Stručnjak za upravnu znanost Ivan Koprić kaže da je ideja spajanja uprave i pravosuđa relikt socijalizma. 'Pravosuđe treba biti odvojeno, a ako se već spaj, logičnije je da se spoje uprava i regionalni razvoj
Opasan eksperiment spajanja ministarstava pravosuđa i uprave: 'Hajde da i to vidimo...'
Zašto ne spojiti vojsku i policiju, pa oba resora imaju pušku. To bi čak imalo više rezona. Kaže nam to sarkastično dugogodišnji djelatnik u pravosuđu na vijest da će vrlo vjerojatno u novoj Vladi Andreja Plenkovića biti spojeni Ministarstvo pravosuđa i Ministarstvo uprave.
Kad su prije izbora Andreja Plenkovića pitali koliko će ministarstava imati jer je HDZ u programu obećao manje ministara, Plenković je odgovorio kako bi, da zna kakav će rezultat napraviti, odmah i to rekao.
Time je ostavio dojam da, ako HDZ pobijedi, ima analize koja ministarstva spojiti, koja imena postaviti i kako što brže krenuti u reforme. A da broj ministarstava ne otkriva jer računa na to da će morati koalirati s nekim, tad se činilo Domovinskim pokretom Miroslava Škore. A partneri uvijek traže neke resore.
Već sedam dana stižu vijesti iz Vlade koje dokazuju da nije postojao nikakav plan, nikakve analize.
Jer prve najave su bile da se spaja Ministarstvo obrane i branitelja, ali je Tomo Medved izlobirao da se to ne učini. Pa da će se spojiti ministarstvo turizma i gospodarstva, ali i to sad visi te bi se sad ministarstva mogla cijepati pa će gospodarstvo i energetika ići zajedno, a čak se razmišlja o spajanju turizma i zaštite okoliša?!
EU fondovi su trebali ići u Ministarstvo financija, ali se i od toga odustalo jer treba nahraniti pozicijom i slavonski HDZ. Spojit će se navodno i ministarstvo državne imovine i graditeljstva te dati Darku Horvatu, koji je u prvoj opciji ispao iz križaljke.
Mario Banožić bi trebao biti ministar obrane, iako je također trebao ispasti, ali je imao snažnog lobista. Uglavnom, spajanje ministarstava je očito rađeno na brzinu, bez nekih rješenja i ciljeva koji se trebaju postići te je nova Vlada krojena prema trenutačnom raspoloženju i lobiranju.
A u svemu tome najvjerojatnije će biti spojena i ministarstva uprave i pravosuđa, dva resora koja zahtijevaju možda i najjače reforme. I to unatoč upozorenju unutar same stranke da to nije funkcionalno, a kažu nam i da sam Ivan Malenica, koji bi trebao voditi spojeni resor, ne smatra da će moći provesti kvalitetne reforme u oba resora. Jer, kažu nam oni koji ga poznaju, svjestan je da nema iskustva u pravosuđu i smatra da je to golemi posao za jednog čovjeka.
Malenica je već pripremio zakone o lokalnoj upravi koji će ukinuti čak 634 od 735 mjesta zamjenika načelnika, gradonačelnika i župana te smanjiti broj vijećnika u lokalnoj upravi za više od 1700.
I dogovor je bio da radi na daljnjoj digitalizaciji uprave, sustavu nagrađivanja, digitalizaciji, a onda mu je u krilo pao cijeli problematični resor u kojemu nema iskustva.
Za ovo spajanje riječi kritike imaju i stručnjaci za javnu upravu i oni za pravosuđe. Podsjetimo da su resori bili spojeni tijekom Račanove vlade, a onda ih je Jadranka Kosor razdvojila - kako bi se provele reforme! Sad se opet spajaju.
Pročelnik katedre za upravnu znanost Ivan Koprić kaže da svaka vlada luta i spaja i razdvaja ministarstva, a da prije toga nije uopće odredila jasan djelokrug poslova svakog od njih. I tako bude nakon svakih izbora umjesto da su ministarstva stabilne institucije sa stručnjacima, a ne da služe za popunjavanje stranačkim kadrovima. Tu vidi osnovu problema, a ni u ovim spajanjima nije najavljena nikakva racionalizacija i manji broj službenika. Koprić ne smatra dobrim ideju spajanja uprave i pravosuđa.
- To je relikt socijalizma i takvog razmišljanja čemu pravosuđe služi. Pravosuđe treba biti odvojeno, a ako su već spajali, logičnije je da se spoji uprava i regionalni razvoj. Štoviše, sudstvo još više treba odvojiti od Ministarstva pravosuđa i da nema prilike kao dosad da neki suci direktno rade na određenim dokumentima za ministarstvo. To bi trebalo biti samo u okviru stručnih radnih skupina. Uprava je odvojena ranije jer joj trebaju posebna pažnja i reforma – kaže Koprić.
Udruga sudaca je također već ranije poslala priopćenje u kojemu apelira na Vladu da ne spajaju dva ministarstva. Kažu da Ministarstvo pravosuđa ima različit položaj jer omogućuje nezavisni rad sudstva i DORH-a. Ističu i da sudovi kontroliraju rad upravnih tijela pa je neprimjereno da budu ovisni o ministarstvu koje upravlja državnom upravom. Ističu i da treba nastaviti reforme, a da bi spajanje donijelo samo štetu i da takav eksperiment nije uspio 2000., pa poručuju Vladi da ne ponavljaju pogrešku.
Na kraju, kažu da je takav model rijedak u EU i vezan za iznimke u djelokrugu rada pravosuđa u Nizozemskoj, Danskoj, Norveškoj ili Njemačkoj. Predsjednik Županijskog suda u Zagrebu Ivan Turudić kaže da potpisuje sve što je udruga napisala i apelira da se to ne radi.
- Svaka reforma traži vremena, a pravosuđe nema vremena čekati. Jasno je da će u slučaju spajanja proći mjeseci u kojima će se baviti reorganizacijom. A hitno nam trebaju izmjene barem dva zakona, Ovršnog i Zakona o kaznenom postupku. Inače će opet biti netko drugi kriv za sve u pravosuđu, a to su najčešće suci koji moraju raditi po lošim zakonima - kategoričan je Turudić.