Obavijesti

News

Komentari 20

Misterij nestalog malezijskog aviona: Još ga nisu pronašli...

Misterij nestalog malezijskog aviona: Još ga nisu pronašli...
46

Zrakoplov Malaysia Airlines na letu 370 nestao je u ožujku na putu iz Kuala Lumpura u Peking. U najskupljoj potrazi u povijesti sudjeluje nekoliko zemalja

Zrakoplov Malaysia Airlines na letu 370 jedan je od najvećih misterija u godini koja je na izmaku. Avion je nestao na letu iz Kuala Lumpura u Peking 8. ožujka i otada nije pronađen.

Kontrola leta primila je posljednji poziv iz zrakoplova u 1.19 sati po lokalnom vremenu kada se on nalazio iznad Južnog kineskog mora. Avion je tada u zraku bio oko sat vremena. Posljednji signal zrakoplova uhvatio je vojni radar u 2.15 sati. Tada se avion nalazio iznad Andamanskog mora odnosno na suprotnoj strani od one na kojoj je trebao biti. Malaysia Airlines je u 7.24 sati objavila da je avion nestao.

VIDEO

Najveća i najskuplja potraga za avionom u povijesti

Boeing 777-200ER vozio je 12 članova posade iz Malezije te 227 ljudi iz 15 nacija. Uskoro je počela potraga koja je najveća i najskuplja u povijesti. Avion su najprije tražili u Tajlandskom zaljevu i Južnom kineskom moru, a onda i u Malajskom prolazu i Andamanskom moru. Kasnije analize pokazale su da bi avion mogao biti u Indijskom oceanu oko 2000 km zapadno od australskog grada Pertha. Podvodna potraga na tom području počela je 5. listopada, a trebala bi trajati ukupno 12 mjeseci i koštati 56 milijuna američkih dolara. Dosad nije pronađen niti jedan komad nestalog aviona, no svjetski stručnjaci su na temelju analiza satelita, snimki i komunikacije, zaključili da se zrakoplov srušio upravo u južni dio Indijskog oceana. Malezijska vlada je 24. ožujka objavila da se avion srušio u Indijski ocean te da su najvjerojatnije svi putnici i članovi posade poginuli.

Posljednje riječi: Laku noć, Malaysian 370

Avion je krenuo iz Kuala Lumpura u 00.35 sati po lokalnom vremenu i trebao je u Peking stići u 6.30 sati. To je bio jedan od dva dnevna leta na toj liniji. U 1.19 sati kontrola leta u Kuala Lumpuru posljednji put se čula sa zrakoplovom. Zadnje riječi koje su upućene iz aviona i za koje se još ne zna da li ih je uputio pilot ili kopilot su glasile "Laku noć. Malaysian 370". Te su se riječi tumačile na različite načine. Neki piloti tvrde da nije uobičajeno reći "laku noć" kontroli leta. Neki su te riječi pak tumačili kao poziv upomoć.

VIDEO

Nakon toga zrakoplov je trebala preuzeti zračna kontrola u Ho Ši Minu . No nije im se javljao. Kontrola je onda zamolila pilota zrakoplova koji je bio u blizini da pokuša kontaktirati avion. Kontak je pilot uspostavio, ali je čuo samo mumljanje. Na pozive koje je kontrola leta uputila u 2.39 i 7.13 nije bilo odgovora. U 1.21 sati i četiri sekunde avion se još vidio na radaru , a samo devet sekundi kasnije više ga nije bilo.

Odašiljač tada više nije radio. Naredni sati bili su vrlo zbunjujući za kontrole leta u Kuala Lumpuru i Ho Ši Minu. Pokušavali su na sve moguće načine otkriti gdje je zrakoplov, ali bezuspješno. U jednom trenutku dobili su informaciju da je iznad Kambodže , a čak se pojavila i informacija da n ikada nije napustio malezijski zračni prostor. Informacije da je zrakoplov "uhvatio" vojni radar tek su naknadno objavljene.

