Njih čak 95,8% smatra da političari ne cijene njihove stavove, a 88,8% ih smatra kako učitelji u Hrvatskoj ne mogu utjecati na obrazovnu politiku. Loš društveni status znači i manje mladih u ovome zanimanju
Nemamo tri mjeseca godišnjeg: Učitelji su zadovoljni poslom, ali ne i time kako ih vidi društvo
Gotovo svaki nastavnik i učitelj u Hrvatskoj smatra da im je društveni status izuzetno nepovoljan, financijska situacija nesigurna, no ipak ih velika većina voli svoj posao, pokazalo je novo istraživanje koje je proveo tim znanstvenika Instituta za društvena istraživanja na čelu s Borisom Jokićem.
- Loš odnos prema učiteljima može se prepoznati u medijima, obitelji, društvu općenito, gdje se taj poziv i rad je vrednuje dovoljno, bilo kroz plaću, bilo kroz sliku učiteljskog posla, koja se najčešće prikazuje kroz rad od tri sata dnevno i praznike od tri mjeseca. Nije mi jasno kako se takvim ponašanjem misli potaknuti nadarene i sposobne mlade ljude da zavole ovu profesiju i odaberu je kao svoju - komentar je jednog od 3634 sudionika istraživanja (1706 učitelja OŠ i 1928 nastavnika SŠ).
Njih čak 95,8% smatra da političari ne cijene njihove stavove, a 88,8% ih smatra kako učitelji u Hrvatskoj ne mogu utjecati na obrazovnu politiku. Percepcija društvenog statusa učiteljske profesije jednaka je kod učitelja i nastavnika osnovnih i srednjih škola. Koliko ima temelja u takvim stavovima nastavnika i učitelja, pokazuju i mišljenja maturanata koji su sudjelovali u istraživanju.
- 60,5% učenika slaže s tvrdnjom da su nastavnici nedovoljno cijenjeni u Hrvatskoj. Najvišu razinu slaganja s tvrdnjom daju najuspješniji učenici - navodi se u zaključku istraživanja.
'Ogroman je pritisak roditelja zbog ocjena'
To nam je povodom Svjetskog dana učitelja rekao i prof. geografije Dejan Nemčić, koji je lani proglašen najboljim nastavnikom na svijetu, a ove godine je dobio priznanje Ministarstva znanosti i obrazovanja kao jedan od 513 najboljih prosvjetnih djelatnika u šk 2021./2022.
- Ipak treba reći da status nastavnika nije dobar, ni u u javnosti, ni među roditeljima. Mi učitelji ne smijemo prestati raditi na sebi, moramo i dalje motivirati svoje učenike, prikazivati lijepe metode rada u javnosti, ali bi i mediji trebali prikazivati i one ljepše strane obrazovnog sustava. Ima tu svakakvih slučajeva, ali mislim da je iznošenje onih pozitivnih priča početak vraćanja autoriteta učiteljima u našem društvu - zaključio je.
S druge strane, nastavnici i učitelji u velikoj većini zaista vole svoj posao. Tako je 82,8% njih izrazilo da uživa u poučavanju, a 78,4% da i dalje osjećaju entuzijazam za rad. Dvije trećine (69,9%) ih je nezadovoljno plaćom, ali gotovo polovica, 49,1% ih je zadovoljna ostalim uvjetima učiteljskog posla (npr. beneficijama, rasporedom rada). Upravo je ekonomska neizvjesnost najveći izvor zabrinutosti među nastavnicima i učiteljima u Hrvatskoj. Polovica je zabrinuta i zbog klimatskih promjena, te rata u Ukrajini.
- Treba ukazati na izrazitu nesigurnost očuvanja radnih mjesta, kao i na ogroman pritisak pri zaključivanju ocjena, vezano uz nedavni istup supruge predsjednika RH. To je više pravilo nego iznimka - kazali su ispitanici.
Njih 64,1% kao značajan izvor stresa na poslu navelo je preopterećenost administrativnim poslovima, dok ih 9,4% značajnim stresom smatra učeničko zastrašivanje i vrijeđanje. Učitelji u osnovnim školama više ističu rješavanje briga ili prigovora roditelja ili skrbnika, održavanje razredne discipline i prilagođavanje nastave učenicima s posebnim potrebama.
- Nizak društveni status učiteljske profesije predstavlja ozbiljan izazov za Hrvatsku jer će se i dalje negativno odražavati na one koji trenutno rade u sustavu odgoja i obrazovanja, ali i za privlačenje kompetentnih mladih ljudi za rad u školi. Nužno je osvijestiti važnost rada u školi i zajednički raditi na podizanju društvenog statusa odgojno-obrazovnih radnika - navodi se u zaključku.
Istraživanje su kroz dvije školske godine u 159 osnovnih i srednjih škola proveli Boris Jokić, Zrinka Ristić Dedić, Jana Šimon i Arian Peharda.
CIJELA PREZENTACIJA DOSTUPNA JE OVDJE