Nekima uživancija, a nekima ispušni ventil: Kako vi doživljavate shopping?
U današnjem svijetu neograničenih želja i ograničenih financijskih mogućnosti shopping može biti za svakog različito iskustvo. Doznajte u nastavku kako jednostavno možete kupovati ovog Crnog petka
Bilo da posjećujete svoju omiljenu trgovinu na nekoliko sati ili strpljivo dodajete artikle u svoju online košaricu, jedno je sigurno - shopping će u vama izazvati određenu psihološku i emocionalnu reakciju. Čak i obično razgledavanje izloga ili web shopa može potaknuti pozitivne (ili negativne) emocije.
Koje su to emocije koje kao kupci najčešće proživljavamo, otkrilo je Clicktaleovo istraživanje. Čak 74% sudionika izjavilo da je barem jedanput u životu kupovalo pod stresom, a njih 40% izjavilo je da kupnju često doživljavaju kao ispušni ventil. Pitanje koje se ovdje nameće jest zašto svatko od nas drugačije doživljava shopping. Je li stvar u novcu ili u tome kako se postavite u kupnji?
Maloprodajna terapija - ne pretjerujte
Kako prenosi portal koji se bavi temom mentalnog zdravlja, jedna američka studija, u okviru koje su anketirali skupinu redovnih kupaca, od kojih je svatko kupio sebi "neku sitnicu" tjedan prije, otkrila je da je 62% tih kupnji obavljeno u pokušaju da se podigne raspoloženje. I to nije nimalo neobično jer su razna istraživanja potvrdila da postoji velika psihološka i terapeutska vrijednost prilikom kupnje.
Razlog je taj što shopping pomaže u jačanju osjećaja osobne kontrole, a to je ljudima posebno važno kad se osjećaju kao da ne mogu postići ciljeve koje su sebi zacrtali. Kupnja se u tom slučaju čini kao lako izvedivo i pozitivno osobno postignuće.
Ova je aktivnost također mnogima vrlo privlačna jer uzrokuje oslobađanje dopamina - hormona koji pozitivno utječe na naše raspoloženje. Zanimljivo je da se dopamin oslobađa čak i prije nego što kupimo određeni proizvod jer naš mozak uživa u istraživanju svih mogućnosti. I baš zato što se osjećamo tako dobro dok to radimo, naša želja da nastavimo tako se osjećati samo se povećava i motivira nas da dalje "samo gledamo", ali i kupujemo. Upravo se na temelju ovoga koncepta razvio fenomen "maloprodajna terapija" (eng. retail therapy) ili čin kupnje pomoću kojeg sebi poboljšavamo raspoloženje i oslobađamo se stresa.
Popis, popis, popis
Međutim, ono što može početi kao relativno bezopasno sredstvo za podizanje raspoloženja moglo bi vrlo lako prerasti u štetnu naviku koja negativno utječe na financije, uzrokuje sukobe i nakuplja značajnu količinu stresa. Počastiti se s vremena na vrijeme sasvim je u redu, ali ne bismo trebali dopustiti da ta potrošnja izmakne kontroli (iz očitih razloga!).
Zato ovog Crnog petka kupujte pametno i promišljeno - ne trebate na svaku akciju ili promociju izvući novčanik. Možda je najbolja taktika za izbjegavanje tog prekomjernog trošenja (koje poslije može izazvati grižnju savjesti i stres) sastavljanje popisa.
Jeste li znali da se u prosjeku 50% informacija zaboravi nakon jednog sata, 70% u 24 sata, a 90% informacija izgubi se u tjedan dana? Nije li onda nerealno očekivati od sebe da znamo napamet što sve moramo kupiti? Popis će smanjiti šanse da zaboravimo nešto važno i držat će nas podalje od nepotrebne i impulzivne kupnje.
Za Crni petak fokus na dugoročno
Pri sastavljanju popisa za Crni petak savjet je da razmišljate na duge staze jer upravo se veće stvari, poput konkretnih komada odjeće i obuće, elektronike, namještaja i slično, isplati kupiti na taj dan. Da biste izbjegli kupnju velikih količina jeftinih i često nepotrebnih artikala te da biste se usredotočili na stvari koje ćete cijeniti dugo, uvijek se zapitajte hoće li vam to i dalje trebati za šest mjeseci.
Suzdržavanje od nepotrebne kupnje nije dobra odluka samo za vaše financijsko stanje nego i za stanje planeta. Naime, svake godine više od dvije milijarde metričkih tona neodrživog otpada koji stvaraju ljudi ulazi u naš okoliš i onečišćuje svaki ekosustav diljem svijeta.
Nije na odmet odrediti i neki okvirni budžet za taj dan, ali ako vam je to teško procijeniti, nastojte barem pratiti svoju potrošnju. Zbog velike euforije tog dana lako je zaboraviti da smo u jednoj trgovini potrošili 100, u drugoj 45, u trećoj 15, a u četvrtoj 20 eura (i da smo se popeli do iznosa od gotovo 200 eura!).
Na naše rasuđivanje tijekom kupnje mogu utjecati i dehidriranost te nedostatak zraka u zatvorenom prostoru. Zato pijte dovoljno vode, a o nedostatku zraka ne morate brinuti ako ćete shopping za Crni petak obaviti u STOP SHOPU! Osim primamljivih popusta i easy shopping iskustva, STOP SHOP je odlično mjesto za druženje s bližnjima, u što će se od 21. studenog moći uvjeriti i Krapinčani! Novootvoreni STOP SHOP Krapina bit će prvi retail park ovog brenda u Krapini, ali i u Krapinsko-zagorskoj županiji.