Ne dođe li do monetizacije Hajdaš Dončić alternativom smatra refinanciranje dugova, a tu je i nužnost privatizacije HAC ONC-a i dizanje cijena goriva za 40 lipa
Alternativa je refinanciranje dugova i dizanje cijena goriva
Monetizacija autocesta bila je tema na saborskom Odboru za pomorstvo, promet i infrastrukturu. Ne dođe li do tog procesa resorni ministar kazao je kako je alternativa refinanciranje dugova što košta, a tu je onda i nužnost privatizacije HAC ONC-a, uz poruku da će Vlada morati dići i cijenu goriva za 40 lipa. Ministar je članove Odbora izvijestio da je za autoceste utrošeno približno 60 milijardi kuna, od toga 45 milijardi je financirano isključivo dugom, dok je svega 14 milijardi financirano prihodom od trošarina i cestarina.
'Monetizacija je nužna'
- Većina investicija u autoceste financirana je dugom. Dakle 93 posto ukupnih investicija - izvijestio je Dončić braneći na taj način plan Vlade da se one daju u koncesiju na 40 godina.
Kazao je da HAC i ARZ nemaju dovoljno novca za vraćanje kredita te će se za njihovo pokrivanje morati zadužiti jer im nedostaje 25,5 milijardi kuna godišnje da servisiraju svoje obveze napominjući da su krediti za refinanciranje nepovoljni. Smatra da je iz navedenih razloga monetizacija nužna. Glavni uvjet za monetizaciju autocesta će biti cijena, a najmanje se očekuje da će Hrvatska na ime koncesija inkasirati bar 23 milijarde kuna, a s tim novcem pokrila bi se većina duga autocesti, smanjio neto inozemni dug te bi se javni dug po prvi puta u povijesti smanjio za sedam posto.
'Bez nečeg ćemo morati ostati'
Branka Bačića (HDZ) zanimalo je koja je alternativa u slučaju da se građani na referendumu izjasne protiv monetizacije.
- Mi imamo alternativu. Ona košta 40 milijardi kuna više pod pretpostavkom dobivanja pozitivnog mišljenja Europske komisije. Ako su građani spremni da skrešemo još neke investicije u HŽ Infrastrukturi i Hrvatske ceste i platimo 40 milijardi kuna više. Sve OK. To vam je alternativa. Nema čarobnog štapića više u Hrvatskoj. Naše stope rasta u sljedećih pet do šest godina ne mogu biti veće od 1,5 do 2 posto. To više ne postoji što je bilo prije. Hrvatska se ne može zaduživati, ponavljam. Problem je pokrenuti javne investicije jer se ne možemo zadužiti jer nas ima 4,5 milijuna i ja ću to stalno ponavljati jer je to jedina ekonomska istina. I naravno da je to problem. Bez nečeg ćemo morati ostati. Ili bez razine standarda u školstvu ili zdravstvu. Ovo je isključivo ekonomska priča. Ne možemo imati sve i ne možemo financirati sve. Što prije to shvatimo to će biti bolje. Alternativa je daljnje refinanciranje. Nema uopće problema. To je to, hvala - poručio je Hajdaš Dončić.
Ako želiš nešto dati, moraš nešto i dobiti
Mladena Novaka (Laburisti) zanimalo je što će stajati u ugovoru s koncesionarom u slučaju da padne promet na autocestama, s obzirom da se planira dijeliti dobit od povećanja prometa.
- U slučaju da dolazi do porasta prometa taj se dio dijeli, a u slučaju ako dolazi do pada prometa to se ne dijeli nego postoji instrument koji se zove subordinirani zajam. Nema nikakve ilegalne subvencije - kazao je.
Na potpitanje znači li to da će država morati isplaćivati iznose u slučaju pada prometa, ministar je ustvrdio:
- Ne. Subordinirani zajam nije isplata. To je financijski instrument koji pokriva razinu prometa dok ne dođe do pozitive i onda se vraća. Hoće li to biti u ugovoru ovisi o nama da li želimo u budućnosti imati podjelu rizika od porasta prometa. To je stvar pregovora. Ukoliko želiš nešto dati moraš nešto i dobiti i obrnuto - kazao je.
Ništa ispod 2,5 milijarde nije prihvatljivo
Luku Denonu (SDP) zanimalo je postoji li najniža cijena na koju Vlada misli pristati.
- Početna cijena je 2,5 milijarde eura, bilo što ispod toga nije prihvatljivo - kazao je Hajdaš Dončić.
Kada je riječ o zaposlenima nakon monetizacije, ministar je rekao da će se od koncesionara tražiti da radnici sva prava zadrže najmanje tri godine.