Obavijesti

Native sadržaj

Komentari 94
Foto: Shutterstock,
DAJETE LI NAPOJNICU?

Ostavljate li 'bakšu' karticom? 'Ponekad se napojnica popne i na 600 eura u jednoj smjeni'

Nakon prelaska na euro, ljudi ostavljaju manje napojnice jer se još privikavaju na novu valutu. Od početka ove godine, možete ih ostavljati i putem kartica ili bezgotovinskim putem, a u nastavku teksta otkrivamo koliko je 'pristojno' ostaviti

Sadržaj donosi: Mastercard Hrvatska

Znamo da ovo zvuči kao scenarij nekog filma, ali i da jest, film bi bio snimljen po istinitom događaju… Greg Rubar radio je kao konobar u jednom američkom restoranu 16 godina, a od toga mu je osam godina jedan par bio redoviti gost svaki tjedan. Par je dobro poznavao Grega, koji je već neko vrijeme na posao dolazio taksijem ili catering kombijem jer mu se automobil oštetio u oluji, a popravak si nije mogao priuštiti. Jednog dana par mu je predao 50 novčanica od 100 dolara, uz napomenu da sad neko vrijeme neće dobivati napojnice i da si kupi auto. Greg je novac pokušao vratiti, ali par je inzistirao na napojnici od 5000 dolara, koja je Gregu omogućila novi automobil. 

No, iako se možda čini nemogućim, pronašli smo i jednu nevjerojatnu priču o napojnicama, koja je uistinu postala temelj filma. Riječ je o filmu "It Could Happen to You" s Nicholasom Cageom u glavnoj ulozi. A stvarna priča ide ovako. Policijski detektiv Robert Cunningham osam je godina redovito posjećivao Sal's Pizzeriju, u kojoj je Phyllis Penzo konobarila šest večeri tjedno, i to 24 godine. On i konobarica prilično su se dobro upoznali, a jednog dana 1984., dok je podmirivao svoj račun, Robert je pitao konobaricu bi li bila zainteresirana podijeliti srećku s njim umjesto da dobije napojnicu.

Happy,Woman,Won,A,Prize,In,The,Lottery

Ona je pristala i pomogla mu odabrati brojeve. Robert ju je nazvao nekoliko dana poslije toga da joj kaže da je upravo osvojio 6 milijuna dolara i da je polovica od toga njezina. Za razliku od filmske verzije, oboje su bili u sretnom braku s drugim ljudima, a Robertova supruga bila je više nego sretna što je podijelio novac s Phyllis. 

I u Hrvatskoj neki ugostitelji dobivaju pozamašne napojnice. U popularnim noćnim klubovima, situacija s napojnicama zna biti drugačija nego u dnevnim kafićima, a konobar Tin (38) iz jednog zagrebačkog noćnog kluba otkrio nam je o kojim se iznosima radi.

- Iako bakšiš uvelike ovisi o večeri, neki dnevni prosjek kroz godinu nam je oko 200 eura. Znalo se dogoditi da imam 600 eura iz jedne večeri, dok nekad odem doma sa 60-ak eura. Najviše zaradimo tijekom prosinca, jer tad ljudi najviše izlaze, dok je siječanj u prosjeku najslabiji - kaže Osječanin Tin, koji u zagrebačkom klubu radi vikendom. 

Koliki račun, tolika i napojnica

Napojnice je kod nas donedavno bilo moguće ostavljati samo u gotovini, no novost je da se one u Hrvatskoj mogu dati i bezgotovinskim putem – plaćanjem karticama, što je mnogima olakšalo ostavljanje "bakšiša". Naime, po uzoru na mnoge europske i svjetske destinacije, u Hrvatskoj je od 1. siječnja 2024. godine zakonski omogućeno ostavljanje napojnica bezgotovinskim putem, što predstavlja važan iskorak u financijskoj digitaliziranosti hrvatskog društva.

