Umjesto jeftinijih Mitsubishi Pajera izabrali su skuplje Toyote Land Cruisere. MUP je poslušao savjete anonimnog blogera, a to će nas koštati 31,2 milijuna kuna...
Kukuriku afera 'Terenci': MUP poslušao savjete od 'Batmana'
Struka je zgrožena uvjetima zbog kojih je Ministarstvo unutarnjih poslova propisalo nabavu 132 terenca. Što je na kraju dovelo do toga da su izabrali 31 milijun kuna skuplju ponudu. Prošli tjedan MUP-u je odobreno 300 milijuna neplaniranih kuna kako bi pokrili plaće, ali unatoč proklamiranoj štednji, u nabavi terenaca nisu štedjeli.
Zbog sumnje na namještanje nabave podnesena je i prijava Državnom odvjetništvu i USKOKU-u.
Kako smo otkrili, iako su na stolu imali ponudu leasinga za izdržljive terence Mitsubishi Pajero vrijedne 41,6 milijuna kuna, njihova ponuda je na kraju odbačena. Izabrane su Toyote Land Cruiser za 72,9 milijuna kuna.
A sve zbog 'krute šasije'
Ured za središnju nabavu pravdao se specifikacijama koje je propisao MUP, a na osnovu njih je i Državna komisija naložila poništenje jeftinije ponude.
MUP je tražio da vozila imaju krutu šasiju. Kako pišu, posrijedi je “konstrukcija šasije koja se doima doslovno poput okvira na koji se izravno ili neizravno pričvršćuju svi ostali dijelovi”.
Jeftinijem Pajeru je šasija zavarena
Pajero unatoč nižoj cijeni nije izabran jer je šasija s karoserijom zavarena!
Svi testovi pokazuju da je Pajero terenac jednake klase kao i Land Cruiser.
MUP poslušao anonimnog blogera Batmana
Ovu definiciju koju je preuzeo MUP laganom se pretragom može naći na blogu 'Saobraćajac' pisanom prije četiri godine. Na njemu autor koji se potpisuje kao Batman u riječ istom rečenicom laički obrazlaže što je šasija. Isto se spominje i u knjižici Motorist, izdanoj tri godine poslije, ali samo kao obrazloženje što je šasija.
Vještaci: Nema veze je li šasija zavarena ili spojena vijcima
Fakultet strojarstva i brodogradnje i dva vještaka dali su mišljenje da za performanse vozila nema nikakve veze je li šasija varena ili spojena. Ali njihovo mišljenje nije poštovano i to će u konačnici platiti porezni obveznici 31 milijun kuna više.
MUP se pravda da su vozila s “krutom šasijom” robusnija i potrebna za teške uvjete.
Stručnjak: Oba vozila su za najekstremnije uvjete na planetu
- U MUP-u ili petljaju ili su potpune neznalice - kaže Mato Pavličević, poznati automobilski novinar. On je uređivao i magazin specijaliziran za terence.
- Oba vozila su predviđena za korištenje u najekstremnijim uvjetima na planetu i sinonim su za dobre terence. Kakve veze ima je li nešto zavareno ili spojeno vijcima? Radi se o istoj klasi - zaključuje.
Isto tvrdi i prometni stručnjak Željko Marušić.
LMG Autokuća prijavila slučaj USKOK-u
Petra Vuksanović, odvjetnica tvrtke LMG Autokuće, koja je distributer Pajera, potvrdila je da su zbog sumnje za namještanje natječaja sve prijavili Državnom odvjetništvu i USKOK-u.
Policajac: Očajnički nam trebaju terenci, bilo kakvi
- Nama očajnički trebaju terenci jer nemamo u čemu ići na teren. Zadovoljili bismo se i dvostruko jeftinijim od ovih što su naručili jer je bitno da može stati oprema i da ima pogon na četiri kotača - kaže nam policajac u nevjerici.
Podsjetimo, ova najveća afera Kukuriku koalicije i ministra unutarnjih poslova Ranka Ostojića počela je proljetos, kad je Ured za središnju nabavu raspisao natječaj za nabavu 1742 vozila na leasing. Među njima je i skupina posvećena nabavi 132 terenska vozila za MUP. Za 117 vozila traženo je da imaju krutu šasiju (podvozje). Ured za središnju nabavu izabrao je najjeftiniju ponudu. Predao ju je Mercedes Benz leasing, koji je 132 vozila ponudio na leasing po ukupnoj cijeni s PDV-om od 41,64 milijuna kuna. Za ključnih 117 terenskih vozila ponudili su Mitsubishi Pajero.
Nakon njihova odabira žali se zajednica pet leasing kuća: Unicredit, Hypo, Impuls, Erste i OTP. Oni su ponudili vozila Toyota Land Cruiser po cijeni od 72,96 milijuna kuna. I kažu da su bili skuplji upravo jer su nudili vozilo s krutim podvozjem. U biti je osnovna razlika u podvozju između Mitsubishija i Toyote u ovom slučaju u tome je li karoserija spojena vijcima ili je zavarena za podnicu.
