Poduzetnik sasvim otvoreno: 'Hrvatska ne smije biti sinonim samo za otoke i nogomet'
Legendland je trebao biti zabavni park kakav ovaj dio Europe još nije vidio. Poduzetnik Hesam Qaydi došao je na ideju da na jedan drugačiji način predstavi hrvatske legende od kojeg bi svi imali koristi
Hesam Qaydi posljednjih deset godina živi u Hrvatskoj sa suprugom i dvoje djece. Stranac u ovoj zemlji ne predstavlja više takav bauk kao nekad i ovo nije priča o čovjeku koji je došao u Hrvatsku po svoje bolje sutra. Ovo je priča o strancu koji želi u Hrvatskoj izgraditi najveći zabavni park u ovom dijelu Europe, ali su ga zaustavili birokracijski procesi. No on ne odustaje od svojeg nauma.
Hesam, baš kao i svi stranci koji dođu u ovu predivnu zemlju, ne može se načuditi geografskoj poziciji i prirodnim ljepotama kojima Hrvatska obiluje, a ono što ga je povuklo prema ideji da upravo kod nas sagradi Legendland je upravo ta velika koncentracija legendi koje je ova zemlja iznjedrila tijekom svoje povijesti, sve do danas.
- Hrvatska ima dugu i bogatu povijest. Imate Nikolu Teslu! Čovjeka koji je promijenio svijet svojim otkrićima, a koji je rođen i odrastao u Hrvatskoj. Ostale zemlje ga svojataju, a meni se čini kao da Hrvatska baš ništa nije učinila njemu u čast. Također, djeca vole imati svoje uzore i legende, likove u koje će se ugledati. Meni kao ocu nije drago da su to uvijek samo Disneyevi ili Marvelovi junaci. Također, inspiracija narodu dolazi iz legendi i priča, a sve to dolazi iz bogate povijesti. Legendland je zamišljen ne samo kao zabavni park nego i kao mjesto na kojem se može više doznati o bogatoj povijesti ovog naroda. Jer realno, Hrvatska nije samo sinonim za otoke i nogomet - priča nam Hesam.
Hrvatska je, znamo svi, pa tako i Hesam, koji gradnju zabavnog parka gleda i kroz oči turizma, geografski smještena na nevelikoj udaljenosti od Beča i Venecije, a godišnje kroz našu zemlju prođe više od 20 milijuna turista. Cijela zemlja je dobro povezana autocestama, a kad putuju na more, stranci prolaze kroz "usko grlo" Hrvatske. To su i najvažniji strateški faktori cijele ideje da se Legendland sagradi upravo kod nas.
Nije Hesam prvi poslovni čovjek koji je došao do spoznaje kako je ovo zemlja s golemim potencijalom upravo zbog geografskog položaja i turista - poslovni ljudi diljem svijeta oduvijek gledaju Hrvatsku kao nevjerojatan potencijal kad je riječ o veličini, ali i povezanosti zemlje. No priče koje smo dosad mogli čuti, a koje su se ticale ulaganja u Hrvatsku, nisu prošle očekivano u smjeru realizacije. Hesam smatra da osim veličine tržišta, velik problem predstavlja i teški birokratski sustav, koji se nije prilagodio ovim brzim vremenima.
- Mislim da strani poslovni ljudi ustvari nemaju toliko vremena za birokraciju koliko ova zemlja zahtijeva, pa zato odu. Ja sam se ovdje oženio, imam dvoje djece, rođene u Hrvatskoj, vrlo volim ovu zemlju. I ne želim voziti svoju djecu u Italiju u zabavni park, ja to želim učiniti ovdje. No kao poduzetnik mogu dati samo prijedlog, izračun i inspiraciju, ali trebam pomoć najviših institucija kako bi se takav veliki poslovni zalogaj i ostvario. Kako bi se taj veliki poslovni zalogaj i ostvario, predstavio sam besplatnu rezervaciju članstva za sve zainteresirane dok se ne riješi pitanje zemljišta kroz urbanistički plan i točna lokacija parka. Ako postoji veliki interes javnosti prema otvorenju ovakvog tipa zabavnog parka, vlada bi možda mogla reagirati u smjeru zadovoljstva svojih sugrađana. - ističe sugovornik.
Pitanje namjene zemljišta
Priča stara koliko i Hrvatska, a tiče se namjene zemljišta, zaustavila je Hesama u njegovim daljnjim planovima. Mogućnost za bilo kakav nastavak plana izostala je, a zemljište u okolici Zaprešića, koje je vidio kao idealnu priliku ostalo je poljoprivrednoga karaktera iako je označeno kao rekreacijsko zemljište - prema trenutnom urbanističkom planu. U tom trenutku Hesam je zaustavio i prodaju karata i paketa svim zainteresiranima jer nema proizvod i uslugu koje može prodati, ali ni jamstvo da će ih uskoro imati. No on je odlučio promijeniti perspektivu i ne odustati od svojeg nauma.
