, rade po eksperimentalnom programu, u kojem imaju puno praktične nastave. Više od 30 posto teorije iz kemije je izbačeno i zamijenjeno praktičnim dijelom. Učenici su zadnja dva sata kemije prije proljetnih praznika iskoristili kako bi napravili nekoliko pokusa na njima pristupačan način te koristili obične predmete iz kućanstva poput krumpira, soka, mlijeka, cvijeća i slično. Podijeljeni u pet grupa u kojoj jedan učenik izvodi pokus a drugi mu pomažu napravili su pokus difuzije te došli do zaključka da je difuzija brža u toploj vodi, a nešto sporija u hladnoj. U drugom pokusu, dobivanje sumporaste kiseline, vođa grupe Petar lakmusov papir natopio je u vodi te zapalio sumpornu traku.
- Za taj pokus koristimo i plave ljubičice, koje je sumporna kiselina izbijelila. Na isti način može se sumpornom kiselinom izbijeliti tkanina. Taj pokus nam je pomogao i kod kuće, te smo ga koristili za sumporenje bačvi za vino - kaže Petar. Treća grupa učenika izvela je pokus s običnim mlijekom, sokom, vinskom kiselinom za ispitivanje kiselosti i lužnatosti namirnica, prilikom čega su došli do zaključka da su sokovi većinom kiseli, otopina sode bikarbone lužnata, jogurt i vino kiseli. Za četvrti pokus učenici su donijeli običan krumpir kako bi objasnili osmozu.
- Krumpir smo prerezali napola, izdubili polovicu i u nju stavili običnu sol. U posudu s krumpirom ulili smo modru galicu otopljenu u vodi. Utvrdili smo da kroz vodootpornu membranu krumpira prolazi samo voda, ali ne i boja - kaže Nikol, koja je izvodila pokus u svojoj grupi. Za posljednji pokus, dobivanje natrijeve lužine, vođa grupe Lucija, morala je biti opreznija i pokus izvoditi u rukavicama jer je natrij jako reaktivan. S obzirom da se natrij čuva u zatamnjenoj bočici u petroleju te burno reagira s vodom, učenici su lako zaključili da ga čistog, tj. elementarnog, nema u prirodi. Učenici kažu da im je ovakva nastava puno zanimljivija jer nauče nešto novo i lakše shvate ovaj teški predmet. Štoviše, tako im je, kažu, i zabavnije.
- Puno je bolje od suhoparne teorije, jer na praktičnim i konkretnim primjerima brže i lakše naučimo. Uz to, neke pokuse možemo primijeniti i u svakodnevnom životu - kažu Leo, Sara, Ivana, Patricija i drugi učenici ove škole koji s nestrpljenjem čekaju sat kemije, gdje ih očekuje novo eksperimentiranje. Kemiju im predaje profesorica Vlatka Šimunić, koja je osmislila eksperimentalni program i zadovoljna je radom učenika.