Izabrana skuplja ponuda u jako čudnoj priči
Stručnjaci takvo specificiranje u natječaju smatraju potpuno besmislenim. Nakon žalbi natječaj se ovog mjeseca poništava i izabire se skuplja ponuda u veoma čudnoj priči.
Pojam kruta šasija nema nikakvu osnovu. Preferiranje jednog konstrukcijskog rješenja u odnosu na drugo nema tehničku opravdanost, navodi se među ostalom u mišljenju FSB-a koji je jedini u Hrvatskoj mjerodavan za konstrukcije
- Dostavili smo stručnu analizu Fakulteta strojarstva i brodogradnje (FSB) i dva vještaka prema kojoj Mitsubishi Pajero udovoljava svim kriterijima. Nije prihvaćena i izabrana je skuplja ponuda - kaže Branko Kondić, stručni konzultant LMG Autokuće, koja je za Mercedes leasing nabavila automobile. Kako je izabrana ponuda 75 posto skuplja, odlučili su sve prijaviti USKOK-u.
24sata posjeduju mišljenje Zavoda za motore i transportna sredstva FSB-a kao i još dva mišljenja vještaka.
Svi oni zaključuju isto, tehnička rješenja poput propisane krute šasije nema u ovom slučaju nikakvu opravdanost. I da se u slučaju Pajera radi o vozilu koje udovoljava svim zahtjevima terenca.
- Pojam kruta šasija nema nikakvu osnovu. Preferiranje jednog konstrukcijskog rješenja u odnosu na drugo nema tehničku opravdanost - navodi se među ostalom u mišljenju FSB-a koji je jedini u Hrvatskoj mjerodavan za konstrukcije.
No, nakon žalbe, Državna komisija kojoj je upućena, traži i mišljenje Prometnog fakulteta i Centra za vještačenje vozila.
Centar za vještačenja odbija dati mišljenje jer nema dovoljno dokumenata. Iz Zavoda za tehničko prometna vještačenja Fakulteta prometnih znanosti također tvrde da ne mogu dati mišljenje. Ali ipak kažu da su sami istraživali i zaključuju: 'strogo tehnički gledano, mišljenja smo da Mitsubishi Pajero ne udovoljava traženim zahtjevima'.
Dakle, radi se o tome ne kakve su konačne kvalitete vozila i može li se s njim obaviti isti posao, nego samo o tome je li udovoljena tehnička specifikacija. Osim toga, FPZ nije ovlašten za analizu konstrukcija, nego Fakultet strojarstva i brodogradnje.
Unatoč tome, Državna komisija nalaže da bi bilo dobro poništiti izbor jeftinijih vozila.
Iz Ureda za središnju nabavu peru ruke od ovog slučaja. Kažu da su oni samo provodili natječaj i poštovali tehničke specifikacije MUP-a. Izabrali su jeftiniju ponudu, ali nakon što im je Državna komisija rekla da ne udovoljava specifikacijama, izabrali su skuplju.
MUP: Trebaju nam terenci za teško pristupačne terene
MUP nam je odgovorio da su zahtjevi za krutom šasijom postavljeni u ovom slučaju jer se radi o terencima koji su potrebni za teško pristupačne terene po svim meteorološkim uvjetima.
- Koriste se za vuču prikolica i moraju imati mogućnost samoizvlačenja. Upravo iz tih razloga koriste se vozila koja, osim vozno manevarskih svojstava i dodatne opreme, posjeduju kruto podvozje - kažu u MUP-u.
Dodaju da zato koriste Land Rover Defender I Discovery, Toyotu Land Cruiser i Mercedes G Model. Za razliku od takvih operativnih terenaca, kažu, koriste i interventne terence za zadaće gdje je potrebna brzina, ali uglavnom postoji prometna infrastruktura. Oni zahtijevaju manju robusnost i u tu kategoriju spada Mitsubishi Pajero koje koriste jer su ih dobili iz donacija.
Karakteristike Pajera pobijaju tvrdnje MUP-a
Osim što su Fakultet strojarstva i vještaci pobili ove tvrdnje iz MUP-a kroz svoju analizu, zanimljivo je da i Mitsubishi može vući teret između 3300 i 3500 kilograma, a Toyota tri tisuće kilograma. Oba imaju sustav za samovuču.
Za 132 Land Cruisera mogli imati 232 Pajera
Pajero koriste i policije Njemačke, Velike Britanije, Češke, Slovačke, Nizozemske, Italije i mnogih drugih. Naša je odlučila radije imati 132 Toyotina Land Cruisera po cijeni za koju je mogla kupiti 232 Mitsubishi Pajera.