Koliko ste puta čuli da je teško uspjeti u malim sredinama? No je li uistinu tako? Da se ipak radi o zabludi, pokazuje iznimno uspješna bjelovarska firma VIDIK. Evo kako su od obiteljskog doma došli do stranog tržišta
Izvješće o globalnoj konkurentnosti 2018./2019. pokazalo je kako je Hrvatska tek na 68. mjestu među 140 gospodarstava svijeta, no to ne znači da mnogi domaći poduzetnici nisu uspješni i da se ne bave izvozom. Najbolji je dokaz bjelovarska firma VIDIK, koja je s radom započela prije 25 godina u pomoćnim prostorijama obiteljske kuće, gdje su pokrenuli veleprodaju elektromaterijala na području Bjelovara, Podravine i Moslavine.
Osnivač i vlasnik Milan Vranjković uz pomoć obitelji tada je započeo novu poslovnu avanturu, a kako je to točno izgledalo, objasnio nam je u kratkom razgovoru. - Bio sam jedini zaposlenik u novo osnovanoj tvrtki i kompletan sam posao obavljao sam, od istraživanja tržišta, nabave robe, dostave kupcima, fakturiranja, knjigovodstva i financija. Jedinu pomoć imao sam u tada malodobnoj djeci (đačkog uzrasta) koja su mi pomagala pri razvrstavanju i skladištenju robe. Kad sam vidio s kojom željom i ozbiljnošću rade te jednostavne poslove, znao sam da će tvrtka postati obiteljska u pravom smislu te riječi. Danas u VIDIK-u radi kompletna porodica - ispričao nam je Milan.
Izlazak na strano tržište je rizičan
Iako su mnogi skeptični oko izlaska na strano tržište, Milan i njegova obitelj upravo su tome težili. - Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju 2013. godine i otvaranjem jedinstvenog tržišta od 500 milijuna ljudi nudio nam se ogroman potencijal. To je bio velik izazov za nas: kako se mala tvrtka iz male zemlje može predstaviti zahtjevnom tržištu i plasirati svoju ponudu? Konkurencija je toliko snažna i sveprisutna da na početku analize pojedinog tržišta mislite da tu nemate što tražiti. Međutim, detaljnijom analizom traže se točke djelovanja i uz prodajne vještine, upornost i dozu optimizma uspjeli smo skrenuti pozornost na sebe i ostvariti zacrtani cilj. Moram napomenuti da nam pri analizi potencijalnih kupaca izvan granica RH uvelike pomaže Hrvatska banka za obnovu i razvitak svojom provjerom boniteta klijenata i izdavanjem police osiguranja za naplatu potraživanja. Dobivanjem HBOR-ove police osiguranja radimo i imamo sigurnost da će isporučena roba biti i naplaćena - iskren je Milan.
Uspjeh se rasporedio kroz godine rada
U 25 godina uspješnog poslovanja, VIDIK se postepeno razvijao i rastao. - Razvijali smo se u više faza. Nakon 4 godine veleprodaje elektromaterijala u program uvodimo i rasvjetu, zatim otvaramo maloprodaju u Bjelovaru, koja ujedno postaje i Showroom. Tada počinjemo s veleprodajom rasvjetnih tijela na cijelom području Republike Hrvatske te investiramo u nekretnine kako bismo omogućili daljnji nesmetan rad i razvoj. Danas raspolažemo s više od 5 000 m2 vlastita poslovnog prostora te zapošljavamo nove djelatnike, investiramo u dodatni izložbeni i skladišni prostor - spremno je rekao Milan te nadodao: Započinjemo s proizvodnjom pojedinih programa kako bismo bili što konkurentniji i tržištu prihvatljiviji, što nas je i svrstalo među vodeće distributere rasvjetnih tijela u Hrvatskoj, a i u okolnim zemljama.-
Izazovi u poslovanju
Tvrtka na svom putu do uspjeha i veće zarade prolazi trnovit put te kako raste i razvija se, nailazi na nove izazove. - U proteklih 25 godina rada bilo je raznih izazova, ali jedan je uvijek aktualan, a to su postizanje i zadržavanje povjerenja potrošača, stvaranje tima ljudi koji će uvijek na prvo mjesto u svom radu stavljati kupca, nikad ne reći da se nešto može, a znamo da se ne može ili obrnuto te i dalje zadržati naš slogan: 'S nama je život svjetliji' - rekao je poduzetnik Milan.
Započeli su svoje poslovanje samo uz obiteljsku pomoć, a danas imaju ozbiljan tim ljudi koji uspijeva rukovati domaćim i stranim tržištem. - U Vidiku danas imamo 45 zaposlenika, od kojih je 10 visoko obrazovanih; logično, dominiraju radnici elektro struke i diplomirani ekonomisti. Danas tvrtka VIDIK izvozi rasvjetna tijela u Mađarsku, Sloveniju, Rumunjsku, Bugarsku, Srbiju, Crnu Goru, Bosnu i Hercegovinu i Italiju. Dakle, od prvobitnog uvoznika iz Italije danas izvozimo svoje programe na talijansko tržište. Naše proizvode možete kupiti u Milanu, Torinu, Rimu, Trstu i diljem cijele Italije. Ponosni smo i to je za nas veliki uspjeh - objasnio je Milan.
Jasni planovi za budućnost
Tvrtka je odlično iskoristila potencijale izvoza i zbog uspješnog poslovanja nikada nije bila u strahu od financijskih poteškoća, što nam je naš sugovornik potvrdio - Od osnutka prije 25 godina pa do danas tvrtka je imala kontinuiran rast, nikada nije bila u financijskim poteškoćama ili u blokadi žiro računa. Radnici su na vrijeme primali zarađenu plaću i primali svake godine božićnice i uskrsnice u primjerenim iznosima. -
Iako tvrtka VIDIK odlično posluje, to ne znači da nemaju ambiciozne ciljeve. - Planova je zaista puno, ali prvo ističemo proširenje izvoza na ostatak tržišta Europske unije. Sljedeća je obnova, odnosno rekonstrukcija kupljene poslovne zgrade u Bjelovaru koja radi tematska izlaganja robe po namjenama na površini od 1100 m2. U sklopu toga planiramo i proširiti proizvodni prostor. Plan nam je i taj da svojim kupcima ponudimo dizajn i savjetovanje u vezi rasvjete za njihov dom ili poslovni prostor. Stvaramo uvjete da svojim kupcima pomoću 3D animacije dočaramo izgled i funkciju rasvjete u prostoru. Ovaj ćemo posao započeti vrlo brzo, odnosno već u rujnu ove godine. Trenutno smo u postupku dobivanja ISO certifikata kojim se reguliraju sustavi upravljanja kvalitetom i upravljanjem zaštite okoliša - ponosno govori naš sugovornik.