Ocjenjuju da je tekst Nacrta "sastavljen neobjektivno, moguće i tendenciozno te dovodi u pitanje cijeli sustav izdavanja svjedodžbi i odobrenja HRB-a i time ugrožava sve hrvatske brodare, poručuju
Jadrolinija: 'Nacrt izvješća o nesreći broda Lastovo ugrožava brodare i sustav HRB-a...'
Iz Jadrolinije su u petak priopćili da su stručne službe te tvrtke analizirale Nacrt završnog izvješća o istrazi u predmetu pomorske nesreće broda Lastovo i ocijenile kako je taj tekst neobjektivan, te da ugrožava sve hrvatske brodare i sustav Hrvatskog registra brodova (HRB).
„U svjetlu koncesijskih natječaja za linijski pomorski promet, koji su u tijeku i slijede, plasiranje neprovjerenih dokumenata može se gledati i kao ozbiljan pokušaj destabilizacije Jadrolinije u korist konkurencije, ali i dovođenje u pitanje cijelog sustava nadzora u tom sektoru,“ tvrdi Jadrolinija.
Jadrolinijin sustav upravljanja sigurnošću učinkovito funkcionira
Jadrolinijin sustav upravljanja sigurnošću učinkovito funkcionira, što potvrđuju podaci da je dosad u 2024. godini Jadrolinija prevezla rekordnih deset milijuna putnika i tri milijuna vozila, što je 1,5 posto putnika i četiri posto vozila nego u istom razdoblju lani.
U 2024. godini realizirano je 98 posto putovanja, a od dva posto neizvršenih 0,12 posto ih je radi tehničkog problema broda te 1,8 posto radi nepovoljnih vremenskih uvjeta.
Ocjenjuju da je tekst Nacrta "sastavljen neobjektivno, moguće i tendenciozno te dovodi u pitanje cijeli sustav izdavanja svjedodžbi i odobrenja HRB-a i time ugrožava sve hrvatske brodare.“
To dovodi u sumnju vjerodostojnost potvrda što ih je HRB izdao bilo kojem hrvatskom brodaru, a takve tvrdnje, iznesene kao formalno mišljenje javnopravnog tijela, mogu izazvati dalekosežne posljedice na Jadroliniju i druge hrvatske brodare.
„Zbog napada na kvalitetu i ispravnost rada HRB-a i njegovih potvrda o sukladnosti u režimu ISM Pravilnika, proizlazi da bi Jadrolinija u potpunosti trebala obustaviti svoju osnovnu djelatnost, jer važeća Potvrda o sukladnosti Jadrolinije kao kompanije nema vrijednost,“ a takav ishod paralizirao bi sustav povezivanja hrvatskih otoka s kopnom.
„Pokaže li se da su hrvatska javnopravna tijela ozbiljno dovela u pitanje vjerodostojnost dokumentacije koju izdaje HRB kao 'priznata organizacija', to će na međunarodnom brodarskom tržištu ugroziti i otežati poslovanje svih hrvatskih brodara kojima je ISM dokumentaciju izdao HRB, izlažući ih češćim inspekcijskim pregledima u stranim lukama jer će hrvatska zastava postati 'sumnjivom' u smislu poštivanja sigurnosnih standarda“.
Zbog toga bi hrvatski brodari mogli svoje brodove masovno ispisivati iz hrvatskog upisnika i upisivati u upisnike drugih zemalja, što bi umanjilo flotu hrvatskih brodova i poništilo napore koje Hrvatska ulaže na povećanju ugleda Hrvatskog upisnika pomorskih objekata na međunarodnom tržištu.
Utvrđivanje elemenata prekršaja ne znači automatski i krivnju za tragediju
Iz Jadrolinije navode kako utvrđivanje elemenata prekršaja, koji se navode u tekstu, ne znači automatski i krivnju za tragediju. Nacrt se poziva na Pomorski zakonik, po kojem Ministarstvo provodi upravnu istragu u cilju otkrivanja i kažnjavanja počinitelja pomorskih prekršaja, ali ne i utvrđivanja uzroka pomorske nesreće, što je predmet sigurnosne istrage.
„Međutim, dio medija je pogrešno požurio elemente prekršaja izjednačiti s krivnjom za tragediju, što je pravno neosnovano,“ dodaju.
Ističu i da se ne predlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv Jadrolinije kao pravne osobe, iako je prekršajna odgovornost ponajprije usmjerena na pravnu osobu, pa se nameće zaključak da je riječ o namjeri pokušaja osuđivanja fizičke osobe - predsjednika uprave.
Tvrde da su pri izradi Nacrta autori koristili dvostruke kriterije jer, iako u pomorstvu postoji niz odgovornih osoba i službi za provedbu sustava upravljanja sigurnošću, autori ignoriraju vlastite zaključke i iskaze svjedoka te ne pronalaze elemente prekršajne odgovornosti drugih osoba.
„Istovremeno, iako nema obrazloženja u čemu se sastoji baš njegova prekršajna odgovornost, ističu elemente prekršajne odgovornosti predsjednika uprave“.
Navode i da familijarizacija, postupak upoznavanja članova posade sa sustavima na brodu, uključuje postupak podizanja, spuštanja i osiguranja pramca vizirnog trupa i brodskih rampi. Odredbe o trajanju familijarizacije predviđaju najdulje trajanje familijarizacije pa kod pojedinih članova posade može trajati kraće.
Sva posada na brodovima Jadrolinije odslušala je tečaj i položila ispit D21 – 26 „Mjere sigurnosti na putničkom brodu“, koji sadrži i dio o sigurnosti tereta i putnika, posebice spuštanje i podizanje rampi na siguran način.
Nalazi pregleda u rujnu i kolovozu se drastično razlikuju
Podsjećaju da je nad Jadrolinijom i brodom „Lastovo“ obavljen dodatni pregled u rujnu 2024., kada nisu utvrđene ozbiljnije nesukladnosti. „Začuđujuće je kako se nalaz dodatnih pregleda HRB-a obavljenih u rujnu drastično razlikuje od nalaza upravne istrage, koji je obavljen u kolovozu,“ ističu i dodaju da su u oba sudjelovali predstavnici Ministarstva.
Jadrolinija još upozorava kako Pravilnik o upravnoj istrazi ne predviđa predaju izvješća u formi nacrta, nego isključivo izdavanje završnog izvještaja, kao i da se u Nacrtu se ne daje obrazloženje zašto je u upravnoj istrazi, kao voditelj sudjelovao djelatnik Ministarstva, a ne djelatnik Lučke uprave, iako je to protivno Pravilniku o upravnoj istrazi.
Tročlani tim Ministarstva mora proveo je upravnu istragu i izradio Nacrt završnog izvješća o provedenoj upravnoj istrazi pomorske nesreće broda Lastovo, u kojem se razmatra odgovornost i moguće prekršajne prijave protiv predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte. Iz Ministarstva mora nisu potvrdili autentičnost tog dokumenta.