Pretty,Waitresses,Behind,The,Counter,Working,At,The,Coffee,Shop

- Davno prije, kad sam radio kao konobar, bilo je slučajeva da sam, recimo, na račun od 500 kuna dobio isti toliki iznos napojnice. Međutim, bilo je to davno. Ima lijepih napojnica, primjerice 50 eura na neke grupe, ali većinom se danas to svodi na cente - otkrio nam je Goran Mikinčić iz restorana Corner i restorana Eden iz Osijeka.

Lakše do napojnica uz kartično plaćanje

Kako kaže Goran, gosti nakon prelaska na euro daju sve manje napojnice, iako je nepisano pravilo ostaviti oko 10% iznosa računa. 

- Svakako, na digitalne napojnice gledam kao na veliki plus. Gostima je davanje napojnica olakšano od početka godine, kad 'bakšiš' mogu dati i prilikom kartičnog plaćanja - kaže ugostitelj i zaključuje: 

Happy,Waiter,Using,Digital,Tablet,And,Talking,With,Guests,While

- Gosti više ne moraju skupljati sitniš za napojnicu prilikom plaćanja računa, niti se dovoditi u potencijalno neugodnu situaciju ako su htjeli ostaviti napojnicu, a nemaju željeni iznos u kovanicama - ističe sugovornik. 

Koliku napojnicu ostaviti?

Ako niste sigurni koliko je pristojno ostaviti, za kavu je to okvirno od 5 do 10%, a u restoranima se ostavlja najčešće 10% ukupnog računa. Napojnicom dajete do znanja ugostitelju da je uspješno obavio svoj posao i da ste uživali u njegovim prijedlozima i uslužnosti.

Beautiful,Young,Woman,Paying,For,Her,Order,With,A,Credit

Odlučite li biti velikodušni i omiljenoga konobara nagraditi neobično velikom napojnicom, ostavite mu i napismeno čime vas je oduševio - možda i sami pokrenete lijepu priču o napojnicama.

Mastercard i Hrvatska gospodarska komora su, s ciljem informiranja javnosti i ugostitelja, pokrenuli informativno-edukativnu kampanju o svim prednostima uvođenja bezgotovinskih napojnica. Ključne informacije o novim pravilima fiskalizacije napojnica te uvođenju bezgotovinskih napojnica u ugostiteljstvu i uslužnim djelatnostima možete pronaći na web stranicama HGK.

Sadržaj donosi: Mastercard Hrvatska

Komentari 94
Razgovarali smo s filipinskim radnicima. Otkrili su što ih motivira da ostanu u Hrvatskoj
NOVA RADNA SNAGA

Razgovarali smo s filipinskim radnicima. Otkrili su što ih motivira da ostanu u Hrvatskoj

U Hrvatskoj je posljednjih nekoliko godina zabilježen velik porast radnika iz Azije, a kad je riječ o broju radnika, prednjače Nepal, Indija i Filipini. U razgovoru s dvojicom Filipinaca doznali smo čime ih je Hrvatska posebno osvojila
Zagrepčanin objašnjava kako je smanjio račune za plin i struju. Saznajte kako i vi to možete
OSVOJITE SOLARNU ELEKTRANU

Zagrepčanin objašnjava kako je smanjio račune za plin i struju. Saznajte kako i vi to možete

U želji da više ne ovise o promjenama na tržištu električne energije, građani se odlučuju za ugradnju solarnih elektrana. Koliko je uštedio ugradnjom solara, doznajte iz iskustva Damira Ćurkovića iz zagrebačke Dubrave
Uspješni lideri su fleksibilni, spremni na promjene i emocionalno inteligentni
KONFERENCIJA STARTOVER

Uspješni lideri su fleksibilni, spremni na promjene i emocionalno inteligentni

Kakvog zaposlenika žele kompanije, do sada je definirano mnogo puta, a na konferenciji Startover 7. studenog tražit ćemo odgovor na pitanje kakvog lidera žele današnji zaposlenici