Cijene barela nafte na svjetskom tržištu pale su u ponedjeljak, no u Hrvatskoj su cijene goriva još jednom porasle. Spremnik benzina skuplji je za četiri kune...
Dižu, samo dižu: Cijene goriva divljaju, a Vlada ne intervenira
Tri najveća svjetska proizvođača, Rusija, SAD i Saudijska Arabija, povećavaju proizvodnju nafte i zato je cijena barela pala. No u Hrvatskoj su ponovno narasle cijene goriva, a Vlada još ne intervenira.
Prema podacima Ministarstva gospodarstva, prosječna cijena benzinskih goriva danas je iznosila 10,63 kune, dok je prosječna cijena dizelskih goriva 10,07 kuna. Prije mjesec dana cijena benzina bila je niža oko 60 lipa, dok je prosječna cijena dizela bila gotovo 70 lipa niža. Prema podacima portala cijenegoriva.info, prvi put od listopada 2014. godine eurodizel je prešao cijenu od 10 kuna po litri. Na međunarodnim tržištima, nakon šest tjedana rasta, cijene barela nafte znatno su pale u ponedjeljak.
- Cijena barela na svjetskom tržištu nema veze s kretanjem cijena goriva u Hrvatskoj. Cijene goriva kod nas određuju tečaj dolara prema kuni i cijene derivata na mediteranskom tržištu. Kad cijena barela nafte strelovito raste, takav je trend i na mediteranskoj burzi. No kad pada, onda mediteranska ne slijedi taj trend te treba više vremena i zato kod nas nema još pada cijena goriva. Nadam se da će se to, ako se nastavi taj trend pada cijena nafte na globalnom tržištu, odraziti na mediteransku burzu i da će i kod nas pasti cijene goriva - rekao nam je Tin Bašić s portala cijenegoriva.info. Naftni stručnjak Davor Štern kaže da treba proći jedno vrijeme da se cijene goriva u Hrvatskoj usklade s cijenom barela nafte.
- Kad se cijene barela nafte mijenjaju od 1 do 2 dolara, onda treba mjesec do dva da se usklade cijene goriva u Hrvatskoj. Naravno, sve ovisi o geopolitičkoj situaciji koja se sad malo smirila. Također je teško procijeniti daljnje kretanje cijena jer ovise o globalnom tržištu - rekao je Štern. Što se tiče Vlade i hoće li intervenirati sa snižavanjem trošarina, ministar financija je nedavno rekao kako kretanje cijena nafte na svjetskom tržištu ne odstupa značajnije od onoga što je originalno predviđeno u kalkulacijama za proračun i projekcijama za ovu godinu.
- Rezultat toga je i rast maloprodajnih cijena goriva, benzina i dizela. Međutim, nisu izašle iz onih okvira koje smo si u nekom projekcijskom razdoblju stavili - rekao je Zdravko Marić i podsjetio da je kod cijena goriva bilo nekoliko psiholoških granica – nekad je ona bila 7, pa 8, a sad i 10 kuna po litri.
- Imamo mehanizme, a ako do toga dođe, ako procijenimo da je potrebno, država uvijek može na taj način uskočiti - rekao je Marić. Inače, na trošarinu koja je porez još se naplaćuje PDV. Vozači plaćaju i naknadu za željeznicu, a od svake litre goriva više od pola novca uzme država.