Ina kao najveća domaća naftna kompanija počela je naftu koja se inače prerađivala u rafineriji Sisak izvoziti u Mađarsku još u studenom prošle godine...
Ina je jeftino crpi: Mađarima su 'dali' čak 247.000 tona nafte
24sata su tad, uz službenu potvrdu iz Ine, objavila da je nafta s hrvatskih polja prvi put krenula prema Mađarskoj. I to naftovodom Janafa, tvrtke u većinskom vlasništvu Republike Hrvatske. Temelj za taj posao i potrebne preinake kako bi nafta mogla ići prema rafineriji nafte Danube bio je memorandum od ljeta 2018. godine koji su potpisali Janaf i Ina, a supotpisao ministar energetike Tomislav Ćorić (HDZ).
POGLEDAJTE VIDEO VIJESTI:
Pokretanje videa...
Tjednik Nacional jučer je objavio taj memorandum uz podatak da je ove godine u Mađarsku otišlo oko 247.000 tona nafte iz Hrvatske. I sad se cijela politika čudi zbog nečeg što joj se pred nosom događa pola godine.
Nafta s hrvatskih polja prerađivala se gotovo isključivo u rafineriji Sisak, ali je ona dogovorom Vlade i mađarskog predstavnika MOL-a zatvorena. Točnije, bit će prenamijenjena.
Kako nam je objasnio ranije stručnjak Davor Štern, Ina ima stare, jeftine koncesije, a dobiva kvalitetnu naftu koja je podobna za benzin i može se miješati s teškom, lošijom naftom. Sad najveći dio te nafte ide na preradu u Mađarsku, Sisak je zatvoren, a riječka rafinerija još čeka punu obnovu, koja bi trebala završiti 2023. godine. Cijena koncesija je ostala jednaka kao kad su Ini kao državno važnom poduzeću dali polja kako bi prerađivala naftu u Sisku. Objava vijesti dovela je do salvi kritika.
- To je izdaja nacionalnih interesa. To je napuštanje radnika koji rade u rafineriji, a država još ima pola vlasništva nad Inom - rekao je lider Restart koalicije Davor Bernardić.
Slično su poručili i Miroslav Škoro te Nikola Grmoja.
A ministar energetike Tomislav Ćorić pravdao se time da sporazum nije tajan i da je omogućio veću profitabilnost i za Janaf i za Inu, a da njime nije dogovoren prijevoz samo nafte iz Siska u Mađarsku.
- Cijena sirove nafte stubokom pada, a vi me pitate jesmo li mi izdali nacionalni interes time što se ta nafta i dalje prebacuje u Mađarsku. Ona se ne šalje nego prodaje. Nafta se s područja Siska šalje manjim dijelom prema rafineriji nafte Rijeka, a većim dijelom Mađarskoj. Dugoročno je tako isplativije - poručio je Ćorić.
Ali ministar je zatim napravio veliki gaf rekavši da Ina kotira na burzi u Londonu iako tamo nije već šest godina. Ina je, pak, objavila memorandum iz kojeg se vidi da je dogovorena puno šira suradnja s Janafom.
- A to će imati pozitivan utjecaj i na državni proračun - kažu. I poručili su da u Rijeci obrađuju 20 posto više, čime pokrivaju hrvatsko tržište, a izvoze dio nafte. Napominju i da u Hrvatskoj prerade četiri milijuna tona godišnje, a potražnja hrvatskog tržišta je 2,7 milijuna tona godišnje. Ističu i da država i Janaf dobivaju dodatni prihod nakon memoranduma.