Komisija i države članice trebale bi učiniti više na poboljšanju i povećanju informiranja o Europskoj uniji te pravima i obvezama državljana EU članica, poručili su eurozastupnici
Europarlamentarci: Trebamo osigurati obrazovanje o EU
EU i države članice trebaju osigurati obrazovanje građana o Europskoj uniji, zatražili su ovoga tjedna europarlamentarci u rezoluciji o provedbi mjera u području građanskog odgoja.
Komisija i države članice trebale bi učiniti više na poboljšanju i povećanju informiranja o Europskoj uniji te pravima i obvezama državljana EU članica, poručili su eurozastupnici u rezoluciji koju su ovoga tjedna usvojili s 460 glasova za, 130 protiv i 37 suzdržanih.
Domènec Ruiz Devesa, izvjestitelj za ovu temu, naglasio je u raspravi na plenarnoj sjednici parlamenta u Strasbourgu da nam treba „europska strategija za građanski odgoj, europski okvir kompetencija koje su nužne za taj predmet te zajednički kurikulum za građanski odgoj koji treba napraviti Komisija“.
- Ako naše mlade ne budemo podučavali građanskom odgoju, lišiti ćemo ih jednog od osnovnih prava, a to je da budu civilno i politički aktivni državljani- rekao je.
Eurozastupnici traže od Komisije i država članica da povećaju sredstva za programe EU-a koji doprinose unaprjeđenju građanskog odgoja, poput Europskih snaga solidarnosti, Erasmus+, Kreativne Europe i Europe za građane.
U rezoluciji Europski parlament ističe da EU ima odgovornost poticati obrazovanje o državljanstvu EU-a kao način da svojim građanima osigura dublje poznavanje europskog projekta kao zajednice demokratskih država.
Takvim obrazovanjem građanima će se osigurati pravo na puno sudjelovanje u političkom životu i donošenju odluka u EU-u, smatraju zastupnici.
Među građanima, posebice mladima, postoji nedostatak razumijevanja demokratskih procesa i mehanizama sudjelovanja u politikama Unije, a postojeći programi EU-a kao što su Erasmus+ ili Europski korpus solidarnosti u otm smislu nisu postigli trajan učinak i još uvijek imaju značajan neiskorišteni potencijal, ocjenjuju europarlamentarci.
Parlament upozorava da nedovoljno poznavanje i razumijevanje funkcioniranja EU-a mogu "doprinijeti percepciji demokratskog deficita i dovesti do nepovjerenja, građanske neangažiranosti i euroskepticizma u državama članicama".
Građansko obrazovanje može biti put da se potakne mlade da sudjeluju na izborima i ograniči privlačnost ekstremističkih i populističkih diskursa, drže zastupnici.
Zabrinuti su zbog ograničenog fokusa na europske i globalne aspekte građanstva u nacionalnim kurikulumima. U izvješću je navedeno da samo polovica učenika koji studiraju u EU-u izvještavaju da imaju prilike učiti o Europi u školi.
Države članice su stoga pozvali da ažuriraju sadržaje svojih kurikuluma na svim razinama obrazovanja i učenja kako bi se istaknula uloga EU-a, a Komisiju da razvije zajednički okvir kompetencija za obrazovanje o državljanstvu za učitelje i učenike.
Od Komisije traže da razmotri i potporu stvaranju spomenika Europskoj uniji u svakoj općini u državama članicama, kako bi se građanima pružio vizualni simbol europskih integracija.
Također su preporučili da se u Program za oporavak i otpornost i obrazovne programe financirane sredstvima EU-a uključe posebni ciljeve vezanih uz obrazovanje za građanstvo.
Povjerenica Europske komisije za ravnopravnost, Helena Dalli, zastupnicima je rekla kako Komisija želi da „naši učenici uče o svojim pravima, o državnim i europskim institucijama i o tome kako mogu utjecati na donošenje odluka“.
Tomasz Frankowski iz europske pučke stranke rekao je kako „moramo unaprijediti uključenost mladih i pobrinuti se da naši građani razumiju zelenu tranziciju i da preuzmu odgovornost za cijeli planet“.
U ime S&D grupacije, Alex Agius Saliba rekao je da bi „Unija trebala povećati i poboljšati svoju nadležnost u području obrazovanja“.
Dok je većina europarlamentaraca podržala osnaživanje građanskog odgoja na svim obrazovnim razinama, europski konzervativci i zastupnici iz grupacije Identitet i demokracija ne slažu se s povećanjem nadležnosti EU-a u području obrazovanja država članica.
Christine Anderson (Identitet i demokracija) smatra da je „ovakvo unaprjeđenje političkog odgoja zapravo indoktrinacija“, a njen kolega iz iste grupacije, Gianantonio Da Re, ističe kako se „mora poštovati suverenitet država i kultura naroda“.
Elżbieta Kruk iz redova europskih konzervativaca (ECR) drži da „pokušaj usklađivanja nastavnih kurikuluma na razini EU-a krši prava i nadležnost država članica u području nacionalnog obrazovanja“.
Još od 1983. među institucijama EU-a i državama članicama postoji snažan trajni politički konsenzus o potrebi za jačanjem građanskog odgoja i obrazovanja, no izvješće usvojeno na ovotjednoj plenarnoj sjednici Europskog parlamenta ukazuje kako postoji veliki „jaz između politike i prakse“.
- Analiza je pokazala da prostor posvećen građanskom odgoju u školama prilično marginalan te da postoji velika neravnoteža među državama članicama- stoji u izvješću uz podatak da je prema istraživanju ICCS-a „samo 50 posto učenika izjavilo da ima mogućnost učenja o Europi u školi“.