Obavijesti

News

Komentari 21

Istraživanje: 78% građana želi uvesti seksualno obrazovanje kao obavezni predmet u škole

Istraživanje: 78% građana želi uvesti seksualno obrazovanje kao obavezni predmet u škole

Čak 78 posto ispitanih seksualno bi obrazovanje u školama učinilo obveznim, među kojima naveću stopu podrške iskazuju ispitanice i ispitanici u dobnoj skupini od 30 do 45 godina...

Devet od deset ispitanih građana u Hrvatskoj smatra da je država dužna osigurati djeci i mladima pristup informacijama, obrazovanju i uslugama vezanim uz zaštitu njihovog reproduktivnog i seksualnog zdravlja, pokazalo je istraživanje javnog mnijenja koje je u ožujku ove godine agencija IPSOS provela za Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje (CESI), piše Index.

Istraživanje prenosimo u cijelosti:

Terensko istraživanje je provedeno na uzorku od 993 osobe starije od 18 godina, u slučajnom, dvoetapno stratificiranom nacionalno reprezentativnom uzorku, od 1. do 20. ožujka 2021. CESI je poznata feministička organizacija koja se zalaže za unaprjeđenje društvenog položaja žena te za ostvarenje spolne i rodne ravnopravnosti, kao i za puno provođenje svih zakona i međunarodnih instrumenata za zaštitu ljudskih prava.

Prema rezultatima istraživanja, više od tri četvrtine (ispitanih) građanki i građana Republike Hrvatske smatra da u škole treba trebamo uvesti sveobuhvatno seksualno obrazovanje, dok bi 78 posto ispitanih to obrazovanje u školama učinilo obveznim. CESI provodi i vizualnu kampanju s provokativnim plakatima, koji se mogu vidjeti čak i na Kaptolu.

Na njima su poruke poput "Seksualnom nasilju nije u interesu da djeca uče o seksualnosti" ili "Homofobija mrzi samu pomisao seksualnog obrazovanja u školama", uz pitanje #zaštošutimo.

- Edukacija koja zagovara pozitivan pristup seksualnosti, poštuje ljudska prava i rodnu ravnopravnost, pridonosi tolerantnoj i otvorenoj društvenoj klimi te međusobnom razumijevanju i poštivanju učinkovitija je u poticanju odgovornog seksualnog ponašanja i odgađanju stupanja u seksualne odnose. Kako pokazuju evaluacijske studije programa koje se provode u zemljama koje u sustavu školstva imaju uvedeno sveobuhvatno seksualno obrazovanje, ono doprinosi i smanjenju broja neplaniranih trudnoća i sprječavanju širenja spolno prenosivih bolesti, a ključno je i u prevenciji nasilja u vezama i seksualnog nasilja uopće - istaknula je povodom predstavljanja rezultata Nataša Bijelić iz CESI-ja.

Nataša Bijelić: Građani ne smatraju da je seksualna edukacija ideološko pitanje

U CESI-ju su iznimno pozitivno ocijenili nalaz istraživanja prema kojem najveću podršku uvođenju sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja iskazuju ispitanice i ispitanici u dobnoj skupini od 30 do 45 godina, u kojoj je najviše ispitanika koji imaju djecu ili planiraju imati djecu. Oni pokazuju i najvišu stopu podrške uvođenju seksualnog obrazovanja kao obveznog predmeta u osnovnim i srednjim školama.

U hrvatskoj javnosti se smatra da su Hrvati postali konzervativniji u odnosu na prije 10 ili 20 godina, no istraživanje CESI-ja nudi rezultate koji kao da kontriraju tom narativu. "Kako tumačite tako veliku podršku uvođenju seksualnog odgoja u škole", pitali smo Bijelić.

