Otkrili su čak 60 kradljivaca: Radnici na naplatnim kućicama autocesta imaju osnovnu plaću između 4000 i 5000 kuna, a s dodacima dosegnu i 7000 kuna
Blagajnik je uhvaćen 197 puta, ali je on i dalje nastavio raditi
Neće svih 60 blagajnika dobiti otkaz u HAC ONC-u nakon što im je utvrđeno da su uzimali novac i druge nepravilnosti.
Iz Uprave saznajemo da među njima ima onih koji su imali samo nekoliko kuna viška, ali i onih koji su već desetke puta bili prijavljeni za nepravilnosti u radu, ali nisu imali nikakve sankcije. Rekorder u tvrtki je imao 197 puta utvrđene nepravilnosti, viškove i uzimanje novca, ali još radi. Tko će dobiti otkaz, a tko opomene ili blaže sankcije, predložit će disciplinsko povjerenstvo.
Iz sindikata saznajemo da se blagajnik našao na listi i jer je u pet mjeseci imao 1,7 eura viška u blagajni.
Također, prijavljen je blagajnik kojeg su kamere snimile da je iz džepa uzeo kovanice, dodao ih u vrećicu s novcem i ostatak vratio u džep.
- Taj problem blagajnika se forsira samo kako bi se prikrile ozbiljne nepravilnosti i kadroviranje i kršenje javne nabave koje radi Uprava - kaže Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata.
Najavio je da će ići na sud ako Uprava bude otpuštala za sitne prekršaje.
- Prije pet godina su na isti način otpustili 22 ljudi. Svi su vraćeni na posao, a to je tvrtku koštalo skoro 120 milijuna kuna. Uprava bi trebala računati na to, i mi ćemo ih prijaviti da u slučaju gubitka spora ti ljudi budu odgovorni platiti tu odštetu, a ne da plaća HC-ONC - rekao je Stanić.
Otuđili milijune: Nema krađa, radnici samo uzmu višak
Prošlo je šest godina od prvih velikih uhićenja u Hrvatskim autocestama. Kad su ona krenula, javnost je mislila da se jednom zasvagda raščistio kriminal u toj državnoj tvrtki.
Ta nada se pokazala potpuno promašenom. Unatoč silnim planovima restrukturiranja, prodaje, koncesioniranja, ništa se nije pomaknulo s mjesta. Jedina konstanta je da barem svaka dva mjeseca iz HAC-a i s njim povezanim tvrtkama iscuri neka afera.
Posljednja u nizu je upravo ova s blagajnicima.
Uprava sumnjiči 60 blagajnika da su uzimali novac od naplate cestarina na naplatnim postajama. Uprava tvrtke Hrvatske autoceste - naplata i održavanje u petak je potvrdila da su proveli kontrole i utvrdili nepravilnosti. Potvrdili su da su na udaru 60 radnika, ali su još ostali prilično “zakopčani” oko svih detalja.
Sasvim drugačiju sliku pokazalo je interno izvješće koje je procurilo u medije. Prema njemu, interna kontrola u HAC-ONC-u sumnja da je riječ o organiziranom potkradanju tvrtke, u koju su uključeni i šefovi naplatnih postaja i smjena. Kontrola je napravila to izvješće na osnovu videonadzora blagajnika. Oni navode da čak i nisu poduzimane nikakve mjere protiv onih koji su ranije bili prijavljeni za potkradanje tvrtke pa smatraju kako je jasno da je riječ o čitavom nizu uključenih, prenosi Večernji list dijelove izvješća.
Videonadzorom su snimljeni kako mašu snopovima novčanica. Opisali su i neke modele kako se potkradalo. Kartice koje bilježe prijeđenu cestarinu su poništavane tako da se izazove pogreška u sustavu. Tako je vozač platio pravu cijenu za višu kategoriju vozila, a sustav bi dobio informaciju da je prošla niža kategorija. Razliku bi spremali u džep. Osim toga, varali su i na tečajnim razlikama te navodno i trgali vrećice za novac. Znali su naplatiti i iznos u eurima umjesto u kunama. Uprava na čelu sa Slavicom Grđan nije htjela potvrditi takve detalje, nego su se zadržali na općoj konstataciji.
