Za svoj rad Majka Tereza dobila je brojne međunarodne nagrade među kojima je najistaknutija Nobelova nagrada za mir, no postoje i oni koji tvrde da je bila daleko od svetice
Majka Tereza: Je li svetica ili fanatična zlostavljačica slabih?
Agnes Gonxha Bojaxhiu, poznatija kao Majka Tereza, danas bi slavila 106. rođendan. Časna sestra albanskoga podrijetla i indijskog državljanstva postala je simbolom mira zbog svoje brige za siromašne, bolesne i umiruće. Poziv da se zaredi osjetila je još kao mala djevojčica i s 18 godina pridružila se loretinskom redu. Veći dio redovničkog života provela je u indijskoj Kalkuti, a kad se odlučila potpuno posvetiti pomaganju siromašnima osnovala je svoj red Misionarke ljubavi.
Počasna Zagrepčanka
Misionarke ljubavi danas su red s oko 5000 članova koji djeluje u oko 600 misija, škola i skloništa u 120 država svijeta. Za svoj rad Majka Tereza dobila je brojne međunarodne nagrade među kojima je najistaknutija Nobelova nagrada za mir 1979. Dobila je i najviše indijsko civilno odličje "Bharat ratna" iz 1980. te počasno državljanstvo SAD-a, a Skupština Grada Zagreba 19. srpnja 1990. proglasila ju je počasnom građankom Zagreba. U njezinom rodnom Skoplju otvoren je Memorijalni centar u Makedonskoj ulici na mjestu gdje je bila crkva u kojoj je krštena.
Majka Tereza umrla je 5. rujna 1997. u Kalkuti. Nekoliko mjeseci prije smrti tražila je papu Ivana Pavla II. da nad njom izvede egzorcizam. Ne zbog toga što je bila opsjednuta, već zato što su je uznemiravale 'nečiste sile' pa nije mogla spavati. No, iz perspektive njezinih kritičara lako je moguće da ju je nečista savjest držala budnom noću.
Za 9 dana postaje svetica
Dana, 19. listopada 2003., papa Ivan Pavao II. proglasio ju je blaženom. Papa Franjo trebao bi je proglasiti svetom iduće nedjelje 4. rujna. On je i potvrdio odluku o priznanju čuda, koje se smatra dokazom svetosti - neobjašnjivom ozdravljenju Brazilca koji je patio od smrtonosne bolesti mozga, a nakon četiri mjeseca kome se probudio jer se njegova obitelj molila Majci Terezi.
Ipak, postoje mnogi koji smatraju da je ona bila daleko od svetice. Mnogi je optužuju za nemilosrdnost prema siromašnima i naklonost prema desničarskim diktatorima.
Njeno učenje premetnulo se u kult smrti i patnje
Kolumnist Daily beasta Mike Oppenheimer joj je predbacio i to što se svojedobno slikala s John-Rogerom Hinkinsom, seksualnim predatorom i utemeljiteljem jednog od egzotičnijih kultova u SAD-u 1970-ih, za kojega kaže da je također donirao novac misionarkama u Indiji. Oppenheimer je napisao da je od svega najgore to što je smatrala, a to je i javno priznavala, da ne namjerava lišavati siromašne privilegije da pate.
Točnije, smatrala je da bol ljude približava Isusu Kristu koji je također patio, pa zbog toga utočišta misionarki nisu držala sredstva protiv bolova niti su ikada pokušala nabaviti prave bolničke krevete s toplim dekama, nego tek s tankim prostirkama. On se poziva na tumačenje takvog stava kod Christophera Hicthensa koji je pisao o njoj i zaključio da se time njeno učenje premetnulo u kult smrti i patnje.
'Misionarke su odgovorne za zlostavljanja i zapostavljanje'
Hemley Gonzales, koji je volontirao kod Misionarki ljubavi, pak tvrdi da ove 'dobročiniteljice' pacijentima daju lijekove s isteklim rokom trajanja, iste igle koriste nekoliko puta te da je osoblje slabo obrazovano.
Još jedna volonterka opisala je svoje iskustvo rada u sjedištu misinarki u časopisu New Internationalist, te je zaključila da bi organizacija "konačno trebala biti proglašena odgovornom za zlostavljanje i zapostavljanje koje je činila".
Slične riječi pojavile su se i u britanskom dokumentarcu iz 1994. godine koji priča priču o 15-godišnjem pacijentu koji je došao kod misionarki s "relativno jednostavnim žaljenjem na bubrege", da bi mu se stanje počelo jako pogoršavati nakon što su ga odbili prebaciti u lokalnu bolnicu gdje bi se mogao podvrgnuti operaciji.
'Zaustavimo Misionarke ljubavi'
Kritike na račun Majke Tereze i njezine misije došle su i od strane zdravstvene profesije. Dr. Robin Fox opisao je ustanove misionarki kao opasno mjesto još 1994. godine, jer je ondje susreo mladića oboljelog od malarije kojeg su liječili samo neučinkovitim antibioticima i paracetamolom. "Uz zanemarivanje dijagnoze, pristup Majke Tereze vezan je i uz nedostatak analgezije."
Danas Gonzales provodi online kampanju nazvanu "Zaustavimo Misionarke ljubavi", te se nada da će uspjeti obrazovati donatore koji "ne znaju što se događa", o tome kako se njihove donacije troše na nešto što on smatra "sustavnim kršenjem ljudskih prava".
'Kad bi ljudi znali kakva je ona ustvari bila, mislili bi da je odvratna'
Aroup Chatterjee dijeli njegovo mišljenje. On je rođen u Kalkuti i danas je liječnik u Velikoj Britaniji, a napisao je i knjigu o ostavštini Majke Tereze u kojoj je detaljno opisao kako su njezinim pacijentima zabranjivani posjeti i lijekovi protiv bolova, te su ih prisiljavali da obriju glave.
"Kad bi ljudi znali kakva je ona ustvari bila, mislili bi da je odvratna", kaže Chatterjee.