Pod najvećim povećalom tržišta rada trenutno je generacija Z, koja ruši predrasude i stereotipe o zaposlenicima, ali se i sudara s ustaljenim načinima rada starijih generacija. A gdje je balans?
'Važno je početi razgovore o tabuima jer tišina drži nejednakosti u društvu!'
U ovom nesumnjivo dinamičnom panelu: "Z generacija u potrazi za smislom: Oni su mladi i znaju što hoće", na konferenciji Startover 7. studenog razgovarat ćemo upravo o sinergiji generacije Z i starijih generacija na radnome mjestu i o očekivanjima koja idu uz taj proces. Panelom će moderirati Iva Majstorović, CEO at Enstring, powered by Degordian.
Generaciju Z prati opis da su nepokolebljivih stavova i životnih misija utkanih u svakodnevno ponašanje, a starije generacije zaposlenih na tržištu rada imaju drugačiji način i stil. Kako stil mlađih utječe na cjelokupno tržište rada, pokazat će nam u uvodnom dijelu panela "Od motivacije do rezultata: Faktori utjecaja generacije Z" Ivana Brkljača, vlasnica IB Management i doktorandica, koja je s kolegom napravila rad pod nazivom "Generacija Z i radne navike", a koji se temelji na analizi 15 istraživačkih radova i koji detaljno analizira radne navike ove generacije.
- Generacija Z unosi značajne promjene u radnu kulturu i očekivanja od poslodavaca, što smatramo pozitivnim promjenama. Čini mi se da je Gen Z ogledalo prethodnih generacija, da otvoreno i jasno izražava što želi i što joj je važno te njezin utjecaj oblikuje moderne radne prakse i politike tvrtki, potičući inovacije i prilagodbe tradicionalnih poslovnih modela. Na tržištu rada imamo četiri generacije, što predstavlja izuzetno bogatstvo znanja i iskustava, no promjene su neizbježne jer sve napreduje, a pristup radu mora evoluirati u skladu s tim. U našem radu 'Generacija Z i radne navike', koji se temelji na analizi 15 radova, prepoznali smo četiri motivacijska faktora, uključivo radno okruženje, suradnju, fleksibilnost, autonomiju, osobni razvoj te očekivanja kroz brzo napredovanje i novčane benefite, koje generacija Z izuzetno cijeni – kaže nam doktorandica te nastavlja:
- Ova generacija značajno mijenja paradigmu rada, potičući organizacije da prilagode svoje strategije kako bi privukle i zadržale talentirane mlade ljude koji su brzi, pametni, tehnološki i društveno osviješteni. No kako bi dobili međugeneracijski balans, edukacija i osobni razvoj igraju važnu ulogu u profesionalnom napretku kako kod generacije Z tako i kod drugih generacija, da bi bili spremni na izazove modernog poslovnog svijeta. Razumijevanje ovih aspiracija ključno je za poslodavce koji žele privući i zadržati talente iz generacije Z nudeći im prilike koje odgovaraju njihovim ambicijama i vrijednostima – zaključuje sugovornica.
Također, pokušat ćemo doći bliže odgovoru na goruće pitanje na tržištu rada trenutno: tko se kome treba prilagoditi i zašto, ali i kako postići optimalnu razinu transparentne i učinkovite međugeneracijske komunikacije, koja nerijetko uključuje razgovor o tabuima;
- Tabu ima i znanstveno pokriće, tema o kojoj ne želimo razgovarati. Tabui nose mnoge prepreke pri počinjaju razgovora, od straha osude okoline do straha od posljedica na naš rad i naše radne pozicije, posebice u trenutnoj cancel kulturi; ti strahovi u načelu aktiviraju naš živčani sustav, koji nas pokušava zaštititi od mogućih posljedica takve vrste komunikacije. No važno je početi razgovore o tabuima jer tišina o tabuima održava probleme zdravlja ljudi, održava nejednakosti u društvu te sprečava individualni napredak, ali i društveni te organizacijski napredak - objašnjava nam Petra Salarić, osnivačica pstabooa.
Neizmjerno važna stavka u svakom poslovanju su smjernice, kad ja riječ o mladim zaposlenicima, vezane za to kako kompanija pazi na njihov well-being.
- Svjesni smo da je novim generacijama iznimno važan 'work-life balance', pa u startu naši zaposlenici, neovisno o broju godina staža, imaju pravo na 24 dana godišnjeg odmora. Osim toga nudimo mnoge druge benefite koji su privlačni mladima: fleksibilno radno vrijeme, rad od kuće, karticu Multisport, dobrovoljno zdravstveno osiguranje i slično - govori nam Andreja Gracin, izvršna direktorica Sektora ljudskih potencijala iz Telemacha, te nastavlja:
- Izuzetno pazimo i njegujemo neformalnu atmosferu i otvorenu, transparentnu komunikaciju. Organiziramo razne događaje i aktivnosti koji nam omogućuju da se zajednički opustimo, družimo i zabavimo te pritom dijelimo iskustva i unapređujemo timsku suradnju. Mladim zaposlenicima dodjeljujemo, prilikom dolaska u organizaciju, a u okviru našeg programa uhodavanja, mentora, koji im je, uz njihovog izravno nadređenoga, kontinuirana potpora u njihovom osobnom i profesionalnom razvoju. I naravno, svi naši kolege imaju na raspolaganju mnogobrojne prilike za daljnji osobni i profesionalni razvoj kroz razne interne i vanjske edukacije koje organiziramo: interne akademije, in-house edukacije, online edukacije i vanjske stručne seminare - otkriva nam sugovornica.
