Ledolomci rade danonoćno, a s njima i četiri ekipe koje čine kapetan i mornar. Sante leda negdje su debele i po 40 cm što im stvara ozbiljne probleme
Ledolomci na Dravi razbijaju velike sante leda debele 40 cm
Već nekoliko dana remorkeri-ledolomci osječke Vodogradnje na 20 kilometara dugom pojasu Drave od Osijeka do Aljmaša razbijaju debele sante leda. U Osijeku, naime, već danima vladaju mjere obrane od leda kako bi se spriječio ledostaj i poplave Drave, pa i Dunava uzrokovani blokadama od santi leda.
Ledolomci rade danonoćno, a s njima i četiri ekipe koje čine kapetan i mornar. Protočnost Drave mora se osiguravati iz sata u sat jer temperatura vode od 0 i temperatura zraka od -13 veoma brzo prave sante leda. Na određenim mjestima one su i po 40 cm debele što ledolomcima pravi ozbiljne probleme.
- Ovakav ledostaj nismo zabilježili posljednjih 25 godina. Led može napraviti opasne barijere kod mostova i u užim profilima Drave pa tu može doći do izlijevanja. Nadamo se da će ledolomci moći sve pokidati i da nećemo morati led razbijati minsko-eksplozivnim sredstvima, kaže Zoran Đuroković, direktor vodno-gospodarskog odjela Hrvatskih voda.
U remorkerima kapetan i mornari provode po 24 sata u komadu. Ako se slučajno nađu zarobljeni ledom moraju ostati u brodovima dokle god ih drugi brod ne spasi. Zato uvijek idu u paru po dva.
- Kapetan sam već 6 godina ali još nisam imao posla s ovoliko leda. Najgore je voziti po noći. Moraš znati napamet cijelu obalu jer nema oznaka plovnog puta. Piljim u obalu i po drveću prepoznajem gdje sam. To je kao da voziš zavezanih očiju, a svaki tren se možeš nasukati i oštetiti brod, kaže kapetan Josip Begonja koji je, kaže, siguran u svoj brod, ali ipak praznovjerno pije kavu samo iz iste šalice dok je za kormilom. S njim je već danima mornar Tihomir Tomašević. On vodi računa o svemu na brodu, o zatezanju sajli, o pristajanju uz obalu i svim kvarovima.
- Mornar sam već 9 godina i volim taj posao iako ovih dana na brodu i spavam i jedem i sve ostalo, nije mi teško. Bitno je da se kapetan i ja razumijemo u svakom trenutku i da znamo što ovaj brod sve može. A ne može baš puno obzirom da je 40 godina star, kaže Tihomir.
Ako se nevrijeme nastavi trebat će pomoć Mađarske
U brodu je jako toplo jer se griju na loživo ulje. Imaju vode i hrane, ali i ležaj na kojemu malo uspiju odmoriti nakon puno sjedenja za kormilom. Ali nema puno odmora. Lomljenjem leda na Dravi sprječava se zaleđivanje Dunava koje je već počelo uz rubove obala. Već se par puta dogodilo da zapnu u posve zaleđenoj vodi i napreduju tek metar po metar. U sat vremena mogu razbiti svega pola kilometra leda. Ako se ovakvo nevrijeme nastavi i narednih dana, trebat će pomoć Mađarske.
Srbija i Mađarska dijele isti strah od zaleđivanja Dunava pa su sazvali izvanredni sastanak u Srbiji za srijedu kako bi se tri zemlje dogovorile oko održavanja plovnih kanala i razbijanja leda. Moraju si međusobno pomoći jer bi se rubna područja uz rijeke u sve tri zemlje ubrzo mogle naći pod vodom.