U potrazi za zrakoplovom sudjelovalo je više zemalja: Kina, Japan, Novi Zeland, Australija, SAD, Velika Britanija, Južna Koreja...Avion su tražili zrakoplovima, brodovima, podmornicama. Zrakoplov je bio isporučen kompaniji 2002. godine i tada je bio potpuno nov, a dvije godine kasnije je prvi put letio za Malaysia Airlines. Zadnji servis je bio 28. veljače 2014. Svi članovi posade bili su iz Malezije. Najviše putnika njih 152 bili su Kinezi, a među njima je bilo šestero ljudi iz iste obitelji, 50 putnika su bili iz Malezije, ostali su bili iz Australije, Kanade, Francuske, Hong Konga, Indije, Indonezije, Irana, Nizozemske, Novog Zelanda, Rusije, s Tajvana, iz Ukrajine i SAD-a.

VIDEO

Avion je otet?

Što se točno dogodilo sa zrakoplovom Malaysia Airlines i dalje se ne zna. Teorije su različite. Jedna od njih je i da je zrakoplov bio otet. Tijekom istrage utvrđeno je da je avion na trenutak ostao bez struje. To je, smatraju neki, moglo ukazivati na pokušaj da se izbjegne radar . Istražitelji su otkrili i da se  zrakoplov na satelitsku podatkovnu mrežu pokušao ponovno prijaviti samo 90 minuta nakon polijetanja. Kažu da ponovna prijava na satelitski sustav nije česta pojava i događa se iz nekoliko razloga kao što je nestanak napajanja za satelitsku jedinicu zrakoplova, pad softvera ili gubitak veze. Kažu i kako je provedena analiza te su pronađena podudaranja u vremenu i karakteristikama isključenja sustava. Složili su se da je zahtjev za ponovnom prijavom na satelit ''osebujan'' te da bi mogao biti rezultat nečijeg pokušaja da isključi komunikacijske sustave zrakoplova.

Kriv je pilot?

U više navrata isticalo se kako je glavni osumnjičeni za nestanak zrakoplova pilot Zaharie Ahmad Shah (53). Malezijska policija otkrila je pilota koji je bio oženjen i imao je troje djece, nije imao  nikakve privatne ni poslovne planove nakon kobnog leta, za razliku od ostalih članova osoblja. Otkrili su i da je u svojoj kući programirao simulator leta s vježbama za let duboko u južnom Indijskom oceanu i slijetanje na otok s kratkom pistom. Te su vježbe potom izbrisane iz memorije simulatora leta, no računalni stručnjaci uspjeli su ih 'vratiti'. Pojavila se i informacija da je pilot neposredno prije početka leta primio misteriozan poziv, navodno ga je zvala neka žena. Otkriveno je i da su žena i djeca pilota prije kobnog leta napustila njihovu obiteljsku kuću. Pilot je navodno bio politički aktivist.

Pojavila se i teorija da je pilot počinio samoubojstvo.

Kopilot je nekoga zvao neposredno prije nestanka aviona

Ipak pod sumnjom je bio i kopilot Fariq Abdul Hamid (27) . Pojavila se naime informacija da je on netom prije nego je zrakoplov nestao uzaludno pokušavao uspostaviti poziv s nekim. Telekomunikacijski toranj Telca registrirao je telefonski signal. Vjeruje se da je avion letio dovoljno nisko da najbliži telekomunikacijski toranj uhvati signal. Veza je uspostavljena, ali je odmah pukla. Telco ne zna koga je kopilot zvao, a policija šuti zbog istrage. Telco vjeruje da je veza pukla jer je avion letio brzo i izgubio signal. Fariq je nekoga nazvao pola sata prije ponoći, netom prije nego što se ukrcao u avion. Nazvao je nekoga s kime se često čuo. Nakon toga, ugasio je mobitel. Prema drugom izvoru, signal koji je ulovio Telco, ne znači nužno da je kopilot nekoga zvao već samo da je upalio telefon. Fariqov rođak Nursyafiqah Kamarudin (18) kaže kako je Fariq bio vezan s majkom.

Otkriveno je i da je Fariq volio razuzdane zabave u kokpitu. Mediji su  kao dokaz i objavili fotografije njega i ljepotica u pilotskoj kabini.

Slučajno ga pogodio američki projektil?

