Učenicima sisačke Osnovne škole Galudovo dva bišon havanezera, Evie i Heidi, pomažu da se bolje koncentriraju na satu. Ponedjeljak im je u školi najdraži dan
'Mi u našem razredu na jedan dan knjige zamijenimo psima'
Svakog dana u tiskanom izdanju 24sata stručnjaci, profesori i učitelji, roditelji i djeca, obični ljudi i znanstvenici upozoravat će na probleme, otkrivati rješenja i objašnjavati slučajeve koji mogu pomoći da imamo bolje obrazovanje za bolju Hrvatsku.
Dobro jutro prijatelji, zaželjela je učiteljica Kate Friš 29 učenika drugog razreda u OŠ Galudovo u Sisku u ponedjeljak ujutro. Ponedjeljkom djeca posebno veselo utrčavaju u razred. Počinje dan bez školskih torbi, a u razredu ih dočekuju i dva bišon havanezera Evie i Heidi. Na inzistiranje učiteljice, svoj tjedan ova djeca ne započinju stresom nego potpuno drukčijim, inovativnim pristupom nastavi.
- Sjedimo u krugu i razgovaramo o tome kako se osjećaju, muči li ih što ili zbog čega su sretni. Imamo satove glazbenog, likovnog, hrvatski jezik i sat razrednika. Držimo se za ruke, govorimo o sebi, o onome što smo proživjeli, doživjeli, na što smo se ljutili, govorimo o željama i planovima, slušamo jedni druge, uživamo u glazbi, kreativno se izražavamo, čitamo neku knjigu, smijemo se zajedno, rješavamo probleme - objašnjava učiteljica.
Taj dan imaju i dva dodatna učenika koji, osim što su im prijatelji, imaju i terapeutsku ulogu, bitnu na nastavi.
Podrška u nastavi
Oni nisu samo obični promatrači, nego pomažu djeci s poremećajem pažnje ili posebnim potrebama da na satu budu koncentriranija, kronično bolesnoj djeci kao značajna podrška u radu... Sredstva za cijeli projekt Renata Fridrih iz Društva Naša djeca Sisak, koje promiče prava djece osiguralo je Ministarstvo obrazovanja, Ministarstvo socijalne politike uz sufinanciranje Grada Siska.
- Često u ovim skupinama djeca imaju elemente traumatizacije, a kod nekih su nalazi zlostavljanja i zanemarivanja. Neophodna je primjena suvremenog pristupa uz pružanje primjerene pomoći ovim socijalno ranjivim skupina djece u optimalnim uvjetima uz obučenog psa. On je podrška, stvara pozitivno ozračje te je nadopuna terapijskih postupaka. Terapijsko jahanje i upotreba pasa za mobilitet, rehabilitaciju i u terapijske svrhe uobičajena je na našim prostorima. Često su mace, kornjače, puževi, hrčci ili zečevi dobra zamjena s istim pozitivnim rezultatima - objašnjava Renata. Rezultati su vidljivi na svakom satu.
Utjeha za uplašene
- Dok skupina djece marljivo radi, čitaju o raznim zanimljivim temama, na svakom satu su sve bolji i vještiji. Zašto? Kažu da ih ‘peseki’ čine sretnima, pa je čitanje uz manje ‘muke’. Istodobno ne žele slučajno vikati da se pesi ne uplaše, a čak i pod odmorom žele biti uz svoje čupavice. Psi ih uvijek nauče nešto novo, utješe uplašene, umire nemirne učenike namještajući glave upravo za češkanje. Samim time i ocjene su bolje. Za sve njih svaki novi susret je novo iskustvo koje, uz učenje vještina, svakog ponedjeljka oplemeni učenike, učiteljicu, ali i Evie i Heidi - govori Fridrih.
Čupavice strpljivo leže na svojim krevetima u radnim kaputićima, a, prema potrebi, uz želju učenika, Evie i Heidi pomažu nemirnima da dobiju što bolje ocjene. Dolazak u OŠ Galdovo jest i novo iskustvo u kojem su svi bogatiji za ljubav, međusobno razumijevanje, pozitivne stavove i uvažavanje. Projekt obuke pasa službeno je počeo 2013. godine. Izniman interes nastao je u različitim osnovnim školama i dječjim vrtićima u Sisku.
Posebna obuka
Do sada su Evie i Heidi uspješno završile polaganje ispita u Hrvatskoj za ovu namjenu, a prethodno su prošle obuku Vladimira Bolha, međunarodnog kinološkog suca i trenera radnih i sportskih pasmina s 40 godina iskustva rada u kinologiji. Za sada su prošle 4607 sati. Konačni cilj, uz licenciranje u SAD-u, je olakšavanje složenih situacija u životu djeteta te doprinos boljem i potpunijem izričaju traumatiziranog zlostavljanog i/ili zanemarenog djeteta, u svim područjima.
- Vjerujemo da će uspjeti doći do diplome iduće godine na školovanju u SAD-u kad će polagati zahtjevan ispit koji će im dati priliku da pomažu djeci koja su traumatizirana vjerujući kako će suze djeteta postati nada, a ljutnja zbog doživljenog događaja pretvorena u snagu kako bi mogli hrabro nastaviti dalje u život - govori Renata. Da se projekt nastavi želi i učiteljica Kate.
- Donose pozitivno ozračje, učenici aktivno slušaju i sudjeluju u nastavi, nema buke ni na trenutak, čak nam dolaze učenici iz drugih razreda i pitaju se kad će psići doći kod njih. Jedva čekaju odmore da im se približe. Na početku nisam vjerovala da je nešto takvo moguće, a sad ne znam kako bih bez njih - govori o iskustvu učiteljica Kate.
Reakcije učenika govore dovoljno.
- Kad mi je učiteljica rekla da ćemo se ponedjeljkom družiti s dva psa, malo me je bilo strah. Čim su se pojavili, vidjela sam da nisu opasni, čak sam ih išla i prošetati. Više se ne bojim, nego jedva čekam ponedjeljak - napisala je jedna učenica.
Znaju kad je dosta
Drugi nastavlja: Psići me čine jako sretnim. Treći je svoje osjećaje opisao ovako: Volim, volim, volim, volim učiteljicu, prijatelje, psiće. Uz učiteljicu Katu na nastavi je još jedan učitelj, Bojan Iličić. I na Renatinim terapijama s djecom, s obzirom na to da je logoped, obavezan dio su bišoni.
- Znaju kad je djetetu dosta, kad više ne mogu. Osjete to. Ja bih dalje nastavila s gradivom, ali one legnu na bilježnicu. To je znak da je dosta. U školi u Sisku pomogle su učenicima. Neki koji su živahni nisu mogli pratiti nastavu u miru. One su to promijenile. Ta djeca danas aktivno postavljaju pitanja i odgovaraju. No ničega ne bi bilo da se učiteljica koja radi već 30 godina nije otvorila nečem novom - kaže.
Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku.