Mnoštvo botova, programa koji automatizirano izvršavaju zadatke s ciljem imitiranja ljudske aktivnosti, daje podršku HDZ-ovom vrijeđanju opozicije i manipulira građanima u superizbornoj godini, pokazala je analiza GONG-a
Gongova analiza: 'Hrpa botova na HDZ-ovim objavama vrijeđa oporbu. Plenković je kao Vučić'
Hrpa lažnih profila na društvenim mrežama s ukradenim profilnim fotografijama daju podšku HDZ-u na njihovoj službenoj Facebook stranici, pokazala je analiza GONG-a. Jerko Jere Kotarac, Tino Topić Top i Tomo Toky Marinković neki su od profila koji lajkaju, komentiraju i dijele objave službene Facebook stranice HDZ-a, a zapravo se radi o stranačkim botovima.
HDZ je nakon subotnjeg prosvjeda na Markovu trgu lijevo-liberalnu oporbu u svojim objavama na službenoj Facebook stranici izvrijeđao kao “natražnu ljevicu”, “razularene bijesne revolucionare” i “rusofile”. Te su objave praćene s velikim brojem lajkova HDZ-ovih pratitelja. Riječ je o profilma koji imaju neuobičajeno mali broj pratitelja i aktivnosti.
Naime, mnoštvo botova, programa koji automatizirano izvršavaju zadatke s ciljem imitiranja ljudske aktivnosti, daje podršku HDZ-ovom vrijeđanju opozicije i manipulira građanima u superizbornoj godini.
- Pregledavajući HDZ-ovu Facebook stranicu, zapazili smo da njihove objave komentira, lajka i dijeli niz profila s neuobičajeno malim broj pratitelja i aktivnosti. Iako se na prvu čine kao privatni profili građana i građanki, svi su ti profili zapravo registrirani kao stranice, i to u nepovezanim kategorijama: komičar, satira, glazba, zdravlje i ljepota i slično. Također, datum izrade stranice se nerijetko ponavlja, pa primjerice postoji nekoliko profila izrađenih na datume 13. lipnja 2023. i 9. veljače 2024. godine.
Sve su to znakovi koji ukazuju na umjetno stjecanje naklonosti i stvaranja dojma popularnosti putem botova. Naime, ako se profil registrira kao page (stranica), to omogućuje jednostavno korištenje chatbota za automatizirano upravljanje komunikacijom te stranice. Botovi mogu izvršavati različite zadatke: objavljivati novi sadržaj, komentirati sadržaj i lajkati postove kako bi iskazali potvrdu ili odobrenje - opisuje Gong.
'HDZ-ovi fanovi su zapravo "random guys" s interneta'
Provlačenjem profilnih fotografija tih stranica kroz Google Image Search opciju Gong je utvrdio da to nisu izvorne fotografije tih stranica, već fotografije raznih profila koji "plutaju" internetom već deset godina na X-u, Pinterestu i raznim forumima.
Recimo, profilna je fotografija stranice Martin Filipović, osnovane 13. lipnja 2023., zapravo popularna šaljiva fotografija muškarca iz 2013. godine koji u kožnoj jakni pozira pred kamerom, dok se u zrcalu iza njega vidi da je to ujedno i jedina odjeća koju nosi. Drugi je primjer profilna fotografija stranice Jerko Jere Kotarac, osnovane 19. listopada 2023., koja je pak preuzeta fotografija repera iz engleskog govornog područja, koji u pet kratkih YouTube videa ranije u istoj godini pokazuje svoje umijeće brzog repanja.
Uostalom, to i sami možete vidjeti kroz priložene dokaze:
Iako na "svojim" profilima nisu aktivni, ovi su botovi često aktivni u komentarima ispod HDZ-ovih Facebook objava, gdje učestalo veličaju odluke Plenkovićeve stranke, dok oporbu kritiziraju i vrijeđaju. Samo neki od primjera vrijeđanja oporbe su "obični divljaci neartikuliranih zvukova umjesto govora", "oporbeni otpad", i "skup ljudi koji žele destrukciju RH, sramotno". Primjere takvih izjava je moguće pronaći u priloženim dokazima:
Gong: 'Ovo je astroturfing i manipulacija javnosti'
- S obzirom na to da se građani i građanke u svom konzumiranju društvenih mreža ne bave ovakvom detekcijom, mogu zadobiti lažan dojam masovnosti podrške nekim idejama i stavovima. Takvi pokušaji manipulacije sviješću putem umjetnih profila se nazivaju astroturfingom, stvaranjem iluzije spontane i prirodne podrške političkoj stranci te time pokušajem privlačenja podrške birača. U Gongu smatramo da je ovo neetična i netransparentna politička kampanja i manipulacija javnosti, jer se umjetno stvara dojam da postoji široka podrška vladajućoj opciji uoči službenog početka izborne kampanje, unatoč brojnim korupcijskim aferama koje prate Vladu Andreja Plenkovića.
Takvim se tehnikama i metodama u svojoj izbornoj kampanji koristio i srbijanski predsjednik Aleksandar Vučić, i to u takvoj mjeri da je u konačnici s X platforme uklonjeno 8000 lažnih profila koji su hvalili lik i djelo srpskog predsjednika.
Sporna je dakako i sama komunikacija HDZ-a kojom se u ovoj analizi nismo posebno bavili. No službena komunikacija vladajuće stranke već je bila predmet Gongove analize zbog njihovog vrijeđalačkog diskursa kakav ne priliči mainstream strankama i potkopava demokratsku političku kulturu.
Krajem 2023. godine Gong je objavio analizu vrijeđalačkog diskursa komunikacije HDZ-a na Facebooku. Službena Facebook stranica HDZ-a već tri godine objavljuje sadržaj obilježen takvim diskursom, u kojem se učestalo omalovažava, ismijava i proziva niz političkih aktera s jezikom primjerenijem grubim anonimnim internetskim komentarima - zaključio je autor GONG-ove analize Matej Mikašinović-Komšo.
Nakon objavljene analize, lažni profili su stavili nova, lažna imena i nove, ukradene fotografije
HDZ je istog dana kada je GONG objavio analizu odlučio prikriti tragove svojih botova, no u tome nisu bili previše uspješni.
GONG je potom objavio nastavak. Naime, radi veće transparentnosti Facebook bilježi promjenu svaki put kada stranica (page) promjeni naziv. Stoga, iako se naziv i profilna fotografija neke stranice mogu promijeniti te iako se aktivnosti stranice mogu prikriti, klikom na kategoriju “informacije”, pa zatim klikom na potkategoriju “Transparentnost stranice” te konačno klikom na “Prikaži više” se dobiva uvid u povijest svih značajnijih promjena informacija stranice.
Jerko Jere Kotarac tako je postao Danijela Vrabelj, Tino Topić Top nastavlja egzistirati kao Suzana Modrić, Tomo Toky Marinković se preobrazio u Darija Marića, Tomislav Tomo Raos se preimenovao u Tomislava Radoša, Ante Matić je postao Mate Anić, dok je stranica Hrvatski Sokol prekrštena u Sinovi ravnice. Te su promjene naziva vidljive u nastavku:
U konačnici, od 30 promatranih profila botova, njih 15 je promijenilo naziv, dok je profilnu fotografiju promijenilo njih 18. Nove profilne fotografije tih profila botova (stranica) pretražili su kroz Google Image Search opciju te su utvrdili da samo dva od 18 botova s promijenjenim profilnim slikama koriste izvorne fotografije. Ostalih je 16 svoje nove profilne fotografije preuzelo s raznih internetskih stranica, od kojih su neke stare godinama.