Kad je Gabrijela Novak stigla u Lučko kao tehničar IRE, kolegama je u početku bilo malo neobično, no ubrzo su je prihvatili kao ravnopravnog kolegu
Gabrijela: Ja sam jedina žena koja leti i popravlja helikoptere
Od djetinjstva sam odlučila da hoću biti u zrakoplovstvu. Dok su drugi lijepili postere pjevača na zid, ja sam imala zrakoplove, kaže nadnarednica Gabrijela Novak, pripadnica Eskadrile višenamjenskih helikoptera 91. zrakoplovne baze u Lučkom u Zagrebu.
POGLEDAJTE VIDEO SPECIJAL:
Pokretanje videa...
POGLEDAJTE VIDEO:
Pokretanje videa...
Ona je jedina i prva žena tehničar letač u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu. Kaže da ju je oduvijek zanimalo zrakoplovstvo.
- Prije nije bilo kao danas da otvoriš YouTube, gledaš dokumentarce o avionima te tražiš po internetu. To me zanimalo pa sam se raspitivala i saznala da postoji zrakoplovna škola u Velikoj Gorici, tj. današnja Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina. San mi je bio upisati tu školu. Kazala sam sebi: ‘Neću niti jednu drugu’, pa je mama čupala kosu. Naravno, kasnije sam upisala školu i roditelji su me podržali - prisjeća se Gabrijela svojih početaka. U ratno zrakoplostvo Gabrijela dolazi 1994.
- Nije bilo natječaja, pa sam kroz razgovore saznala da se traže mehaničari za helikoptere i prijavila se. Na početku sam radila kao tehničar IRE (instrumenti, radio i elektrooprema), a 2011. godine pružila mi se prilika da postanem tehničar letač. Završila sam obuku i tako sam postala tehničar letač.
Kad je stigla u Lučko kao tehničar IRE, kolegama je u početku bilo malo neobično, no ubrzo su je prihvatili kao ravnopravnog kolegu.
Najatraktivniji dio njezina posla je to što sudjeluje u letu helikopterom. Prije samog izvršenja zadaće njezin zadatak je temeljita zemaljska priprema, gdje pregledava helikopter te priprema teret i putnike.
- Naravno, za sve zadatke na zemlji, odnosno za ono što se radi na helikopteru, sudjelujem kao zemaljski tehničar. Prije polijetanja moj zadatak je pokretanje motora, a tijekom leta imam instrumente i sustave koje pratim. Aktivno sudjelujem u letu. Nakon leta i slijetanja piloti odlaze, a moj posao je poslijeletni pregled, punjenje goriva, pokrivanje krakova tijekom zime i ljeti. I tako opet do novog leta - kaže Gabrijela. Jedan od njezinih zadataka u letu je, primjerice, kad se nosi teret koji visi, stajati iznad otvora u helikopteru i cijelo vrijeme gledati kako se ponaša taj teret. Ona pilotu predstavlja oči jer mu cijelo vrijeme govori je li se teret odvojio od zemlje, ljulja li se i sl. Kaže da je za nju, ali i kolege pilote, zahtjevan let s NVG-om (Night Vision Goggles).
- Kad letimo s NVG-om, tad su dvojica tehničara letača na vratima a jedan je u kabini. Oni koji su tad na vratima pilotima su kao oči jer, kad se stave naočale za noćno gledanje, vidno polje smanjuje se na 45 stupnjeva. Tijekom takvog leta na vratima si cijelo vrijeme, vezan, te govoriš pilotima: ‘Blizu su dalekovodi, antene, površina za slijetanje je pod vodom, koliko je kotač udaljen od tla ili je li repni rotor blizu prepreke i sl. Na svaki detalj tad pazimo i komuniciramo s pilotima - kaže Gabrijela te dodaje da je posao letača zahtjevniji nego kad je radila na zemlji kao tehničar IRE. Kaže i da sadašnji posao izvršava 100 posto profesionalo.
- Ne bih mogla raditi neki posao da ga ne mogu zaista raditi, odnosno da mi je fizički ili na neki drugi način težak. Tako su mi, primjerice, u početku, kad sam počela raditi, problem bili akumulatori. Dakle, akumulator treba izvaditi i onda vratiti. A ima 20 kg – kaže Gabrijela.
Triput je sudjelovala u operaciji NATO-a na Kosovu (KFOR), a kada dođe na nju red, ide i na Krk, gdje sudjeluje u hitnom zračnom medicinskom prijevozu. Za dežurstvo u hitnom medicinskom prijevozu kaže da se osjeti razlika između tih aktivnosti i redovnih zadaća.
- Ondje adrenalin stalno radi i kad nekome pomogneš, osjećaš se odlično – kaže Gabrijela. Što se tiče žena u zrakoplovstvu, podržava da ih bude što više.
- Jedina sam tehničarka letačica, ali kod nas u HRZ-u ima pilotkinja - kaže Gabrijela.
Noću je ona pilotima oči
Tijekom leta s naočalama za noćno gledanje pilotima se vidno polje smanjuje na 45 stupnjeva. Tad je Gabrijela na vratima i govori pilotima na što trebaju paziti.
Adrenalin stalno radi
Gabrijela, kada dođe na nju red, dolazi i na Krk, gdje sudjeluje u hitnom zračnom medicinskom prijevozu. Kaže da se osjeti razlika između toga i redovnih zadaća.