Idemo u bolju zaštitu potrošača, naglasio je resorni ministar Marko Primorac
Paket zakona o otkupljivanju dugova građana: 'Dužnicima se neće smjeti dolaziti u domove'
Zaprimili smo podneske građana dužnika vezano za postupanje onih koji su se bavili otkupom potraživanja, ta tema je dugo zaokupljivala javnost i mi sad donosimo paket zakona kojim će se to pitanje urediti, poručio je ministar financija Marko Primorac uoči slanja zakonskih izmjena u javno savjetovanje.
Mijenjaju se Zakoni o stambenom potrošačkom kreditiranju i potrošačkom kreditiranju, a novost je i zakonsko uređenje načina, uvjeta i postupka servisiranja i kupoprodaje potraživanja.
- Cilj je urediti kupoprodaju i servisiranje potraživanja banaka koje ih prodaju agencijama i pravnim osobama. Idemo u bolju i veću zaštitu potrošača - naglasio je Primorac.
Četiri su glavna stupa.
- Prvi je bolja zaštita dužnika prije kupoprodaje. Donose se mjere koje olakšavaju otplatu kredita - naveo je ministar.
Drugi je stup bolja zaštita dužnika nakon kupoprodaje duga.
- Dužnika se mora obavijestiti o izvršenju kupoprodaje, dakle on će znati kome se prodaje njegov dug. Uređuje se i komunikacija s dužnikom, uvodi se unutarnje rješavanje prigovora, podnošenje pritužbi nadzornom tijelu i, također, prekršajne odredbe - istaknuo je ministar.
Tako se uređuje da je agencijama i pravnim osoba dopušteno nakon kupnje potraživanja s dužnikom komunicirati isključivo telefonom ili pisanim putem (SMS-om, poštom, e-mailom).
- Dakle, zabranjuje se kontaktirati susjede, rodbinu, prijatelje... - naglašava Primorac.
Ta komunikacija bit će moguća isključivo radnim danom od 8 do 20 sati, i to jednom mjesečno (osim u iznimnim slučajevima). Zabranjuje se posjećivanje dužnika u domu ili bilo kojem drugom objektu (osim u iznimnim slučajevima).
Na radnome mjestu dopušten je posjet uz pisani pristanak.
- U obavijesti dužniku o kupoprodaji moraju biti navedeni podaci o kupcu i serviseru, ukupno stanje duga, informacije o načinu prigovora, o nadležnom tijelu za podnošenje pritužbe. Podnošenje prigovora je bez naknade, a dostava odgovora mora biti u deset dana. Nadležna tijela su HNB i financijski inspektorat - rekao je ministar.
Treći stup je uvođenje obveze licenciranja servisera neprihodonosnih kredita.
- Fizička osoba (obrtnik) mora angažirati licenciranog servisera, pravna osoba mora angažirati licenciranog servisera ovisno koju vrstu kredita kupuje ili može samostalno servisirati uz licencu. Ako kupuje od pravne osobe, može samostalno servisirati bez licence - rekao je Primorac.
I četvrti stup je nadzor, koji provode HNB i financijski inspektorat. Javno savjetovanje traje do 26. kolovoza, a donošenje je planirano na sjednici Vlade 14. rujna.