Predsjednik uprave Podravke Zvonimir Mršić objavio je komentar na uglednom Huffington Postu u kojem se bavi ulogom žena na upravljačkim pozicijama
'Ako želite uspjeh korporacije dajte ženama da pomognu!'
Žene su ključ korporativnog uspjeha, smatra Zvonimir Mršić, šef Podravke koji je zajedno sa Vedranom Jelušić Kašić direktorica hrvatskog ureda Europske banke za obnovu i razvoj objavio komentar za ugledni list Huffington Post
Globalni ekonomski izazovi i dugoročni trendovi u poslovnom svijetu iz korijena mijenjaju ulogu budućih korporativnih vođa - smatra Mršić te ističe kako je rastuća potražnja za ženskim vodstvom jedna od ključnih tema koja je u 2015. godini privlačila pozornost međunarodne poslovne zajednice
- Ipak, usprkos pažnji koju je ovo pitanje privuklo, napredak u smislu povećanja broja ženskih korporativnih čelnika pokazao se veoma tromim - piše Mršić.
Naime, prema podacima koje je u prosincu objavio Catalyst, neprofitna organizacija koja promiče žene u poslovnom svijetu, žene zauzimaju tek 4,2 posto mjesta izvršnih direktorica (CEO) u 500 vodećih američkih kompanija prema S&P 500 tržišnom registru. Usto, najnovije istraživanje Deloitte Globala, provedeno 2015. godine u 6000 kompanija iz 49 država, pokazuje kako žene drže tek 12 posto mjesta u nadzornim odborima kompanija diljem svijeta, a taj postotak jednak je i u SAD-u
I u Hrvatskoj poražavajući podaci
- U Hrvatskoj, prema podacima iz studenog, 16 posto žena uspijeva doći do mjesta u upravama kompanija. Prema svemu, čini se da u poslovnoj areni još uvijek postoji osnovno nerazumijevanje vezano za mogućnost napredovanja i provedbu principa spolne ravnopravnosti - navodi u tekstu šef Podravke
Po njemu postoje brojni razlozi zbog kojih su ovi podaci zabrinjavajući te naglašavaju stalnu potrebu isticanja ekonomskih prednosti jačeg uključivanja žena u upravljačke strukture. Prije svega, ako značajan dio stanovništva nije u potpunosti gospodarski angažiran to predstavlja gubitak najvrjednijeg potencijala - ljudskog kapitala. Preko 50 posto fakultetski obrazovanih čine žene koje postižu vrhunske rezultate u poslovnim školama širom svijeta.
- Žene u najvećoj mjeri donose odluke o troškovima kućanstva i ulaganjima. Raznoliko i uravnoteženo korporativno upravljanje je učinkovitije i inovativnije što je dodatni argument za odustajanje od tradicionalnog, anakronog modela upravljanja s muškarcima u središtu. Međutim, žene su i dalje suočene s borbom protiv "staklenog stropa" koji ih priječi u uspinjanju korporativnom ljestvicom - mišljenja je Mršić
Norveška tražila povećanje udjela žena u upravama
Nakon što su nabrojani poznati korijeni podzastupljenosti žena na upravljačkim pozicijama poput predrasuda, stereotipa i manjka političke volje, navodi se da će prema istraživanju MSCI-a tek 2027. žene doći do udjela od 30 posto mjesta u upravama te se stoga postavlja pitanje što se može učiniti kako bi se napredak ubrzao.
Norveška je bila prva zemlja u svijetu koja je propisala 'žensku kvotu' odnosno zatražila od tvrtki da povećaju udio žena u upravama na 40 posto. Taj primjer slijedile su i druge zemlje poput Francuske, Nizozemske, Belgije i Italije. Pokazalo se da je u tri godine, od 2010. do 2013., postignut značajan napredak u pogledu ravnopravnosti spolova u 22 od 28 zemalja članica EU-a.
Mršić dodaje kako su najveći pomak napravile Francuska, Nizozemska i Njemačka a da Norveška ima najbolje rezultate jer u toj zemlji u upravama kompanija koje kotiraju na norveškoj burzi žene imaju više od 35 posto mjesta što pokazuje da politika može biti uspješan alat.
Više žena bolji rezultati
- Pokazalo se da kompanije koje imaju uravnoteženiju zastupljenost žena u upravama imaju i bolje rezultate o čemu govore i podaci prikupljeni u 1.643 tvrtke - naglašava Mršić
Na kraju teksta zaključuje kako žene kontinuirano ruše stereotipe i zauzimaju vodeće pozicije u društvu, biznisu i politici i da je došlo vrijeme da korporacije bez zadrške podrže i provedu principe ravnopravnosti spolova na najvišim upravljačkim razinama - trošenje talenta i mogućnosti koje izviru iz ravnopravne zastupljenosti spolova luksuz je koji si kompanije i gospodarstva više ne mogu priuštiti.