- Umjesto da se fokusiramo na problem, moramo se koncentrirati na rješenje. Kad smo shvatili da je zemljište koje smo vidjeli kao idealno za gradnju parka, poljoprivrednog karaktera, zaustavili smo prodaju karata. Odmah smo potom, na našim web stranicama pustili mogućnost rezervacije godišnjih ulaznica - kako bismo pokazali koliki je interes ljudi da dožive park poput Legendlanda. Otprilike kao da unaprijed idemo 'osigurati tržište' i interes prema proizvodu/usluzi. To je malo drugačiji pristup problemu - naglašava ovaj poduzetnik i dodaje:
- Dok čekamo novi urbanistički plan, paralelno možemo raditi na mjerenju tržišne potražnje i na organizaciji ostatka projekta. U svijetu to nije novost, takav tip crowdfundinga na projektu... Vjerujem da ovaj pristup može zaživjeti i ovdje, pogotovo kad govorimo o investiciji ovakvoga kalibra kao što je Legendland - optimistično naglašava Hesam.
Kako to funkcionira, pitamo ga... Što dobivamo rezervacijom članstva, a ne uplaćujemo ništa? A možda nas još više zanima - kako to njemu odgovara?
- Rješenje je crowdfunding ili pretprodaja ulaznica, no umjesto jednokratnih ulaznica uveli smo doživotne ulaznice, koje nikad ne istječu i mogu se prenijeti ili prodati drugoj osobi. Budući da ovdje živim gotovo deset godina, dovodio sam u pitanje i sumnjao u ovu pretpostavku o veličini tržišta i kupovnoj moći. Naša pretpostavka i istraživanje tržišta pokazuju da 38% tržišta unaprijed podržava Legendland, ali to moramo potvrditi jer je ovo samo procjena temeljena na istraživanju tržišta. Kako bismo dobili potvrdu od kupaca, izradili smo projekt i predstavili ga tržištu. Rezervacija članstva najbolji je i jedini način provjere rezultata našeg istraživanja tržišta. Jednostavno je i besplatno - govori nam sugovornik.
Naravno da smo pitali Hasama koji su trenutni zadaci tvrtke s obzirom na okolonosti te tko su partneri na projektu u ovoj fazi:
- Trenutačni zadaci tvrtke, uz računovodstvo i pravne službe, su studija izvedivosti i istraživanje tržišta te masterplaniranje - arhitektonsko i idejno rješenje parka. Mnogi timovi iz nekoliko zemalja angažirani su na ovom projektu, a svoju ekspertizu dosad su već dokazali kad je riječ o projektiranju i proizvodnji zabavnih parkova. Među njima su: Leisure Development Partners LTD iz VelikeBritanije, koji rade na studiji izvedivosti i istraživanju tržišta; ScruffyDogLTD iz Velike Britanije, koji su zaduženi za koncept, glavni plan i arhitektonski crtež; Intamin, S&S, Zierer, Vekoma, Gerstlauer, Huss Rides, ProSlide - pružaju nam savjetovanje prema povjerljivim ugovorima za odabir i dizajn vožnje - naglašava Hesam.
A kad je riječ o domaćem stanovništvu, odnosno OPG-ovima, obrtnicima, poduzetnicima... Ima li za njih mjesta u Legendlandu?
- Cijela ideja Legendlanda je Hrvatska i sve što se može vezati uz Hrvatsku. Sve što budemo trebali u poslovanju ovog zabavnog parka namjeravamo prvo 'pronaći' i osigurati u Hrvatskoj, a ako to ne uspijemo, onda ćemo se obraćati drugim tržištima i njihovim dobavljačima - ističe Hesam i dodaje:
- Za nas je dobro i to što smo, kad smo prvi put izašli u javnost s ovom pričom, dobili nevjerojatan broj ponuda lokalnih proizvođača, ali i ugostitelja, koji bi htjeli surađivati s parkom na neki način. Čak i u ovoj fazi rješavanja problema sa zemljom, neki proizvođači žele rezervirati svoju poziciju u parku. Nisu samo oni zainteresirani za suradnju, javljaju nam se i makroinvestitori koji žele ulagati u park. Dakle, interes postoji na svim razinama tržišta. I ovaj projekt je otvoren za sve zainteresirane... Ako Luka Modrić želi biti dio legende ovog parka, kao živuća legenda, mi ćemo mu rado prezentirati kako vidimo legendu njegova lika i djela u našem parku – ne kao investitoru u park nego kao jednoj od legendi ove zemlje. Kao zemlja, moramo cijeniti svoje legende - naglašava ovaj poduzetnik.
Ako vas zanima kako možete podržati ovaj projekt te biti dio kotačića koji bi mogao postati presedan kad je riječ o tromosti hrvatskih institucija, Hesam poziva sve da posjete službenu stranicu parka i rezerviraju svoje članstvo.
- Rezevacija paketa ustvari osigurava kartu, a jednostavna je i besplatna. Svaka osoba nam je važna i borit ćemo se za pravo da Hrvati imaju jedan od najboljih zabavnih parkova na svijetu. Ako u jednom trenutku procijenimo da na tržištu ne postoji dovoljno potražnje za ovim projektom, znači da naše istraživanje tržišta nije bilo točno i da moramo otkazati projekt. No ako ste ikad sanjali o nečemu poput Legendlanda u ovoj zemlji, slijedite svoj san. Ne bismo trebali voditi svoju djecu u drugu državu u zabavni park, trebali bismo to moći ovdje. Zato, učinimo nešto neobično i iznimno u svijetu. Izgradimo nešto čime će se naše buduće generacije ponositi. Hrvati su predivni ljudi, nisam se jedanput u to sam uvjerio. Zašto ne bismo napravili nešto dobro za takav narod?