Teško je zamislivo da su neke od najuspješnijih svjetskih kompanija u svojim počecima bile pred bankrotom i zatvaranjem. Kako su prebrodile nedaće i tko im je pružio ruku spasa, nakon što su ih svi otpisali, saznajte u nastavku
Ne morate imati fakultetsku diplomu, gomilu novca u banci ili bogatog rođaka da biste započeli biznis. Osim napornog rada, sjajnih ideja i slobodnog vremena koje ćete uložiti u posao postoje određene stvari koje idu ruku pod ruku s uspjehom. Diane Gottsman, vlasnica The Protocol School of Texas institucije specijalizirane za obuku menadžera i poslovnu etiku kaže da su strah, hrabrost i izdržljivost neophodni za suočavanje sa svim izazovima bitnima za izgradnju biznisa.
- Ako se pravilno koriste, ove osobine mogu dati veliku snagu, ali u protivnom mogu dovesti i do propasti. Tajna je uspjeha u balansu - kaže Gottsman. U nastavku donosimo nekoliko primjera tvtki čiji su poduzetnici izgubili pa uspješno vratili taj balans i postali prepoznatljivi diljem svijeta.
1. Savez s konkurencijom
Poznato je da su Steve Jobs i Steve Wozniak osnovali Apple u garaži 1976. godine, ali manje je poznato da je Apple 1997. bio na ivici bankrota. Njihovi proizvodi postali su preskupi i nisu se prodavali. Appleu je prijetio financijski slom. Svega 90 dana dijelilo ih je od bankrota, a onda je Jobs sklopio neočekivani ugovor s "glavnim neprijateljem". Javnosti je otkrio kako je od konkurentske tvrtke, Microsofta, osigurao ulaganje u iznosu od 150 milijuna dolara što je u konačnici spasilo tvrtku zaslužnu za mnoge revolucionarne tehnologije koje su nam danas dostupne. Apple se deveti put nalazi na prvom mjestu Forbesove liste najvrednijih brendova na svijetu.
2. Slamka spasa
Unatoč nedavnim problemima, Evernote je bila uspješna aplikacija i jasan lider u pogledu softvera za bilježenje i organizaciju. Prije jedanaest godina, kad je tvrtka još bila na samim počecima, osnivač Phil Libin morao je donijeti tešku odluku o gašenju poslovanja uvidjevši da neće uspjeti. Tada je, čudnim zaokretom sudbine, nepoznati investitor uložio 500.000 dolara i Evernoteu dao potreban vjetar u leđa - sve je ostalo povijest.
3. Tko riskira - profitira
Prvu tvrtku za dostavu paketa i pošiljki preko noći, pod nazivom FedEx 1971. godine osnovao je Frederick Smith. Zahvaljujući nasljedstvu od četiri milijuna dolara i kreditu od 80 milijuna dolara kupio je osam zrakoplova koji su pokrivali 35 gradova i planirao je još rasti. No u prve dvije godine, prvenstveno zbog porasta troškova goriva, tvrtka se našla u milijunskim dugovima. Smith je bio toliko očajan da novac pokušao nabaviti u kockarnicama u Las Vegasu. Srećom je osvojio 27000, dolara koje je dodatno uložio i prikupio još 11 milijuna dolara. Nakon što se financijski stabilizirao, Smith je pokrenuo reklamnu kampanju kako bi se povećala vidljivost tvrtke. Do 1976. FedEx je ostvario prvu zaradu od 3,6 milijuna dolara te danas isporučuje više od 1,2 milijarde paketa godišnje u više od 220 zemalja.
4. Slika vrijedi 1000 riječi
Tko još nije čuo za Airbnb, poznatu platformu i online zajednicu pomoću koje možete iznajmiti svoj prostor putnicima iz cijelog svijeta? Trenutačno se na stranici nalazi više od 5 milijuna aktivnih oglasa dostupnih u 191 zemlji i 81000 gradova diljem svijeta. Osnovali su ga 2008. godine u San Franciscu intuitivni genijalci Nathan Blecharczyk, Brian Chesky (danas izvršni direktor tvrtke) i Joe Gebbi. Prvi problemi pojavili su se nakon nešto manje od godinu dana. Promet tvrtke bio je vrlo nizak, oko 200 dolara, tjedno što je bilo nedovoljno da jamči plaću trojici osnivača ili opstanak tvrtke. Što je stvaralo problem? Nekvalitetne fotografije koje su objavljivali vlasnici smještaja za najam. To je odbijalo potencijalne unajmljivače što je prouzrokovalo velike probleme Airbnbu. Nakon samo tjedan dana zamjena fotografija udvostručila je prihode donijevši 400 dolara zarade tog tjedna. Prvi put u 8 mjeseci poslovanja tvrtka je rasla!
5. Cilj opravdava sredstvo
Reddit je trenutno jedna od najpopularnijih svjetskih internetskih platformi s više od 169 milijuna jedinstvenih posjetitelja mjesečno. Pokrenut je 2005. godine, a broj posjetitelja slabo je rastao. Nakon što su osnivači shvatili da korisnici neće doći sami, počeli su izmišljati lažne korisničke račune i voditi lažne rasprave na platformi, sve dok ih nisu počeli primjećivati i doživljavati. U ovom slučaju očito je da "cilj opravdava sredstvo". Reddit je danas 13. najposjećenija internetska stranica u SAD-u odnosno 25. u cijelom svijetu, kaže Wikipedija.