Globalni lanci opskrbe mogli bi biti ozbiljno ugroženi jer zbog nesigurnosti u Crvenom moru brodovi plove preko Afrike i Rta dobre nade što značajno podiže cijenu transporta. Sueski kanal bilježi velik pad prihoda
Karta sukoba: Zašto je Jemen na ključnoj globalnoj poziciji
Američke i britanske snage su sinoć pokrenule napade na pobunjenike u Jemenu. Huti su od početka sukoba Izraela i Hamasa za 500 posto intenzivirali svoje napade u Crvenom moru na komercijalne brodove. Zbog toga su brojne tvrtke odlučile ići dužim putem preko Afrike što značajno povećava troškove prijevoza.
POGLEDAJTE VIDEO:
Pokretanje videa...
Globalni lanci opskrbe mogli bi se zbog svega suočiti s ozbiljnim problemima jer su Huti izraziti protivnici Izraela i obećali su kako će gađati sve brodove koji putuju u Izrael. Premda, nije najjasnije jesu li svi brodovi koje su gađali zaista išli u Izrael.
Huti su skupina pobunjenika, podupire ih Iran, a kontroliraju velik dio Jemena. Huti se, zajedno s Hamasom i Hezbolahom, deklariraju kao dio osovine otpora koju Iran vodi protiv Izraela, SAD-a i šireg Zapada.
Napadi su doveli do toga da SAD pokrene međunarodnu pomorsku operaciju za zaštitu brodova na ruti Crvenog mora. Njemu se priključio niz zemalja uključujući UK, Kanadu, Francusku, Bahrein, Norvešku i Španjolsku.
Ipak, neki i dalje odbijaju ploviti preko Crvenog mora pa kroz Sueski kanal zbog straha od Huta.
Prihod Sueskog kanala pao 40 posto
Dolarski prihod Sueskog kanala pao je od početka godine za 40 posto u odnosu na isto razdoblje 2023., rekao je šef uprave Osama Rabie, budući da ga brodari zaobilaze kako bi izbjegli napade jemenskih Huta.
Od 1. do 11. siječnja brodski promet smanjio se za 30 posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje, rekao je egipatski dužnosnik u kasnonoćnom talk showu.
Od početka godine kanalom su prošla 544 broda, u odnosu na 777 u istom razdoblju 2023., naveo je Rabie.
Rutu oko Rta dobre nade izabrali su po njegovim riječima samo oni brodovi koji su morali odmah nastaviti putovanje dok ostali čekaju da se situacija stabilizira.
Zabrinutost za sigurnost brodara ne može se otkloniti popustima ni drugim poticajnim mjerama koje Sueski kanal nudi, naglasio je.
"Veliki dio robe vratit će se (Sueskom kanalu) kada tome dođe kraj", zaključio je, govoreći o napadima Huta.
Sueski kanal ključni je izvor deviznih prihoda za Egipat i vlasti su ga proteklih godina nastojale povećati, proširivši ga u 2015. Radovi na proširenju još nisu završeni.
<<< Sve o situaciji u Crvenom moru možete pratiti OVDJE. >>>