Na panelu će sudjelovati i Ines Šuvak Mora, stručnjakinja iz područja ljudskih potencijala i koordinator za raznolikost Erste banke, koja će podijeliti s nama neke od aktivnosti koje Erste kontinuirano provodi.
- U zadnjih nekoliko godina u banci provodimo niz aktivnosti pod sloganom #različitoplavi, a koje za cilj imaju podršku raznolikosti u organizaciji. Tako se kroz godinu redovito održavaju edukativne radionice na temu stereotipa, predrasuda i nesvjesne pristranosti, prilagođene različitim skupinama zaposlenika i u različitim formatima (online, uživo, webinari…). U okviru e-learning platforme pokrenuli smo i blog koji donosi tekstove, videomaterijale, intervjue i članke na teme kao što su osobe s invaliditetom, spolni stereotipi, LGBTIQ+ osobe i sl. Sadržaji su dostupni svim zaposlenicima i u manje formalnom formatu potiču ih na promišljanje o ovim temama. Kontinuirano se radi na dizanju svijesti o važnosti uvažavanja različitosti i kroz kanale interne komunikacije, prvenstveno kroz intranet – kaže nam Ines te nastavlja:
- Uz ostale teme iz područja raznolikosti, važno nam je osiguravanje jednakih prilika za napredak i razvoj zaposlenika iz različitih dobnih skupina i poticanje uspješne suradnje u multigeneracijskim timovima. Kako bi se olakšalo funkcioniranje u višegeneracijskim timovima, organiziraju se radionice za rukovoditelje i webinari za zaposlenike na ovu temu. Sa željom da se približimo mlađim generacijama, redizajnirali smo način na koji komuniciramo s potencijalnim zaposlenicima, i to kroz sve kanale kontakta: od karijernog dijela web stranice banke, preko sadržaja na različitim portalima za oglašavanje radnih mjesta, do oglasa za otvorene pozicije. Poruke vezane za uvažavanje raznolikosti čine važan dio novih sadržaja i tijekom uvođenja u posao novozaposlenih, gdje se oni upoznaju s inkluzivnom Erste kulturom. Kao pomoć u prvim danima rada, mlađim kolegicama i kolegama dodjeljujemo tzv. buddyje, iz njihove generacijske skupine, kako bi komunicirali istim jezikom i dobili savjete koji su bliski njihovoj perspektivi. Raznolikost kao obilježje kompanijske kulture dio je našeg identiteta i na različitim događanjima namijenjenim budućim zaposlenicima: sajmovima poslova, studentskim sajmovima i sl. Uz ovo, edukacija na temu raznolikosti u Erste je dio studentskog programa plaćene prakse. Time želimo pokazati kako smo tvrtka koja poštuje i uvažava različitosti. Iako smo organizacija s malo zrelijom prosječnom dobi zaposlenika, mlađe generacije prepoznaju nas kao sredinu u kojoj su i oni dobrodošli jer podržavamo vrijednosti koje su im važne - zaključuje sugovornica.
Najveći potencijal leži upravo u simbiozi između generacija
- Generacija Z danas je itekako relevantna za tržište rada, a i nama su njihov pogled na svijet i znanja koja donose iznimno važni. U Studencu zapošljavamo više od 6000 djelatnika, a gotovo svaki četvrti upravo je pripadnik ove generacije. U kompaniji ih uključujemo na razne načine i u cijelo poslovanje - otkriva nam Jana Baksa, voditeljica Službe HR business partnering za operacije iz Studenca, te nastavlja:
- Mlađi pripadnici ove generacije, kao studenti, predstavljaju vrijednu radnu snagu, posebno u našim skladištima i trgovinama. S obzirom na to da upravljamo s više od 1400 trgovina, izuzetno pomažu našim stalnim zaposlenicima, osobito tijekom sezone. Kroz sezonski rad tako razvijaju radne navike i timski duh, a ujedno unose svježu energiju u radno okruženje. S druge strane, stariji pripadnici generacije Z već pronalaze svoja mjesta u našim korporativnim funkcijama te vodećim pozicijama u sjedištu kompanije. Posljednjih godina posebno smo fokusirani na zapošljavanje ove generacije jer nam se sviđa njihov inovativni pristup rješavanju izazova i svjež pogled na poslovanje. Međutim, najveći potencijal leži upravo u simbiozi između generacija. Naš tim s više od 6000 djelatnika uključuje ljude različitih generacija, a taj raspon iskustava i perspektiva predstavlja golemu priliku za rast i razvoj. Generacija Z uči iz mudrosti, iskustva i znanja starijih kolega, a stariji uče iz tehnoloških vještina i inovativnog pristupa generacije Z, i time se vodimo prilikom formiranja naših timova unutar cijele kompanije. Jedino kroz uzajamno poštovanje i suradnju možemo stvoriti snažnije timove koji su u stanju brzo reagirati na izazove tržišta. Tako osiguravamo održivost poslovanja i konkurentnost te stvaramo radno okruženje u kojem svaki član tima, neovisno o generaciji, može dati maksimalan doprinos - zaključuje Jana.
Više o ovoj zanimljivoj temi moći ćete čuti u okviru konferencije Startover, a raspored svih panela pronađite na linku.
Organizator konferencije su 24sata, a partneri su: Erste banka, JYSK, HGK, Philip Morris Zagreb, HSM, KONČAR i Telemach.