Nensi Araminčić, magistra medicinsko-laboratorijske dijagnostike, nastavnica strukovnih predmeta u Medicinskoj školi Rijeka, dobitnica je Godišnje nagrade 'Ivan Filipović' za 2021. u području srednjeg školstva
'Nastavnik treba biti podrška učenicima i uvijek im pokazati da se i sam mijenja i stalno uči'
Nagrada “Ivan Filipović” predstavlja najviše priznanje djelatnicima u odgoju i obrazovanju u RH, a dodjeljuje se za rad i rezultate u predškolskom odgoju, osnovnom, srednjem školstvu, visokom školstvu te znanstvenom i stručnom radu od 1964. godine.
Dobitnice ove prestižne nagrade za 2021. godinu su Gordana Podobnik, učiteljica razredne nastave u OŠ dr. Branimira Markovića Ravna Gora, u području osnovnog školstva, dok je Nensi Araminčić, magistra medicinsko-laboratorijske dijagnostike, nastavnica strukovnih predmeta u Medicinskoj školi Rijeka, nagrađena Godišnjom nagradom u području srednjeg školstva.
U dva članka donosimo priču o nastavnicama koje su se upisale u srca generacija svojih učenika.
Od učenice do profesorice u Medicinskoj
Nensi Araminčić nagradu smatra krunom 30-godišnjeg rada i posvećenosti Medicinskoj školi u Rijeci. Kako je navela, nekoć je bila učenica ove škole, a danas su više od 1000 zdravstvenih djelatnika njezini bivši učenici.
- Današnji učitelj mora biti vješt edukator, podrška i često roditeljska figura učeniku koji je zbog obrazovanja napustio obiteljski dom i došao u novu sredinu, zatim psiholog i nadasve prijatelj, osoba od povjerenja tom djetetu i često oslonac roditelju. Sam prelazak iz osnovne u srednju školu, posebno praćen napuštanjem obiteljskog doma, predstavlja veliku traumu, stres i izazov za dijete, a razrednik onda postaje posebno važna osoba - kaže nam ova nastavnica.
'Birokracija nam oduzima vrijeme za učenike'
I ona je, poput svoje ravnogorske kolegice, tijekom godina uočila promjene u školstvu.
– Mislim da je nekad bilo i jednostavnije, i lakše i bolje raditi. Sada se od nas prosvjetnih djelatnika traži velika količina posla koji je gotovo pa birokratski. To oduzima jako puno vremena i energije, pa je moj dojam da se pri tome gubi kvaliteta, kao i da nestaje one spontanosti i emocionalnosti koje je ranije u odgojno-obrazovnom procesu bilo puno više. Primjerice, nekada je dolazak u zbornicu bio zaista prilika za mali odmor i opuštanje. Sada se često samo zatečemo kako i tih pet ili petnaest minuta koristimo da bismo se dodatno pripremili za predstojeći sat. Nisam sigurna da je ta velika količina podataka, zapisa i obveza koje su nam nametnute dobra za kvalitetan rad - smatra nastavnica zdravstveno-laboratorijske i sanitarne skupine predmeta, voditeljica nastave, predsjednica Školskog odbora u 5. mandatu, uključena u sve aktivnosti i život riječke Medicinske škole.
'Baka je postala moderna, zaposlena žena'
- Covid-19 pandemija naglo je unijela promjene u poučavanju. Brzo smo se morali priključiti novim trendovima koji su podrazumijevali stvaranje novih komunikacijskih kanala, te brzo ovladati novim digitalnim alatima i virtualnim prostorom. Istovremeno je trebalo osnažiti i svoju i poziciju svojih učenika, biti podrška nastavnicima i roditeljima. Posebno veliki izazov predstavlja obrazovati budućeg zdravstvenog djelatnika u nepoznatim okolnostima, no pandemija je pokazala da mi, nastavnici, brzo učimo, imamo razigrani duh radoznalog djeteta i naprosto smo optimisti u savladavanju prepreka i izazova - ističe Araminčić, koja je karijeru započela prije 30 godina, u ratnim uvjetima, kad se od nastavnika prvenstveno očekivalo da zbrine i prigrli učenike pogođene ratnim strahotama.
- Danas djeca rastu uz digitalnu tehnologiju, gadgete i dostupnost svih mogućih informacija. Život se ubrzao, zbog produljenja radnoga vijeka u obiteljima se izgubio oslonac bake, koja je postala moderna, zaposlena žena. Dakle, danas postoji novi, drugačiji sustav vrijednosti i teže je djetetu biti uzor. No, jedno zauvijek vrijedi: nastavnik mora pokazati učenicima da je i sam čovjek koji uči, napreduje, mijenja se pa i griješi. Promijenile su se metode poučavanja, nastavnik nije ključni i jedini izvor informacija i znanja, već mentor koji učenike usmjerava na nova znanja i iskustva - kaže nastavnica.
Strukovna škola za nastavnika pruža specifične izazove. On vodi učenike ka novim vještinama, otkriva sve zamke i izazove budućeg zanimanja koje im želi učiniti privlačnim i dostojnim truda, vremena i učenja.
'Moramo učenicima biti podrška, edukatori i oslonac'
- Poslije uspješne suradnje učenika sa strukovnim nastavnikom dobivate mladog čovjeka koji želi ostati i napredovati u odabranom zanimanju. Dakle, ne morate nužno biti uzor, ali se morate potruditi da učenik voli i ostane u svom zanimanju. Uvijek me, pri opraštanju s maturantima, zanima koliko ih ostaje u odabranom zanimanju i želi raditi taj posao. Po tome procjenjujem vlastiti uspjeh - kaže Araminčić, koja se tijekom godina uočila i mnoge promjene kod učenika.
- Društvo u cjelini, društvene mreže i čitavi marketinški sustavi bore se za stvaranje ideala savršenstva. Svakodnevno smo bombardirani porukama kako uspijevaju samo najljepši, najpametniji, najbolji i najhrabrijih i tu se dijete i mladi čovjek lako slome. Svaki čovjek je vrijedan truda, pozornosti i ljubavi, posebno u osjetljivim godinama odrastanja i tu treba osnaživati nastavnike da dalje hrabre i podržavaju svoje učenike i njihove roditelje - kaže Araminčić, koja je svoje znanje i iskustvo pretočila u stranice svog novog suvremenog udžbenika "Parazitologija", napisanog u suradnji s kolegom iz zbornice dr. Nikolom Lazićem.
Nensi Araminčić sudjeluje i u mnogim projektima kao što je uspostava regionalnih centara kompetentnosti u području zdravstva, članica je podsektorske radne skupine u sektoru zdravstva i socijalne skrbi, sudjeluje u izradi strukovnih kurikula u području zdravstva te je autorica modula za usavršavanje nastavnika strukovnih predmeta.
- Život je najljepša igra, najveći izazov i čudo, a skrbiti o povjerenom čovjeku je prilika, privilegija i čast. U tom segmentu posao učitelja i zdravstvenog djelatnika se podudaraju - zaključuje riječka profesorica.