- Kontrola poslovanja utvrdila je nepravilnosti u Sektoru naplate cestarine. Temeljem njega su pokrenuti postupci protiv određenih radnika, ali ne možemo prejudicirati njihov ishod - naveli su u priopćenju.
Nije ni čudo da su ovako općeniti jer su se njihovi prethodnici često znali “opeći”. Prije pet godina HAC je kažnjen jer je maltretirao radnika i skidao ga do gola da provjeri je li krao novac. Nakon što su mu dali otkaz, izgubili su sudski spor. Od 2700 zaposlenih u HAC-ONC-u, oko 600 osoba radi na naplati. Kroz njihove ruke lani je prošlo gotovo dvije milijarde kuna koje su ostavili vozači. I to gotovo sve u gotovini.
Osnovna plaća im nije prevelika, između 4500 i 5000 kuna. Međutim, imaju dodatke za rad u smjenama, rad blagdanima, lošije uvjete, dodatak za godine staža... Neke plaće zbog toga znaju doći i do 7000 kuna. Njihovi šefovi smjene nemaju puno veće plaće. Najviše ima voditelj naplatne postaje kojem je osnovna plaća oko 9000 kuna. Iako je, dakle, sa svim dodacima plaća blagajnika viša od prosjeka, rad s gotovinom nosi veliko iskušenje.
Međutim, sindikat ima sasvim drugačije viđenje i tvrdi da uprava namjerno pretjeruje puštajući u javnost informacije o velikom kriminalu blagajnika.
A u pozadini se, kaže Mijat Stanić, čelnik Nezavisnog cestarskog sindikata, odvija kadroviranje po prijateljskim i stranačkim linijama te se sklapaju štetni poslovi.
Pixsell/24sata
Mijat Stanić
- Kriminal, kako ga oni prikazuju, jednostavno ne postoji. Vidio sam ta izvješća i jednostavno je u većini slučajeva riječ o uzimanju viška iz blagajne koji su putnici ostavili zaposlenicima - kaže Mijat Stanić o najnovijoj aferi.
Ovaj slučaj je dao i zanimljiv detalj kako je tvrtka uopće (ne)organizirana. Kada je Kukuriku koalicija prije četiri godine došla na vlast rekli su da će sve reorganizirati i dovesti u red. Iako su vlasnici isti - država, postojala je Autocesta Zagreb-Rijeka(ARZ) i Hrvatske autoceste(HAC). Trebale su se spojiti, a naplata i održavanje je izdvojeno u jednu tvrtku. No iako su sada u istoj tvrtki, HAC-ONC-u i nakon četiri godine za radnike važe različita pravila.
- Zaposlenicima ARZ-a je dozvoljeno internim pravilnikom uzeti višak iz blagajne. Onima u HAC-u nije. Radnici se mijenjaju na postajama, pa neki rade kako su navikli, odnosno uzimaju višak iako se nalaze na postaji HAC-a na kojoj se to ne smije - pravda ih Stanić.
On je uvjeren da blagajnici nisu mogli uzeti neke značajne iznose od cestarine jer i kada imaju manjak, to moraju dati od plaće. Sustav automatski očitava registraciju vozila i provjerava odgovara li kartici. Radnik unosi samo kategoriju vozila.
No, Stanić priznaje da su neki spremni i posuditi novac od tvrtke. Jer znaju, ako budu imali manjak, ionako će im se skinuti s plaće.
- Znalo se dogoditi da zato neki posude novac - kaže.
Međutim, iza cijelog slučaja vidi drugačiju pozadinu. Sindikat nije htio dati novoj upravi suglasnost za smjenu 10 rukovodećih osoba bez ikakvog obrazloženja.
- Na sva mjesta su zaposleni prijatelji uprave - kaže. Također, Stanić je prijavio upravu jer je zimsko čišćenje ugovorila pregovaranjem s tvrtkama, a ne otvorenim natječajem.
- Odnio sam i cijelu dokumentaciju ministru Siniši Hajdašu Dončiću, ali on nije reagirao, pa sam podnio kaznenu prijavu - kaže Stanić.
U ovom ratu uprave i sindikata, frca prljavo rublje. I on će se očito nastaviti. No, ono što je jasno je da u HAC-u i s njim povezanim tvrtkama postoji čitav niz nepravilnosti i loših odluka, a one izlaze na vidjelo kada uprava i Sindikat dođu na ratnu nogu.