Nigel Cawthorne u svojoj knjizi o nestalom avionu tvrdi da je zrakoplov slučajno pogodila raketa ispaljena tijekom vojnih vježbi američkog i tajlandskog ratnog zrakoplovstva. Tvrdi i da su onda kasnije namjerno prebacili istragu iz Južnog kineskog mora na jug Indijskog oceana kako se zrakoplov nikada ne bi pronašao. Cawthorne tvrdi i da je radnik na naftnoj platformi vidio zapaljeni avion baš u trenutku kada je letjelici isključen odašiljač.

Koristili lažne putovnice

Naknadno je otkriveno da su dva putnika u zrakoplovu imali lažne, odnosno ukradene putovnice. Kasnije je istraga pokazala da oni nemaju nikakve veze s nestankom aviona. Postavilo se i pitanje kako je moguće da su se ti putnici ukrcali s lažnim putovnicama. Upozorenje o lažnim putovnicama postojala je u bazi Interpola no osoblje u zračnoj luci očito tu bazu nije provjeravalo. Malezija je poznata po tome da kontrole u zračnim lukama i nisu toliko stroge.

VIDEO

Posada se onesvijestila?

Spominjala se i teorija o požaru. Neki tvrde da se zrakoplov mogao zapaliti zbog kvara , a posada se onesvijestila pa se zrakoplov nastavio nekontrolirano kretati. Ipak, neki stručnjaci su skeptični prema toj teoriji jer tvrde da avion bez ljudske intervencije nije mogao dospjeti tamo gdje vlasti sada tvrde da se srušio odnosno na jug Indijskog oceana.

Zvonili mobiteli...

Nekoliko dana su zbunjivali i mobiteli putnika koji su zvonili sve dok netko nije objasnio da, ako je mobitel i uništen, mreža može i dalje uzeti nekoliko sekundi da potvrdi da je broj nedostupan. To je nažalost obiteljima nestalih davalo lažnu nadu.

Zrakoplov je u Afganistanu?!

Pojavili su se i neki anonimni izvori koji tvrde da je avion otet i da je sletio u Afganistanu . Malezijske vlasti tu su dojavu dobile navodno od ruskog novinara.

- Avion Malaysian Airlinesa na letu MH370 koji je nestao 8. ožujka s 239 putnika je otet. Piloti nisu krivi. Avion su oteli nepoznati teroristi, a znamo da jednog od njih zovu "Hitch". Zrakoplov je sletio u Afganistanu blizu granice s Pakistanom - tvrdio je izvor. Rekao je i da je avion sletio na cestu blizu planinskog predjela u Afganistanu, a jedno krilo mu je bilo jako oštećeno. Putnici su navodno svi i dalje živi i zatočeni su.

Svi su tražili nestali avion

Nakon nestanka zrakoplova javili su se ljudi diljem svijeta, što poznati što nepoznati koji su tvrdili da su vidjeli zrakoplov. Jedna je Britanka tvrdila da je vidjela gorući zrakoplov. Javio se i pilot koji je tvrdio da je uz pomoć internetske stranice pretraživao satelitske snimke te je na jednoj od njih našao zrakoplov i to u jednom komadu na dnu mora, nedaleko sjeveroistočne obale Malezije. U potrazi je pomagao i sir Peter Jackson . Redatelj najpoznatiji po trilogiji Gospodara prstenova i Hobitu, posudio je s voj avion Gulfstream G650 vrijedan 80 milijuna dolara.  Javili su se i tajvanski studenti koji su pak tvrdili da su na satelitskim snimkama našli zrakoplov i to u džungli.  U potragu je bio uključen i vrač. Spominjale su se teorije o vanzemaljcima, a neki su išli toliko daleko da su tvrdili da je zrakoplov srušio milijarder Jacob Rothschild kako bi postao vlasnik poluvodičkog patenta. Naime, u zrakoplovu je bio veliki broj putnika koji su zastupali poluvodičku kompaniju.

Crna kutija

Tijekom istrage i potrage za zrakoplovom u Indijskom oceanu zabilježena su četiri akustična signala. U početku se vjerovalo da ih je odaslala "crna kutija" zrakoplova. Ipak kasnije je istraga pokazala da to vjerojatno nisu bili signali iz "crne kutije" već da ih je odaslao neki drugi izvor koji nije povezan s letom MH370. Istražitelji su rekli da bi oni "crnu kutiju" sigurno našli da je ona odaslala te signale.