- Velika podrška uvođenju seksualnog obrazovanja u škole govori u prilog tome da građani i građanke zapravo ne smatraju da je pitanje seksualnog obrazovanja ideološko pitanje, odnosno sukob liberalnih i konzervativnih vrijednosti ili pristupa, kako nam to već godinama nameće 'glasna manjina' okupljena oko klerikalno-konzervativnih udruga i Katoličke crkve. Rezultati govore u prilog tome da javnost prepoznaje da se tu radi o edukaciji koja se zalaže za to da mladi usvoje znanstveno utemeljene i provjerene informacije, znanja i vještine koje im mogu pomoći da kvalitetnije žive svoje živote, da zaštite sebe i druge i da ostvare kvalitetne veze i odnose - kaže ona. 

Mladi do 30 godina snažno podržavaju uvođenje seksualnog obrazovanja u škole

Druga skupina s najvišom podrškom uvođenju sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja, kao i drugom najvišom podrškom stavu da bi seksualno obrazovanje trebalo biti obvezni predmet u osnovnim i srednjim školama, mladi su do 30 godina, što pokazuje kako su i sami iznimno svjesni potrebe za seksualnim obrazovanjem koje nisu imali priliku dobiti.

- Mladi moraju imati pristup znanju i vještinama, moraju imati priliku kritički promišljati i oblikovati stavove i vrijednosti koje će im omogućiti da sačuvaju vlastito zdravlje i dobrobit te da razumiju vlastita prava i grade ravnopravne odnose u kojima vladaju međusobno razumijevanje i poštivanje, a upravo je to cilj sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja. Ono mora biti dostupno svima u sklopu postizanja jednakih obrazovnih mogućnosti - naglašavaju u CESI-ju.

Mladi kojima je pružena zadovoljavajuća informacija o seksualnim pitanjima naginju seksualno odgovornijem ponašanju, pokazuju statistike, što dokazuje da učenje o seksualnosti nije poticanje na stupanje u seksualne odnose, već upravo suprotno. 

Zašto je seksualni odgoj dobar za djecu?

Koji su, dakle, argumenti za uvođenje seksualnog odgoja u škole?

- Jedan od glavnih razloga je taj da sveobuhvatno seksualno obrazovanje, osim zaštite seksualnog zdravlja i promicanja odgovornog ponašanja, promovira rodnu ravnopravnost, izgradnju veza temeljenih na međusobnom poštovanju te ima značajnu ulogu u suzbijanju rodno-uvjetovanog nasilja i diskriminacije na temelju rodnog identiteta i seksualne orijentacije. Edukacija o seksualnosti u školama danas je neophodna jer djeca i mladi u većini slučajeva dobivaju informacije iz često nepouzdanih izvora (vršnjaci, internet, društveni mediji) koji mogu prenijeti iskrivljenu sliku seksualnosti, a to doprinosi ranjivosti i izloženosti mladih iskorištavanju i ostalim štetnim posljedicama. Seksualno obrazovanje ima pozitivan utjecaj na zdravlje i dobrobit mladih jer promovira strukturirano učenje o seksu i vezama u pozitivnom i afirmativnom obliku usmjerenom na najbolji interes mlade osobe - navodi Bijelić.

Odmah dodaje da su međunarodna istraživanja pokazala da seksualna edukacija doprinosi odgovornom ponašanju u seksualnosti i očuvanju reproduktivnog zdravlja. 

- I pritom NE potiče mlade na stupanje u seksualne odnose, NE povećava učestalost seksualnih odnosa i NE povećava broj seksualnih partnera/ica kod mladih pa je u interesu države da osigura svim mladima ovaj tip obrazovanja - ističe.

Alternativa seksualnom obrazovanju je da mladi o seksu uče na društvenim mrežama

Kako bi seksualno obrazovanje postiglo rezultate poput gore navedenog očuvanja zdravlja i dobrobiti, prevencije nasilja u vezama i seksualnog nasilja, ono mora biti utemeljeno na znanstvenim informacijama i činjenicama. 

