Projekt Pametnom idejom do uspjeha iznjedrio je mnogo odličnih poslovnih ideja, a među tri najbolje prošle godine bio je i projekt "Apitoksin", mladog Lucijana Jurića
Budućnost: I dalje ću spajati poduzetništvo i pčelarstvo
U sklopu poduzetničkog natječaja "Pametnom idejom do uspjeha" donosimo vam članke, intervjue i savjete stručnjaka o važnim poduzetničkim temama i izazovima poduzetništva.
Lucijan Jurić svojom je idejom 2012. oduševio žiri te odličnom prezentacijom zainteresirao mnoge. Spajajući pčelarstvo i poduzetništvo On na svoj direktan i bezkompromisan način gradi svoj projekt i dalje. Ususret novoj sezoni projekta Pametnom idejom do uspjeha susreli smo se s Lucijanom Jurićem te rezimirali njegove aktivnosti u proteklom vremenu.
Možete li nam ukratko opisati i objasniti što se događalo s vašim projektom od završetka projekta „Pametnom idejom do uspjeha“?
Od završetka projekta dogodilo se doista jako puno stvari. Obavili smo dvjestotinjak razgovora sa svim relevantnim investitorima, kupcima, stručnjacima, pčelarima, zakonodavnim tijelima, restrukturirali projekt u smislu da smo odustali od pojedinih dijelova projekta i bazirali se na glavnu komponentu, otkup i prodaju pčelinjeg otrova. Nažalost uglavnom zbog rigidnih propisa koji postoje u EU i razvijenim zemljama općenito, farmaceutske kompanije gotovo isključivo žele supstance koje se proizvode u zemljama sa relativno blagom zakonskom regulativom poput Kine i Indije. Zbog toga smo se odlučili preorijentirati na proizvodnju otrova kao supstance u aktivnoj prehrani odnosno prehrambenoj industriji. Iako je ta priča relativno nepoznata i u Europi i u Hrvatskoj potrebno je vremena te radimo na tome da tržište prihvati ovaj proizvod te da jednostavno stvari sjednu na svoje mjesto.
Možete li ljudima koji se žele prijaviti na natječaj objasniti zašto ste se vi prijavili?
Poručio bih im kako će od prijave na Pametnu ideju imati velike koristi. Osim medijske promidžbe koje je bitna, dobit će vrijedne kontakte i poznanstva koji su ključni za uspjeh u poduzetničkim projektima. Mogu reći kako je to ujedno bio i glavni razlog prijave "Apitoksina" 2012..
Što ste naučili tijekom trajanja projekta "Pametnom idejom do uspjeha" te jeste li zadovoljni svime što ste imali prilike raditi tijekom natječaja?
Naučio sam mnogo, poglavito u dijelu koji se odnosi na prezentacijske i komunikacijske vještine. Također, istaknuo bi i zanja o osobinama koje poduzetnik mora imati. To se najviše vidi u fokusiranosti na ključne stvari projekta i na ono u čemu možeš bit najbolji. Jednostavno, znati u kojim segmetima projekta možeš postići najviše.
Nakon svega što si na svojem poduzetničkom putu prošao, koji je tvoj savjet početnicima u komunikaciji s potencijalnim investitorima?
Odmah u startu ću reći kako u tom segmentu nećete imati previše manevarskog prostora za pregovaranje. No, s druge strane, manevarski prostor neće vam ni trebati jer ćete se lako dogovoriti sa investitorima jednom kad ih zainteresirate za projekt. Preporučio bi svim početnicima da zaborave na pregovore u stilu "investitor traži 40 posto vaše tvrtke, vi mu ne date više od 20 posto, pa ćete se naći u sredini, na 30 posto". To zaboravite, na taj način se komunicira eventualno u filmovima. Ono što svaki investitor želi jest da vi njega uvjerite da ste baš vi taj u kojeg on treba investirati! Također, tako će i iznos koji vi tražite, onog trenutka kod ga u to uvjerite, biti opravdan te će vam investitor dati investiciju koju poželite.
Kakvi su vaši planovi za budućnost?
Imam previše planova da bi stalo u kratak odgovor, no zasigurno će uključivati poduzetništvo i pčelarstvo. Njih definitivno mislim spajati i ubuduće.
Što možete poručiti budućim poduzetnicima? Što je ono što bi izdvojili kao najvažnije iz vašeg dosadašnjeg iskustva?
Ljudi koji imaju određene vještine i znanja da stvore dodanu vrijednost, ne bi uvijek trebali gledati ono što je sigurno i hvatati se samo za tzv. "lažnu sigurnost", u smislu rada u javnoj upravi ili državnoj firmi. Oni koji imaju specifična znanja i vještine imaju i odgovornost prema društvu da upotrijebe to znanje i vještine u stvaranju dodane vrijednosti i novih radnih mjesta. Na taj način daju svoj obol društvu i lokalnoj zajednici u kojoj djeluju i od koje žive. Poručio bi svima da samo hrabro krenu u poduzetništvo. Oboružajte se znanjem, vremenom, strpljenjem i, što je najvažnije, ljudima koji su pametniji od vas. Krenite stvarati dodanu vrijednost!