Avion je bio pun nepoznatog tereta?

U papirima stoji da je nestali Boeing 777 Malaysian Airlinesa prevozio 4,5 tona egzotičnog voća i posebnu pošiljku s 200 kila baterija od litija. No ova posebna pošiljka sveukupno je bila teška 2,2 tone. Što je bilo u ostale 2,3 tone, glasnogovornik kompanije nije htio otkriti.

- Pravnici su nam savjetovali da ne govorimo o tome. Kad dođe vrijeme, sve ćemo objaviti - rekli su iz Malaysian Airlinesa. Pojavile su s e sumnje i da je među egzotičnim voćem bila bomba.

Kompenzacije

Koliku će odštetu Malaysia Airlines točno platiti još se ne zna. Nudili su prvo 5000 dolara obiteljima stradalih. No to je odbijeno. Prema Montrealskoj konvenciji obitelji stradalih u zrakoplovnoj nesreći trebala bi dobiti 175.000 dolara. Ipak Malaysia Airlines očekuju brojne tužbe. Za očekivati je da će obitelji žrtava iz različitih zemlja tražiti i različite iznose odšteta. U međuvremenu obitelji nestalih putnika kobnog leta MH370 počele su dobivati inicijalne isplate od 50.000 dolara.

Najmlađi putnik imao je samo dvije godine...

Najmlađi putnik na letu MH370 imao je samo dvije godine. Moheng se s roditeljima Roryjem Wangom i Vivijom Jiao vraćao u Peking s odmora u Maleziji. S njima u avionu bili su i djed i baka. Još četvero putnika u malezijskom avionu imalo je manje od pet godina. Najstariji je imao 76.

Loša godina za Malaysia Airlines

Ova godina bila je loša za tvrtku Malaysia Airlines. Samo četiri mjeseca nakon nestanka njihovog zrakoplova na letu 370, njihov avion koji je letio iz Amsterdama u Kuala Lumpur pogodila je raketa te se srušio na području Ukrajine. Avion je pogođen 17. srpnja iznad područja koje kontroliraju proruski pobunjenici. U zrakoplovu je bilo 283 putnika i 15 članova posade. Svi su poginuli. U avionu je bilo najviše Nizozemaca, njih 193. Među njima su bili liječnici i znanstvenici koji su putovali na konferenciju o AIDS-u u Melbourne. Nakon rušenja zrakoplova počela su međusobna optuživanja Zapada i Rusije. Rusi su tvrdili da oni nisu odgovorni za pad zrakoplova, dok ih je Zapad uporno prozivao. Ipak sudeći prema snimkama koje su objavljene neposredno nakon što se avion srušio, pogodili su ga ruskom raketom pobunjenici koji su greškom mislili da je riječ o ukrajinskom transportnom ili vojnom avionu. Ipak i dalje je ostalo neodgovoreno pitanje kako je uopće bilo moguće da zrakoplovi lete tom rutom odnosno zašto prelijeću područje u kojem se vodi rat.

VIDEO

Ove dvije teške zrakoplovne nesreće dovele su do toga da su zrakoplovi Malaysia Airlines bili doslovno prazni.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 20
Objavili karte: Evo kad dolazi novi snijeg. Bit će i do 25 cm
ZABIJELIT ĆE

Objavili karte: Evo kad dolazi novi snijeg. Bit će i do 25 cm

Čini se da ćemo u 2025. godinu ući bez većih oborina. Prve naznake novog snijega stižu malo kasnije
VIDEO 'Drži pivu': Snimali su se dok prolaze kroz crveno?!  Vozač bio pijan. Udarili u drugi auto
NESREĆA U ZAGREBU

VIDEO 'Drži pivu': Snimali su se dok prolaze kroz crveno?! Vozač bio pijan. Udarili u drugi auto

Vozač teretnog vozila skrivio je nesreću kada je na križanju Slavonske avenije i Čulinečke projurio pijan kroz crveno te naletio na rubni kamen
Vođenje računa i podizanje novca uskoro će biti besplatni
UKIDANJE NAKNADA

Vođenje računa i podizanje novca uskoro će biti besplatni

Banke su od raznih naknada u devet mjeseci uzele gotovo 660 mil. eura