Obavijesti

News

Komentari 15

Do 2026. imat ćemo više vrtića i gimnazijalaca, ulagat ćemo u startupe i mlade znanstvenike

Do 2026. imat ćemo više vrtića i gimnazijalaca, ulagat ćemo u startupe i mlade znanstvenike

To piše u najnovijem dokumentu Vlade RH. I sve to za 7,5 milijardi kuna europskog novca. U ovome dokumentu se ne spominje Cjelovita kurikularna reforma, pedagoški standardi ili jačanje stručnih službi

Do 2026. godine imat ćemo više dječjih vrtića, u većini osnovnih škola uvest će se cjelodnevna nastava, broj gimnazijalaca povećat će se kako bi se osigurao veći broj onih koji nastavljaju s visokim obrazovanjem, poboljšat će se sustav upisivanja u srednje škole, a strukovno i obrazovanje odraslih bolje će se povezivati s gospodarstvom.

Sve je to navedeno u petogodišnjem Planu oporavka koji je Vlada predstavila u četvrtak. Sustav odgoja i obrazovanja trebao bi doživjeti strukturnu reformu, a visoko obrazovanje modernizaciju. Za to, te za podizanje istraživačkog i inovacijskog kapaciteta planira se utrošiti 7,5 milijardi kuna.

Kao i brojni drugi dokumenti i strategije, i ova pršti izjavama poput sljedeće:

- Modernizacija sustava odgoja i obrazovanja preduvjet je kako bi se svoj djeci i odraslima omogućio pristup kvalitetnom i učinkovitom sustavu odgoja i obrazovanja te osigurala veća zapošljivost pojedinaca s kvalifikacijama na svim razinama obrazovanja. Stoga, reforma obrazovanja obuhvaća modernizaciju sustava na svim razinama odgoja i obrazovanja.

Što se tiče predškolskog, školskog i visokog obrazovanja, strukturna reforma obuhvatila bi izgradnju, dogradnju, rekonstrukciju i opremanje predškolskih ustanova, potom škola za potrebe jednosmjenskog rada i cjelodnevne nastave. Planira se i izgradnja, dogradnja, rekonstrukcija i opremanje srednjih škola i učeničkih domova, te digitalna preobrazba visokog obrazovanja.

A sve to s ciljem "osiguravanja povećanja kvalitete nastave, kao i boljih konačnih rezultata obrazovanja, posebno među učenicima slabijeg socio-ekonomskog stanja". Doduše, ne spominje se činjenica da svake godine upisujemo i do 500 prvašića manje, da zbog prebacivanja školstva na lokalnu samoupravu lookalne politike odlučuju o uređenjima škola, prijevozu, zapošljavanjima itd. A to sve itekako utječe na kvalitetu obrazovanja.

Duško Jaramaz/PIXSELL

Za strukovno obrazovanje planira se "koncentrirano ulaganje u programe relevantne u odnosu na tržište rada". To bi, naravno, zahtijevalo jasnu ideju kamo stremimo u gospodarskom smislu. Primjerice, jače okretanje IT industriji, gdje Hrvatska ima ne samo ogroman potencijal, već i konkretne rezultate. Ali ti rezultati dolaze inicijativom pojedinaca i same IT industrije, a ne sustavnom državnom strategijom, kao primjerice u Estoniji.

Po svemu smo ispod prosjeka EU

U dokumentu se Vlada poziva na podatke koji pokazuju da smo po svim aspektima institucionalnog odgoja i obrazovanja ispod ciljeva i prosjeka EU. Tako je udio djece obuhvaćene ranim predškolskim odgojem i obrazovanjem (od 4 godine od školske dobi) u 2018. bio 81%, dok je cilj EU 96%. Dokument se potom poziva na rezultate PISA testiranja iz 2018., koje je pokazalo da su nam učenici ispod prosjek EU u svim testiranim vještinama (čitanje, matematika, prirodoslovlje). I udio osoba s visokim obrazovanjem u dobi od 30 do 34 godine je 2019. bio 33,1%, a cilj EU je 45%.

Nije jasno je li u ovu strategiju uključeno sve što se po pitanju reforme događalo posljednjih pet godina, uključujući i projekt "Škola za život" Blaženke Divjak.

