Prvih 13 od planirane 33 neretvanske lađe otpremljene su iz brodogradilišta
’Maraton će pokazati koliko su dobre lađe. Imaju gotovo pola tone, radili smo ih četiristo sati'
U Tribunj su došle kao drvo, i to ariša i hrasta, a nakon nešto više od pola godine rada put Metkovića krenulo je 13 lađa. More su takle prvi put u uvali Sovlje, otegljene su ribarskim brodovima u Tribunj, a potom ukrcane na trajekt. Cijeli taj pothvat izveo je tribunjski kalafat Igor Stipaničev, koji se prihvatio velikog posla gradnje neretvanskih lađa.
- Po svakoj lađi utrošeno je četristotinjak radnih sati, oko kubik i pol materijala. Svaka mora biti ista i teži 450 kilograma - ukratko je opisao Stipaničev.
Malenih brodogradilišta na Jadranu sve je manje pa ne čudi da je na Igora i njegovu ekipu pao posao stotinama kilometara daleko od Metkovića.
- Počeli smo poslije nove godine s pripremama, a sad njih 13 ide na put. Još dvije su pri kraju, a s obnovom flote planiramo biti gotovi sljedećeg ljeta - rekao je Igor dok je ispratio prve riječne brodove.
Naime, Stipaničevi rade sve vrste drvenih brodova koji plove Jadranom - leute, gajete, pasare, ribarske, turističke, a sad i neretvanske lađe na kojima je svakim danom, osim nedjelje, mjesecima radilo šest kalafata.
- Mogli smo ovaj projekt odbiti, ali smo se odlučili jer nam je ovo bio izazov. Nije to morska gradnja, a opet kad smo se primili posla i vidjeli nacrte, ostali smo iznenađeni. Po konstrukciji, lađe su više morski brodovi nego riječni. Imaju gusta rebra, a to je odlika svih drvenih plovila na moru - zaključio je Stipaničev, koji nema predaha sa svojom ekipom.
Prve lađe tako su ukrcane u trajekt koji je krenuo put Ploča, do kojih mu je trebalo cijeli dan plovidbe. Već ove godine dio ekipa na maratonu će imati nove brodove.
- Mi smo neprofitna udruga i cijelu godinu smo skupljali novce za gradnju. Ovo nam je drugi put da mijenjamo lađe i jedva čekamo da ih isprobamo - kaže Luka Oršolić, predsjednik udruge Neretvanskih lađa.
- Broj natjecateljskih brodova uvijek se vrti oko trideset, a veseli me što bi već 2025. svi mogli biti u novim lađama. Sve je ovo komplicirano raditi, obnova flota nije lagani posao, ali mi bez povijesti i čuvanja tradicije nemamo ni budućnost, pa smo se svi upogonili da taj dio i sačuvamo - rekao je Oršolić.
Lađama su tako sretan put zaželjeli Tribunjci, stigao je i blagoslov biskupa u miru Ante Ivasa, sve je odrađeno kako tradicija i nalaže. Put od sto milja traje gotovo dan, a i u Pločama najavljuju novu feštu kad dođu kući. I sam brodograditelj Stipaničev je najavio dolazak na trku. Želi se osobno uvjeriti da je posao odradio najbolje moguće.