Samo što je dosad u HAC-u promijenjeno 10-ak uprava, a Stanić je ostao isti.
Prava lavina afera izletjela je iz HAC-a kada je 2009. godine odlučila HDZ-ova uprava rezati plaće i prava radnika. Dokumenti koji su tada izašli u javnost ostavili su javnost bez riječi.
Iako su određeni novinari i prije pisali o preskupim dionicama autocesta, pa čak i o famoznom bojanju tunela i namještanju natječaja, ta godina je bila prekretnica.
Naravno, nije svejedno što je tada odstupio Ivo Sanader, a Jadranka Kosor nije htjela štititi nikoga. Napokon se, nakon godina šutnje, aktiviralo i državno odvjetništvo.
Dva su osnovna načina kako je kroz godine uništavana i zaduživana ova tvrtka koja upravlja s više od tisuću kilometara autocesta. Osim dionice ka Slavoniji, ostale je sama i gradila.
Kako su pokazali dokumenti i istrage, bilo je uobičajeno da izvođači radova daju gotovinu čelnicima HAC-a ili zaposlenicima ministarstva. Oni su im uzvraćali poslovima koje su dobivale. Svo mito koje su dali da bi dobili posao, naplatili su kroz više cijene radova. Zbog ovog je podignuta optužnica protiv Božidara Kalmete, njegovih suradnika u ministarstvu i bivših uprava. Mreža je bila razgranata i dobro je funkcionirala. Nitko nije mogao probiti kartel domaćih građevinskih tvrtki koje su se bogatile na gradnji. A ona je financirana iz stalno novih kredita. HAC-ONC je sada dužan više od 24 milijarde kuna.
Drugi način je katastrofalno kadroviranje. Kalmeta je imao svoje ljude u upravama, a i Kukurikavci. Slavko Linić je gurao svoje ljude u upravu, Zlatko Komadina svoje. Pa ih je Hajdaš Dončić smijenio i stavio prvo svoje prijatelje. A uprave su stavljale svoje direktore na niža mjesta. I tako u krug....
Organizirana pljačka kroz godine
Uskok je podignuo optužnicu protiv bivšeg ministra Božidara Kalmete i njegovih suradnika.
Dino Stanin/PIXSELL
Tereti ih se da su godinama uzimali mito od izvođača
kako bi oni dobili posao. Novac su vraćali iz proračuna HAC-a kroz
radove. Tereti ih se da su uzeli 30 milijuna kuna, ali oni to negiraju.
Tuneli kao simbol preplaćivanja
Deseci su slučajeva objavljenih dosad kako je HAC preplaćivao radove.
Najpoznatiji je svakako farbanje tunela koje je navodno preplaćeno 22
milijuna kuna. Suđenje bivšoj upravi još nije završeno jer različita
vještačenja pokazuju različite rezultate o nastaloj šteti.
Pogibeljni šahtovi u tunelima
Nedovoljna kontrola i loše izvedeni radovi došli su na naplatu i
korisnicima autocesta kad je prije dvije godine zbog loše postavljenog
šahta nastao lančani sudar. Kontrole su utvrdile da šahtovi duž svih
tunela nisu dobro postavljeni. Morali su ih mijenjati, a time su stvorili
gužve u sezoni.
Zima stiže, a s njom i afere
Prije dvije godine dogodila se strašna nesreća zbog neočišćene ceste. Ona je pokazala lošu organiziranost. Lani je izbila afera kada se pokazalo da će kooperanti dobiti milijune i da ne čiste snijeg. Plaćali su ih 800 kuna sat da ih čiste.
Boris Šćitar/Večernji list/Pixsell
Ove godine se kasnilo, pa je pogodbom sklopljen posao.
Skladištar radi reorganizaciju
U srpnju je smijenjena uprava HAC-ONC-a kada su 24sata otkrili da su posao reorganizacije dali skladištaru i ženi koja se brinula o hortikulturi.
Goran Stanzl/PIXSELL
Oni
su trebali raditi studije za pripremu prodaje dijela HAC-ONC-a. I to je
propalo, kao i pokušaj monetizacije koje je gurala Vlada.