- Roditelji su odgojitelji, a škola ima funkciju obrazovanja i dužna je djecu i mlade obrazovati u svim područjima znanosti i života, pa tako i iz područja ljudske seksualnosti. Ta obveza ne može u potpunosti biti prebačena na roditelje. Alternativa sveobuhvatnom seksualnom obrazovanju je da djeca i mladi do prvih saznanja o seksualnosti dolaze na ulici, na internetu, društvenim mrežama ili iz drugih, potpuno neznanstvenih, izvora ili nestručnih autoriteta - ocijenila je Nataša Bijelić i upozorila kako izostanak seksualnog obrazovanja može dovesti do pogrešnih odluka, neprimjerenih ponašanja ili seksualnog nasilja. 

Treba li Tomašević uvesti seksualni odgoj u Zagreb?

Čak 72 posto anketiranih smatra da djeca i mladi u školi ne dobivaju dovoljno informacija o seksualnosti, zaštiti reproduktivnog zdravlja te prepoznavanju i zaštiti od različitih oblika nasilja, a upravo je seksualno obrazovanje u školi jedan od najučinkovitijih alata u prevenciji seksualnog uznemiravanja i nasilja. 

Novi gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević najavio je uvođenje građanskog odgoja u zagrebačke škole. "Treba li uvesti i seksualni odgoj", pitali smo CESI.

- Sveobuhvatno seksualno obrazovanje treba uvesti u škole i ono treba biti dio školskog kurikuluma od osnovne do srednje škole jer ono što trenutno postoji u školama je Kurikulum međupredmetne teme Zdravlje, uveden za vrijeme ministrice Divjak, koji na krajnje neadekvatan, konzervativan i zastarjeli način obrađuje temu seksualnosti i reproduktivnog zdravlja i koji se, još k tome, na temelju informacija kojima raspolažemo, ne provodi u školama - odgovorili su.

Djeca i mladi imaju pravo na obrazovanje i informiranje o svim važnim pitanjima za njihov život i zdravlje primjereno njihovoj dobi. Imaju pravo na sveobuhvatno, točno, znanstveno utemeljeno i rodno osjetljivo obrazovanje o seksualnosti, temeljeno na postojećim međunarodnim standardima, poručuju zaključno iz CESI-ja.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 21
Epidemiolog Kaić o virusu koji se širi u Kini: 'Kola među nama, nije nov, nema mjesta panici'
HMPV NIJE NOVA KORONA

Epidemiolog Kaić o virusu koji se širi u Kini: 'Kola među nama, nije nov, nema mjesta panici'

Kina bilježi porast oboljelih zbog HMPV virusa. Epidemiolozi kažu da on nije nov, dugo je među nama pa onda postoji iimunitet, koji na koronu nismo uopće imali. Cjepiva nema pa je rizik za malu djecu i starije veći
Stranačke upute: Svaki HDZ-ovac treba dovesti još 3 glasača koji će zaokružiti Primorca
Stranačka operacija za drugi krug

Stranačke upute: Svaki HDZ-ovac treba dovesti još 3 glasača koji će zaokružiti Primorca

Svaki je član HDZ-a dobio WhatsApp poruku s detaljnim uputama kako privući što više glasača da iziđu na izbore te prezentaciju usporedbe Primorca i Milanovića u kojoj se vrednuje domoljublje, aktivnost u sportu...
Do kraja života nije znao crtati, poginuo je u svom Mercedesu, a bio je arhitekt ispred vremena
ZAGREBAČKI VIZIONAR

Do kraja života nije znao crtati, poginuo je u svom Mercedesu, a bio je arhitekt ispred vremena

Spisateljica i arhitektica Ena Katarina Haler za Express je pisala feljton povodom 130. godišnjice rođenja arhitekta Drage Iblera, Zagrepčanina koji će uz taj grad ostati vezan tijekom cijelog profesionalnog života