Posebno smo loši u cjeloživotnom obrazovanju. Udio odraslih osoba u dobi od 25 do 64 godine uključenih u cjeloživotno učenje je 3,5% u 2019, a cilj EU je 47%. To se planira riješiti "unaprjeđenom kvalitetom ponude programa obrazovanja odraslih što pridonosi
povećanju udjela odraslih osoba uključenih u cjeloživotno učenje".

Radi se na Zakonu o znanosti i reorganizaciji sveučilišta

Mislilo se i na znanost. Planira se drugačiji model financiranja znanstveno-istraživačkih institucija kroz programske sporazume, ali i "smanjenje rascjepkanosti znanstvenog sustava kroz integraciju institucija radi učinkovitije organizacije rada sveučilišta i instituta".

Ovakve ideje gledali smo i dosad u vrlo lošoj realizaciji, poput spajanja Filozofskog fakulteta u Zagrebu s Bogoslovnim fakultetom, pa je pitanje što se i kako zapravo planira. Činjenica je i da studijski programi niču kao gljive poslije kiše na javnim i privatnim učilištima, te da se taj sustav zloupotrebljava za napredovanja upitne znanstvene kvalitete i važnosti. 

Zakon o znanosti zapinje još od prošlog ministarskog mandata Radovana Fuchsa. Zakon je pokušala donijeti i Blaženka Divjak, ali zasad je ostao u ladici. Sasvim je jasno, to ministar Fuchs i ne skriva, kako upravo novim zakonodavnim okvirom želi osigurati da se više ne ponavlja fenomen Boras na javnim sveučilištima. 

A kako brojke pokazuju da smo loši u STEM obrazovanju, planira se i 500 stipendija za jačanje vještina za studente na STEM i ICT područjima, 200 podržanih projekata mladih istraživača, te 200 podržanih istraživačko-razvojnih projekata usmjerenih na razvoj novih proizvoda, usluga, tehnologija i poboljšanja poslovnih procesa.

Hoće li biti više psihologa i logopeda? Ne zna se

Temeljite promjene u znanosti sigurno su u fokusu trenutnog ministra, sigurno i više nego reforma školstva, o kojoj se u ovome planu oporavka i ne govori previše. Primjerice, ne spominje se poboljšanje sustava stručnih službi u školama, iako je upravo korona kriza pokazala koliko treba podupirati mentalno zdravlje djece i mladih. Rekonstrukcija škola, nadajmo se, podrazumijeva i kuhinje, kvalitetnu opremu, stalne edukacije nastavnika koje će osigurati i tu kvalitetnu nastavu.

Od Ministarstva znanosti i obrazovanja zatražili smo potpunije podatke o tome kako će se investirati 7,5 milijardi kuna namijenjenih (još jednoj) reformi obrazovanja i znanosti. Kako najavljuju, detaljna dokumentacija se dorađuje, te će biti predstavljena sredinom mjeseca.

 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 15
Pili su i zabavljali se, a onda je mladić prijatelju dao bombu u ruke: 'Sin ima gelere po tijelu'
DETALJI STRAVE U KNINU

Pili su i zabavljali se, a onda je mladić prijatelju dao bombu u ruke: 'Sin ima gelere po tijelu'

Mladić (23) donio ručnu bombu na druženje. Dao je u ruke prijatelju (25). Aktivirao ju je i poginuo. Među ozlijeđenima i maloljetnica. Prije tragedije objavili fotografiju bombe
Dva potresa pogodila su BiH, a osjetili se i u Hrvatskoj: 'Dosta jako', Zaljuljalo me u krevetu!'
JESTE LI GA OSJETILI?

Dva potresa pogodila su BiH, a osjetili se i u Hrvatskoj: 'Dosta jako', Zaljuljalo me u krevetu!'

Magnitude su iznosile 3.5 i 3.2 po Richteru
Kako je došlo do afere Beroš? Daju milijune eura, a nitko ne provjerava prave cijene uređaja
NEVJEROJATNI DETALJI

Kako je došlo do afere Beroš? Daju milijune eura, a nitko ne provjerava prave cijene uređaja

Godišnje odlazi više od 50 milijuna eura za kupnju bolničkih uređaja mimo planiranirane nabave. Ministar sam odlučuje što će odobriti bez kontrole. Sporna tri mikroskopa nisu jedini koji su kupljeni na spornim natječajima